Marx, Weber, Durkheim: Modern Sosyal Düşüncenin Oluşumu(SOC 501)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC 501 | Marx, Weber, Durkheim: Modern Sosyal Düşüncenin Oluşumu | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Buket TÜRKMEN elizemestan@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Marx, Weber ve Durkheim’ın eserleri üzerinden sosyolojik düşüncenin teorik ve yöntemsel kökleri anlayabilmek. |
İçerik | Sosyolojinin 19.yyda ayrı bir disiplin olarak yapılandırılmasının kökenlerine inmek ve sosyal düşüncenin izlediği izleği eleştirel bir perspektiften değerlendirerek tartışmak, bugünün toplumsal olgularını çalışırken temeli güçlü bir perspektif kazanmamızı sağlar. Bu anlamda ders, sosyolojinin ilk çıkış döneminde toplum, modernlik, toplumsal yabancılaşma, anomi, din, sosyal sınıf kavramı toplumsal tabakalaşma gibi sosyal olgular hakkındaki ilk kavramlaştırmalar ve tartışmalardan yola çıkarak, Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber ve Georg Simmel'in sosyolojisini ayrntılı şekilde ele alacak, bu kavramlar ve teorik çerçeve hakkında eleştirel tartışmalar ile yürütülecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu ders sonucunda öğrenciler : • Sosyoloji disiplinin teorik ve kavramsal araçlarına sahip olabilecekler. • İlk sosyologların yaşadıkları farklı toplumsal bağlamlarda geliştirdikleri yöntemleri karşılaştırmalı bir analize tabii tutabilecekler. • Sosyolojinin kavramsal kökleriyle çağdaş tartışmalar arasında ilişki kurabilecekler. |
Öğretim Yöntemleri | Ders okumalar üzerinden yapılacak katılımcı sunuş ve tartışmalarla yürütülecektir. |
Kaynaklar |
Raymond Aron, Les étapes de la pensée sociologique, Paris, Gallimard, 1967. Emile Durkheim, Le Suicide: étude de sociologie, Paris, Presses Universitaires de France, 1995. Emile Durkheim, Leçons de sociologie, Paris, Presses Universitaires de France, 1995. Julien Freund, Max Weber et la sociologie française, Paris, Harmattan, 1997. Anthony Giddens, Capitalism and modern social theory: an analysis of the writings of Marx, Durkheim and Max Weber, Cambridge, Cambridge University Press, 1971. Max Weber, Economie et societe: l'organisation et les puissances de la societe dans leur rapport avec l'économie, Paris, Pocket, 1995. Max Weber, L'éthique protestante et l'esprit du capitalisme, Paris, Flammarion, 2002. BERTHELOT Jean-Michel, La construction de la sociologie, PUF (« Que sais-je ? »), 1991 COSER Lewis A., Masters of Sociological Thought, Waveland Press, 2003 STEİNER Philippe, La sociologie de Durkheim, La Découverte, 2005, pp.26-57 Tom BOTTOMORE-Robert NİSBET, A history of sociological analysis, Heinemann; First Edition edition (1978) DURAND Jean-Pierre, La Sociologie de Marx, LA découverte, Coll. Repères, 1995, pp. 3-28; ISRAEL Joachim, L'aliénation de Marx à la sociologie contemporaine : une étude macrosociologique, Ed Anthropos, 1972: 55-73. FREUND, Julien. “Max Weber Zamanında Alman Sosyolojisi”, çev. Kubilay Tuncer, içinde Tom Bottomore ve Robert Nisbet Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2014. SIMMEL Georg, Modern Kültürde Çatışma, İletişim Yay, (sunuş : David Frisby, Simmel, « Modernliğin İlk Sosyoloğu »). VANDENBERGHE Frédéric, La sociologie de Georg Simmel, La découverte, coll. Repères, |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Présentation du cours et du syllabus, discussion sur la sociologie |
2 | QU’EST-CE QUE LA SOCİOLOGİE? L’émergence de la sociologie et le contexte socio-politique |
3 | AUGUSTE COMTE |
4 | EMİLE DURKHEİM: solidarité, anomie, intégration. |
5 | EMİLE DURKHEIM: Les règles de la méthode sociologique, Le suicide, sociologie du sacré |
6 | KARL MARX Les écrits du jeune Marx: L’aliénation et la société moderne. |
7 | MARX : Le Capital : La théorie de la plus-value La cristallisation de la notion de classe |
8 | EXAMEN PARTIEL |
9 | MAX WEBER: La sociologie compréhensive, Les types de la domination. Les types de la rationnalité. |
10 | WEBER: Ethique protestante et l'esprit du capitalisme |
11 | Discussion critique: la sociologie entre l'analyse scientifique et la compréhension. Comparer Marx, Durkheim et Weber. |
12 | GEORG SIMMEL -La sociologie formelle. L'étranger, le métropole. |
13 | SIMMEL : La philosophie de l’argent |
14 | Comparaison critique et contextuelle |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 0 | 50 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
2 | Öğrenci sosyoloji alanındaki kuramsal ve ampirik birikime katkıda bulunabilecek donanıma sahip olacaktır. | X | ||||
3 | Öğrenci farklı toplumsal sorunsallara farklı araştırma tekniklerini uygulama yetisine sahip olacaktır. | |||||
4 | Öğrenci ampirik çalışma, yöntem ve tekniklerine eleştirel bakış geliştirerek farklı yöntemler bulunmasına katkıda bulunabilecektir. | |||||
5 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | |||||
6 | Öğrenci sosyolojik araştırmanın etik sorunlarını düşünme ve çareler üretme kapasitesini geliştirecektir. | |||||
7 | Öğrenci araştırma amaçları ile araştırma tasarımı arasındaki ilişkiyi bilir, araştırma sorusuna dayalı olarak araştırma önerisini geliştirebilir. | |||||
8 | Öğrenci araştırma verilerini değerlendirmeyi ve sonuçlarını yazmayı bilecek, araştırma sonuçlarından kuramsal ve makro çıkarımlar yapma yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
9 | Öğrenci niceliksel verilerden yola çıkarak niteliksel düşünme kapasitesine sahip olacaktır. | |||||
10 | Öğrenci sosyolojinin çeşitli alt alanlarına ait temel kavramlarla bilgi üretme kapasitesi edinecektir. | X | ||||
11 | Öğrenci sosyolojik kuramları gündelik yaşam pratikleriyle ilişkilendirme ve analiz etme yetisi edinecektir. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |