Basın Tarihi(JOU207)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
JOU207 | Basın Tarihi | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | GÜLSÜN GÜVENLİ gguvenli@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin Türkiye'de basının doğuşu ve toplumsal, siyasi ve ekonomik değişimler paralelinde gelişimi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, günümüz gazeteciliğini ve kamusal tartışma ortamını anlamalarına temel oluşturmaktır. |
İçerik |
Dünyada ve Osmanlı İmparatorluğunda gazete, dergi ve gazeteciliğin doğuşu ve gelişimini hazırlayan toplumsal, siyasi ve ekonomik koşullar. Modernleşme süreci bağlamında Osmanlı'da matbaanın kuruluşundan Cumhuriyet dönemine kadar gazeteciliğin gelişimi: Basın tarihine damga vurmuş dergiler, gazeteler ve gazeteciler, yasal düzenlemeler, gazeteciliğin bir meslek olarak doğuş sancıları. Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyet'in kuruluş sürecinde basının ve gazetecilerin kamuoyu oluşturma işlevleri Cumhuriyet döneminin farklı aşamalarında dönemin toplumsal, kültürel ve siyasi ortamı çerçevesinde basın, yasal düzenlemeler, gazetecilik meslek örgütleri, sahiplik yapıları. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; - Türkiye'de Basının gelişimine damga vurmuş yayınlar ve gazeteciler hakkında bilgi sahibi olur. - Basının toplumsal işlevini kavrar. - Basının gelişimi ile toplumsal, ekonomik, siyasi koşullar arasında ilişki kurar - Basının günümüz koşulları ve sorunlarını analiz etmede tarihsel perspektiften yararlanır. |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı konferans |
Kaynaklar |
- İNUĞUR Nuri, Türk Basın Tarihi, Gazeteciler Cemiyeti yay. 1991. - GEZGİN S., POLAT V., ARCAN H.E., Türkiye Sözlü Basın Tarihi, 3 cilt, İş Bankası yay., 2016. - KOLOĞLU O. “Türkiye’de Basın”, İletişim Yayınları, İst. 1992. “Basınımızdan Resim ve Fotoğrafın Başlaması”, Engin Yayınları, İst. 1993. “Türk Basını: Kuva-yı Milliye’den Günümüze”, Kültür Bakanlığı Yayınları,1993. - TOPUZ H., Türk Basın Tarihi, - Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, İletişim Yayınları. - Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yay. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dünya'da Basının doğuşu ve altın çağını hazırlayan toplumsal, ekonomik ve siyasi koşullar |
2 | 18. ve 19. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğunun ekonomik, toplumsal ve siyasi koşulları |
3 | Takvim'i Vakayi'den I. Meşrutiyete Tanzimat Dönemi Basını: İlk dergi ve gazeteler, gazetecilerin kültür, bilim ve fikir hayatına katkıları |
4 | Tanzimat dönemi Basını: Yasal düzenlemeler, çalışma koşulları, gelir kaynakları |
5 | Sultan II. Abdülhamid dönemi basın: |
6 | II. Meşrutiyet dönemi Basın: Yayınların çeşitliliği: Mizah, çocuk, kadın, ekonomi, edebiyat, felsefe vb. gibi çok farklı alanlarda yayınlanan dergiler |
7 | İşgal ve Kurtuluş Savaşı dönemi basın: |
8 | Ara Sınav |
9 | Cumhuriyet'in İnşası sürecinde basın |
10 | Tek parti döneminden çok partili yaşama geçiş ve basın |
11 | 1960'lardan 2000'lere basının dönüşümü |
12 | Toplumsal hareketler ve Basın |
13 | Kültür, Sanat ve Fikir akımları ve Basın |
14 | Farklı kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve Basın |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | |||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | |||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | |||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | |||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | |||||
12 | Kültür endüstrilerinin ekonomiği politiğini, çalışma ve üretim ilişkileri ile pazarlama ve tüketim modellerini analiz etmeyi öğrenirler | |||||
13 | Radyo - televizyon programları ve dijital medyada görsel işitsel içerik üretimi ile farklı türlerdeki film yapımı için gerekli teknik donanımı bunları temel düzeyde kullanabilecek şekilde öğrenirler | |||||
14 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarında yaratıcı faaliyetler yürütme, birlikte üretim yapma ve çalışma deneyimi edinirler | |||||
15 | Halkla ilişkiler, reklam, bütünleşik pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim alanında kuramsal bilgiye sahiptir | |||||
16 | Halkla ilişkiler ve reklam alanında araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini bilir, kampanya tasarlayabilir, etkili bir şekilde sunabilir ve raporlayabilir | |||||
17 | Kurumsal iletişim, kriz ve risk iletişimi, itibar yönetimi, medya ilişkileri, medya planlama, dijital medya yönetimi, marka yönetimi ve kişilerarası iletişim konuları hakkında bilgi sahibidir ve bu alanda uygulamaları gerçekleştirebilir | |||||
18 | Halkla ilişkiler ve reklam ile ilgili strateji ve taktikleri geleneksel ve yeni medyanın özelliklerine uygun bir şekilde kullanır | |||||
19 | Halkla ilişkiler ve reklam alanındaki yasal düzenlemeleri, etik kodları bilir ve bu düzenlemelere bağlı kalır | |||||
20 | Gazeteciliğin bir sosyal kurum ve olgu olarak toplumsal yeri, rolü ve işlevleri konusunda farklı kuramsal yaklaşımları ve geleneksel/ dijital medya ortamları için haber üretme sürecini bilir | X | ||||
21 | Geleneksel/ana akım medyanın yanı sıra alternatif medya yapılanmalarının yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir | X | ||||
22 | Etkileşimli/dijital medya ortamlarının sosyal ve beşeri bilimler açısından ortaya çıkardığı yeni kavramsal ve kuramsal tartışmaları bilir | X | ||||
23 | Türkiye’de ve dünyada gazeteciliğin tarihsel gelişimini bilir ve sosyal ve siyasal tarih içerisinde çözümler | X | ||||
24 | Bilişim teknolojilerini, basın ve yayın tekniklerini etkin olarak kullanma, etkileşimli medya, web ve sosyal medyadan derlenen verileri kullanarak haber yazma, görselleştirme ve yayınlama becerisine sahiptir |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |