Bilişim ve Teknoloji Hukuku I(HUK491)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
HUK491 | Bilişim ve Teknoloji Hukuku I | 7 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Emine Eylem AKSOY RETORNAZ eaksoy@gsu.edu.tr (Email) Bengisu MERT bmert@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilim ve teknolojinin hızlı gelişimine cevap verebilecek nitelikteki yeni normlar ve yaklaşımların incelenmesi |
İçerik | Bu derste gelişen teknolojilerle birlikte ortaya çıkan hukuki sorunlar ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. Teknoloji ve hukuka ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 2. Bilişim ve teknoloji ile ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olur. 3. Gelişen teknoloji ve hukuk arasındaki ilişkiyi tespit ederek alandaki güncel mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle izler, inceler, yorumlar, değerlendirir ve eleştirir. 4. Bilişim ve Teknoloji Hukuku uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. 5. Bilişim ve Teknoloji uygulamasında karşılaşılan hukuki sorunları çözer. 6. Bilişim ve Teknoloji Hukuku ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmeyi öğrenir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 7. Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. 8. Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. 9. Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. 10. Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı ve pratik çalışma |
Kaynaklar |
Anaïk Purenne, Anne Wuilleumier, L’introduction des Technologies de Surveillance dans le Travail Policier: Facteur de Changement ou de Réassurance ? Vol: 61, Rev: 2011-, Technologies, Droit et Justice B.Custers, T. Calders, B. Schermer and T. Zarsky, eds. Discrimination and privacy in the information society: data mining and profiling in large databases, Springer, 2013. Berrin Akbulut, Bilişim Alanında Suçlar, Adalet Yayınevi, 2. Baskı, 2017. Christopher T. Marsden, Internet Co-Regulation European Law, Regulatory Governance and Legitimacy in Cyberspace, Cambridge Press, 2011. Eric Goldman, Internet Law: Cases & Materials Paperback,Santa Clara University, 2017 George Curtis, The Law of Cybercrimes and Their Investigations, CRC Press, 2011 Georgia Martha Gkotsi ,Les Neurosciences au Tribunal: de la responsabilité à la dangerosité, 2015, Originally published at : Thesis, University of Lausanne Gloria González Fuster ,The Emergence of Personal Data Protection as a Fundamental Right of the EU (Law, Governance and Technology Series Book:16), Springer Publication, 2014 James Grimmelmann ,Internet Law: Cases & Problems Paperback,Semaphore Press, Seventh Edition, 2017 Laura Pignatel, Victor Geneves, Etat de l’art ”droit et neurosciences”,Rapport de recherche, Mission de recherche Droit & Justice, 2016. Metin Turan, Alman Bilişim Hukuku, Adalet Yayınevi, 1. Baskı, 2017 Mohamed Chawki, Ashraf Darwish, Mohammad Ayoub Khan, Sapna Tyagi, Cybercrime, Digital Forensics and Jurisdiction (Studies in Computational Intelligence),Springer; 2015 edition (February 26, 2015) Olivier Oullier, Le cerveau et la loi : analyse de l’émergence du Neurodroit,Coordonné par département Questions Sociales Centre d’analyse Stratégique N°2012-07, 2012 Patricia Bellia ,Paul Berman, Brett Frischmann ,David Post, Cyberlaw: Problems of Policy and Jurisprudence in the Information Age,American Casebook Series, 5th Edition, 2018 Peggy Larrieu, Neuroscience et Droit Pénal: Le cerveau dans le Prétoire, L’Harmatten, 2015 Philipp Pelka , Phishing. Welche Strafverfolgungs- und Präventionsmöglichkeiten stehen der Polizei zur Verfügung?,Kindle Edition,Open Publishing GmhB, 2013. Sheena Lewisa Dan A Lewis, “Digitalizing Crime Prevention Theories: How Technology Affects Victim and Offender Behavior”, International Journal of Criminology and Sociological Theory, Vol. 4, No. 2, December 2011, Tatjana Matjas ,Effectiveness of Personal Data Protection: Automated Processing of Criminal Justice Management , VDM Verlag Dr. Müller Publication, 2009. Thomas K. Clancy,Cyber Crime and Digital Evidence Materials and Cases Walter L. Perry, Brian McInnis, Carter C. Price, Susan C. Smith, John S. Hollywood, Predictive Policing: The Role of Crime Forecasting in Law Enforcement Operations, Rand Corporation, 2013. Yener Ünver, İnternet Hukuku, Seçkin Yayınevi, 1. Baskı ,Karşılaştırmalı Güncel Ceza Hukuku Serisi, 2013. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bilişim ve Teknoloji Hukukunun Tanımı ve Özellikleri |
2 | Bilişim ve Teknoloji Hukukunun Temel Kavramları |
3 | Yapay Zekanın Hukuki Sorumluluğu |
4 | Yapay Zekanın Ceza Hukuku Sorumluluğu |
5 | Yüz Tanıma Teknolojileri ve İnsan Hakları |
6 | Blokzincir ve Kripto Varlıklar |
7 | Büyük veri ve Hukuk |
8 | Metaverse ve Hukuki Sorunlar |
9 | Bilişim Sistemine Girme veya Orada Kalma (TCK m. 243) |
10 | Sistemi Engelleme, Bozma, Verileri Yok etme veya Değiştirme (TCK m. 244) |
11 | Yasak Cihaz veya Programlar (TCK M. 245/A) |
12 | Siber Güvenlik ve Siber Saldırı |
13 | Siber Şiddet ve Siber Taciz |
14 | Çocukların Siber Alanda Cinsel Amaçlar İçin Teşviki (Online Grooming) |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 4 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 6 |
Toplam | 2 | 10 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 1 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 1 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel hukuki kavramlara hâkim olma, bu kavramları tanımlama, yorumlama ve kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | ||||
2 | Temel hukuk disiplinlerine ve içeriklerine (her bir alana ilişkin yasal düzenlemelere, yargı organlarının kararlarına ve bilimsel değerlendirmelere) hâkim olma. | X | ||||
3 | Genel hukuk bilgisine, temel hukuk kurallarına ve hukuk metodolojisine yönelik yeterli teorik bilgiye sahip olma. | X | ||||
4 | Hukuki sorunları tespit ve teşhis edebilme. | X | ||||
5 | Tespit edilen hukuki sorunlara çözüm üretebilmek için hukuki yorum yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme, çözüm odaklı analiz ve sentez yapabilme, strateji geliştirebilme. | X | ||||
6 | Hukuki sorunlar üzerine araştırma yapabilme ve düşünce geliştirme yeterliliğine sahip olma. | X | ||||
7 | Karmaşık hukuki sorunları çözmek için bireysel olarak ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | X | ||||
8 | Eleştirel bakış açısı ile hukuki sorunları mevcut olan ve olması gereken hukuk bakımından ayrı ayrı değerlendirebilme. | X | ||||
9 | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek Fransızca ya da İngilizce olarak sözlü ya da yazılı şekilde kullanabilme, belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatabilme. | X | ||||
10 | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edebilme, teknik hukuk bilgisini sürekli olarak geliştirme ve güncelleme, bu amaç doğrultusunda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | X | ||||
11 | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli şekilde inceleme ve araştırma yapabilme. | X | ||||
12 | İnsan haklarına saygılı olma, evrensel hukuk ilkelerini ve evrensel hukuk anlayışını özümseme. | X | ||||
13 | Hukukçu kimliğinin gerektirdiği dürüstlüğe, adalet ve hakkaniyet anlayışına ve etik değerlere sahip olma. | X | ||||
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal sorunlara karşı duyarlı olma; demokratik, laik ve sosyal hukuk devletini benimseme. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 4 | 4 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 38 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 1.52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |