Devlet, Ulus ve Vatandaşlık(SP301)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP301 | Devlet, Ulus ve Vatandaşlık | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Birol CAYMAZ birolhoca.caymaz@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı öğrencilere tarihsel sosyoloji perspektifinden modern devletin oluşumunu anlatmaktır. Bu çerçevede batı Avrupa ve Osmanlı örnekleri karşılaştırmalı bir biçimde ele alınacaktır. Modern devletin ulus devlete dönüşmesi, milliyetçiliğin ve vatandaşlığın incelenmesi dersin ikinci bölümünü oluşturmaktadır. |
İçerik | Giriş bölümünde devlet konusunda Marx, Weber ve Durkheim’ın düşünceleri inceleniyor. Daha sonra sosyo-tarihsel bir bakış açısı benimsenerek modern devletin doğuşu ve gelişimi ele alınıyor. Son olarak devletin modernleşme sürecinde geçirdiği dönüşümlerle birlikte ulusçuluk ve vatandaşlık kavramları derinlemesine inceleniyor. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1- Devlet ulus ve vatandaşlığa dair kuramsal yaklaşımları ve sosyo-tarihsel çözümlemeleri öğrenmek, 2- Öğrenilen kuramsal araçları Türkiye’de devlet konusunda kullanabilmek. 3- Modern devletin ortaya çıkışının ve gelişiminin tarihsel sosyoloji perspektifinden öğrenilmesi. 4- Devletin dönüşümü konusunda süreklilik ve kopuş açıklamalarının anlaşılması. 5- Devlet millet ve milliyetçilik arasındaki bağlantıların ve vatandaşlığın Avrupa ve Türkiye bağlamında kuruluşunun anlaşılması. |
Öğretim Yöntemleri | Dersin büyük bir bölümü sınıfta öğretim üyesi tarafından yapılmaktadır. Öğrencilerin derse aktif katılımı özendirilmektedir. |
Kaynaklar |
*SCOTT James, C.- İlk devletlerin derin tarihi. Tahıla Karşı. KÜY, 2019. *ELIAS Norbert- La dynamique de l’Occident. Paris, Calmann-Lévy, 1996 *BIRNBAUM Pierre- « La conception durkheimienne de l’Etat : l’apolitisme des fonctionnaires », Revue Française de Sociologie, 1976, pp. 247-258. * BIRNBAUM Pierre- « Défense de l’État « fort » Réflexions sur la place du religieux en France et aux États-Unis » Revue Française de Sociologie, 52-3, 2011, pp. 559-578. *GELLNER Ernest- Nation et nationalisme. Payot 1989. * MENNELL Stephen- « L’étude comparative des processus de civilisation et de décivilisation » in: Norbert Elias et la théorie de la civilisation. Presses Universitaires de Rennes, 2003. *DELANNOI Gil- Sociologie de la nation. Paris, Armand Colin, 1999. *JAFFRELOT Christophe- « Les Origines Idéologiques du Nationalisme », in : Catherine Halpern, Identité(s) Éditions Sciences Humaines, « Synthèse » 2016, pp. 277-286. https://www.cairn.info/identites---page-277.htm *SMITH Anthony- Millî Kimlik. İletişim yay., 2004. *TILLY Charles- Zor, sermaye ve Avrupa devletlerinin oluşumu. İstanbul, İmge, *BOURDIEU Pierre- Sur l’Etat. Cours de Collège de France. Paris, Seuil, 2012. *YILDIZ Ahmet- Ne mutlu Türküm diyebilene. Türk ulusal kimliğinin etno-kültürel sınırları. İstanbul, İletişim, 2001. *MARSHALL, T.H., BOTTOMORE Tom- Yurttaşlık ve toplumsal sınıflar. İstanbul Bilgi üniv., 2006. *CAYMAZ Birol- Türkiye'de Vatandaşlığın inşası. Yeni İnsan Yayınları, 2019. *CAYMAZ Birol- “Citinzenship education in Turkey”, pp. 195-226, in: NOHL Arnd-Michael- Education in Turkey. New York, Waxmann, 2008. *ÇAĞAPTAY Soner- « Kim Türk kim vatandaş? Erken cumhuriyet dönemi vatandaşlık rejimi üzerine bir çalışma », Toplum ve Bilim, Güz, no: 98, ss.166-185 *YEĞEN Mesut- « Yurttaşlık ve Türklük », Toplum ve Bilim, yaz, no: 93, ss. 200-217 *KAZANCIGİL Ali- « Théories de l’Etat et analyse de l’Etat moderne Turc », Peuples Méditerranéens 27-28, avril-septembre 1984, pp. 63-81 * ESENBEL Selçuk- « Medeni davranışın aczi : Türk ve Japon modernleşmesinin ''uygarlık süreci'' kavramı açısından mukayesesi », ss. 243-270, in : Japon modernleşmesi ve Osmanlı. İstanbul, İletişim, 2012. *ULUÇ Özlem- « İmparatorluktan Ulus Devlete Vatandaşlık Halleri: Osmanlı Ve Türkiye’de Vatandaşlık Politikaları », Toplum Bilimleri, Temmuz 2012, 6 (12) : 7-30 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin tanıtılması ve organizasyonu. Ders tanıtım belgesinin dağıtılması ve kaynakların genel tanıtımı. |
2 | Marx’ta devlet kavramı. |
3 | Durkheim ve Weber’de devlet kavramı. |
4 | Modern devletin doğuşu |
5 | Feodal yapı ve dönüşümü. (Batı Avrupa ve Osmanlı örnekleri) |
6 | Askeri, mali ve eğitim alanlarında tekelleşme. |
7 | Ara sınav |
8 | Ulus devlet, ulusçuluk ve vatandaşlık. |
9 | Ulus ve ulusçuluk teorileri |
10 | Ulusal kimlik ve vatandaşlık |
11 | Modern vatandaşlığın sosyo-tarihsel çözümlemesi |
12 | Vatandaşlıkta sekülerlik ve laiklik çerçevesinde Amerikan ve Fransız modelleri. |
13 | Vatandaşlık ve ulusal asimilasyon |
14 | Türkiye’de milli eğitim ve vatandaşlık. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | X | ||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 15 | 3 | 45 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 2 | 4 | 8 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.80 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |