Kamuoyu Araştırmaları(COM318)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM318 | Kamuoyu Araştırmaları | 6 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Özlem DANACI YÜCE odanaci@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı araştırma yöntemlerini genel hatlarıyla aktararak, niceliksel ve niteliksel araştırma tekniklerinin kullanım alanları, hazırlanma süreçleri ve uygulanmaları (sahası), sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması konuları üzerinde yoğunlaşmaktır. Belirtilen amaç doğrultusunda öğrencilerin seçtikleri bir konuda soru formu/görüşme kılavuzu tasarlamaları ve sahada uygulamaları, tamamlayıcı bir çalışma olarak ders kapsamındadır. |
İçerik |
1. hafta: Tanışma ve dersin genel çerçevesinin sunumu 2. hafta: Temel kavramlar ve tanımlar (Veri, kamuoyu araştırması, araştırma yöntemi vb.) 3. hafta: Farklı araştırma türleri ve kimler tarafından ne amaçla ve nasıl kullanıldıkları; araştırmanın kısa tarihçesi 4. hafta: Bir araştırmanın akışı (evreleri) 5. hafta: Niteliksel yöntem kapsamındaki araştırma teknikleri 6. hafta: Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi ve okunması (araştırma okur-yazarlığı) 7. hafta: Vize sınavı 8. hafta: Örnekleme teknikleri Uygulama çalışmasının tanımlanması, konu seçimi ve dağıtımı; zaman planının belirlenmesi 9. hafta: Öğrencilerin masabaşı çalışmaları, okumaları; görüşme kılavuzlarının oluşturulması, örneklemin belirlenmesi 10. hafta: Araştırmacı konuk 11. hafta: Derinlemesine görüşme dökümlerinin değerlendirilmesi Öğrencilerin araştırma konularına göre örneklem değişkenlerini belirlemeleri 12. hafta: Öğrencilerin oluşturdukları soru formları üzerinde çalışma 13. hafta: Pilot araştırma 14. hafta: Soru formlarına son hallerinin verilmesi ve saha araştırması |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Temel araştırma yöntemlerini bilir, - Araştırma alanına ilişkin temel kavramları (terminolojiyi) tanır, - Araştırma konusu ile bağlantılı olarak hangi araştırma yönteminin ve tekniğinin kullanılacağını bilir, - Farklı alanlanda yapılan araştırma sonuçlarını değerlendirir, - İyi bir soru formunun nasıl olması gerektiğini bilir, - Derinlemesine görüşmenin nasıl yürütüleceğini bilir, - Sınırlı kapsamda bir araştırma sahasını yürütebilir. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
- Ders notları - Pierre Bourdieu, L’Opinion Publique N’Existe Pas, Questions de Sociologie, Paris : Editions de minuit, 1985, 222-235. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Tanışma ve dersin genel çerçevesinin sunumu |
2 | Temel kavramlar ve tanımlar (Veri, kamuoyu araştırması, araştırma yöntemi vb.) |
3 | Farklı araştırma türleri ve kimler tarafından ne amaçla ve nasıl kullanıldıkları; araştırmanın kısa tarihçesi |
4 | Bir araştırmanın akışı (evreleri) |
5 | Niteliksel yöntem kapsamındaki araştırma teknikleri |
6 | Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi ve okunması (araştırma okur-yazarlığı) |
7 | Vize sınavı |
8 | Örnekleme teknikleri; Uygulama çalışmasının tanımlanması, konu seçimi ve dağıtımı; zaman planının belirlenmesi |
9 | Öğrencilerin masabaşı çalışmaları, okumaları; görüşme kılavuzlarının oluşturulması, örneklemin belirlenmesi |
10 | Araştırmacı konuk |
11 | Derinlemesine görüşme dökümlerinin değerlendirilmesi: Öğrencilerin araştırma konularına göre örneklem değişkenlerini belirlemeleri |
12 | Öğrencilerin oluşturdukları soru formları üzerinde çalışma |
13 | Pilot araştırma |
14 | Soru formlarına son hallerinin verilmesi ve saha araştırması |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 1 | 100 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | |||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | |||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | |||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | |||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 24 | 24 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 15 | 15 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |