Toplumbilim Kuramlarında Çağdaş Tartışmalar(SOC 502)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC 502 | Toplumbilim Kuramlarında Çağdaş Tartışmalar | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ali ERGUR aergur@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çağdaş toplum bilim kuramlarının klasik kaynaklarına inerek, günümüzdeki anlam ve önemlerini ortaya koymak. |
İçerik | Yirminci Yüzyıl’ın ikinci yarısı, büyük, kapsamlı ve açıklama modeli oluşturabilen toplumbilimsel kuramsal yaklaşımların kurulabilmesini gitgide olanaksızlaştırmıştır. Sanayi-sonrası toplumsal ortamda, kısa erimli, kesintilerden oluşan, hedefe odaklı yeni toplumsallıklar, soyut toplum imgesinin yerini almakta olduklarından, bunları kavramsallaştırmaya yönelik kuramsal girişimler de mikro-olguların açıklanması ve çözümlenmesine indirgenmiştir. Bununla birlikte, temel nitelikteki başlıca kuramsal çerçeveler, belli ölçüde atıf olma özelliklerini hâlâ korumaktadırlar. Küresel akışkanlığın doğasına uygun bir şekilde, çoklu bir kuramsal çerçeve oluşmakta, ancak, bütünsel bir model söz konusu olamamaktadır. Kurucu kuramlar, bu çağdaş parçalılanma durumu içinde, tümel açıklama kalıpları olarak değil, yeniden biçimlendirilebilir kuramsal kaynaklar olarak işlev görmektedirler. Bu ders, bu nedenle, bir yandan çağdaş toplumbilimsel kuram tartışmalarına yoğunlaşmaya çalışırken, diğer yandan kurucu metinlerin günümüzdeki parçalı gerçeklik çözümlemesinde hangi ölçüde ve ne bağlamda atıf oluşturduklarına da değinecektir. Böylece, toplumbilimin kuramsal gelişmesinin ardışık reddedişler değil, sürekli eklemlenmeler halinde geliştiği de gösterilmeye çalışılacaktır. Ders, iki ana kuramsal damarı (Marx-Tocqueville-Durkheim ve Weber-Simmel-Pareto-Tarde), yer yer birbirleriyle eklemelenen süreçler olarak değerlendireceği gibi, bunlardan türeyen çağdaş düşünümlerin de, nasıl her iki kaynaktan da beslenebildiğini tartışmaya yönelikitr. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Çağdaş sosyoloji kuramlarını derinlemesine incelemeyi öğrenir. 2. Sosyolojik düşüncenin gelişim koşulları hakkında derinlikli bir çözümleme yapabilecek düzeye erişir. 3. Çağdaş sosyoloji kuramlarının yöntem anlayışları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur. 4. Çağdaş sosyolojinin kurucu düşünürlerle bağlantısını öğrenir. 5. Temel sosyoloji metinlerinin çözümlemesini yapıp yazılı hale getirmeyi ve bunun sözel ifadeye dönüştürmeyi öğrenir. 6. Çağdaş sosyoloji kuramlarının tarihsel bağlamları hakkında fikir sahibi olur. 7. Tez çalışmasında çağdaş sosyoloji kuramlarını işlevselleştirmeyi öğrenir. 8. Çağdaş kuramların birbirleriyle olan kavramsal bağlantıları ve çatışma noktalarını ayırt edebilir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı; öğrenci sunuşları; tartışma. |
Kaynaklar |
1. Luc BOLTANSKI (1999). Le Nouvel Esprit du Capitalisme, Gallimard, Paris, pp.291-343. 2. Daniel BELL (1999). The Coming of Post-industrial Society, Basic Books, New York, pp.123-164. 3. Alain TOURAINE (1969). La société post-industrielle, Éditions Denoël, Paris, pp.41-118. 4. Georg SIMMEL (1999). Philosophie de l’argent, Quadrige/Presse Universitaires de France, Paris, pp.125-233. 5. Aldo J. HAESLER (1995). Sociologie de l’argent et postmodernité, Librairie Droz, Genève, Paris, pp.171-221. 6. Richard SENNETT (1998). The Corrosion of Character, The Personal Consequences of Work in the New Capitalism, W.W. Norton & Company, New York, London, pp.98-117. 7. Charles Wright MILLS (1970). Les Cols blancs, Les Editions du Seuil, Paris, pp.296-325. 8. Alain EHRENBERG (1995). L’individu incertain, Hachette Littératures, Paris, pp.247-313. 9. Anthony GIDDENS (1992). The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge, Oxford, pp.112-150. 10. Ulrich BECK (2001). La Société du risque, Sur la voie d’une autre modernité, Aubier, Paris, pp.91-153. 11. Fredric JAMESON (1984). “Postmodernism or the cultural logic of late capitalism”, New Left Review, 146, ss.53-94. 12. Jean-Claude KAUFMANN (2004). L’invention de soi, Une théorie de l’identité, Armand Colin, Paris, pp.89-119. 13. Jean BAUDRILLARD (1972). Pour une critique de l’économie politique du signe, Gallimard, Paris, pp.59-94. 14. Arjun APPADURAI (2005). Après le colonialisme, Les conséquences culturelles de la globalisation, Payot, Paris, pp. 115-140. 15. Jacques ELLUL (1988). Le bluff technologique, Hachette Littératures, Paris, pp.283-300. 16. Manuel CASTELLS (1998). The Rise of the Network Society, Basil Blackwell, New York, pp.66-92. 17. Zygmunt BAUMAN (2006). La vie liquide, Le Rouergue / Chambon, Rodez, pp.105-150. 18. Jean-Gabriel GANASCIA (2009). Voir et pouvoir : Qui nous surveille ?, Éditions Le Pommier, Paris, pp.45-93. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Genel giriş |
2 | Çatışma fikrinin kökleri: Marx ve Engels |
3 | Kültür, bilinç, yapı: Gramsci, Lukacs, Althusser |
4 | Küreselleşme çağında kapitalizmin dönüşümü: Coser, Dahrendorf, Wright |
5 | Toplumsal eylemi aktörün anlamından anlamak: Weber |
6 | Kendilik ve toplumsal ilişki: Mead, Thomas, Park, Addams |
7 | Toplumun işlev ve işlev-dışılıkları: Parsons, Merton, Smelser, Luhmann |
8 | Bir toplumsal inşa olarak gerçeklik: Berger-Luckmann, Garfinkel, Strauss |
9 | İnsan davranışının ekonomik temelleri: Hirschman, Granovetter |
10 | Marx ve Weber arasında evcilleşmemiş bir Amerikan sosyolojisi: Mills |
11 | İnsan etkileşiminin gerilim ve olanakları: Simmel |
12 | Etkileşim ânının büyüsü ve dramaturji anlayışı: Goffman |
13 | Eylemin anlıksallığı ve kendiliğin anlamları: Mead, Blumer, Becker |
14 | Alternatif bir eleştiri için düşünümsel modernlik fikri: Giddens, Lash, Beck |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 13 | 100 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 13 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 13 | 50 |
Sunum | 13 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 26 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
2 | Öğrenci sosyoloji alanındaki kuramsal ve ampirik birikime katkıda bulunabilecek donanıma sahip olacaktır. | X | ||||
3 | Öğrenci farklı toplumsal sorunsallara farklı araştırma tekniklerini uygulama yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
4 | Öğrenci ampirik çalışma, yöntem ve tekniklerine eleştirel bakış geliştirerek farklı yöntemler bulunmasına katkıda bulunabilecektir. | X | ||||
5 | Öğrenci temel sosyolojik kuramlara eleştirel bakış geliştirebilecektir. | X | ||||
6 | Öğrenci sosyolojik araştırmanın etik sorunlarını düşünme ve çareler üretme kapasitesini geliştirecektir. | X | ||||
7 | Öğrenci araştırma amaçları ile araştırma tasarımı arasındaki ilişkiyi bilir, araştırma sorusuna dayalı olarak araştırma önerisini geliştirebilir. | X | ||||
8 | Öğrenci araştırma verilerini değerlendirmeyi ve sonuçlarını yazmayı bilecek, araştırma sonuçlarından kuramsal ve makro çıkarımlar yapma yetisine sahip olacaktır. | X | ||||
9 | Öğrenci niceliksel verilerden yola çıkarak niteliksel düşünme kapasitesine sahip olacaktır. | X | ||||
10 | Öğrenci sosyolojinin çeşitli alt alanlarına ait temel kavramlarla bilgi üretme kapasitesi edinecektir. | X | ||||
11 | Öğrenci sosyolojik kuramları gündelik yaşam pratikleriyle ilişkilendirme ve analiz etme yetisi edinecektir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |