Ortadoğu Etütleri(RI316)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI316 | Ortadoğu Etütleri | 8 | 5 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Tolga BİLENER tbilener@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uluslararası İlişkiler disiplininde en fazla incelenmiş bölgelerinden olan Ortadoğu’nun tarihi, ekonomik, siyasi ve jeopolitik özelliklerini öğretmek ve bu bölge etüdü üzerinden uluslararası ilişkiler disiplinin temel kavramlarının ve analiz yöntemlerinin kullanımına örnekler getirmek. |
İçerik | Bkz. Haftalık plan |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Ortadoğu coğrafyasıyla ilintili temel kavram, aktör ve bileşenler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilmeli Ortadoğu bölgesinin tarihine hakim olabilmeli Ortadoğu bölgesinin toplumsal yapısına hakim olabilmeli Ortadoğu’daki siyasal rejimlerin gelişimini öğrenmeli Bölgedeki güncel gelişmeleri tarihsel arka plan ışığında değerlendirebilmeli Bölgeyle ilintili bir tema üzerine uzmanlaşabilmeli Bölgedeki oyuncuların dış politikalarını yorumlayabilmeli Uluslararası sistemin bölge üzerindeki etkilerini kavrayabilmeli Ortadoğu hakkında, Galatasaray Üniversitesi’nin eğitim dili olan, Fransızca kaleme alınmış metinleri okuyabilmek ve bölge hakkında Fransızca kendini ifade edebilmek Dışişleri Bakanlığı giriş sınavında başarılı olmayı sağlayacak donanıma sahip olmak |
Öğretim Yöntemleri | Sunum, Soru-Cevap, Katılımcı Tartışma |
Kaynaklar |
ATTIAS, Jean–Christophe, BENBASSA Esther. Paylaşılamayan Kutsal Topraklar ve İsrail, Çev Nihal Önol, İstanbul, İletişim Yayınları, 2002. BISHARA, Marvan. Palestine/Israël : la paix ou l’apartheid, Paris, Editions La Découverte, 2001. CORM, Geoges. L’Europe et l’Orient, La Découverte, Paris, 1989. CLOAREC, Vincent. Le Moyen-Orient au 20ème siècle, Colin, Paris, 2003. ÇARKOĞLU, Ali; EDER, Mine; KİRİŞÇİ, Kemal. The Political Economy of Regional Cooperation in the Middle East, London & New York, Routledge, 1998. DEDEOĞLU, Beril. Ortadoğu Üzerine Notlar, Derin Yayınları, İstanbul, 2002. EICKELMAN, Dale F. The Middle East and Central Asia: An Anthropological Appoach, New Jersey, Prentice Hall Inc., 1998. HOURANI, Albert. A History of Arab Peoples, New York, Warner Books, 1992. JANKOWSKI, James. Rethinking Nationalism in the Arab Middle East, New York, Columbia University Press, 1997. JOXE, Alain. L’Empire du Chaos, La Découverte, Paris, 2002. KAREL, William; RUCKER, Laurent. Une terre deux foix promises: Cinquante ans d’histoire racontée par ceux qui l’ont faite, Editions Gallimard, 2000. KHALIDI, Rashid; ANDERSON, Lisa. The Origins of Arab Nationalism, New York, Columbia University Press, 1991. LEWIS Bernard. The shaping of the modern Middle East, New York & Oxford, Oxford University Press, 1994. SALAME, Ghassan. Démocraties sans démocrates, Paris, Fayard, 1994. SAVIR, Uri. Les 1100 jours qui ont changé le Moyen-Orient, Odile Jacob, Paris, 1998. SPAGNOLO, John. Problems of the Modern Middle East in Historical Perspective, Oxford, Ithaca, 1992. THOBIE, Jacques. Impérialismes et le Moyen-Orient de 1914 à nos jours, Messidor, Paris, 1985. YAPP, M.E. The Near East since the First World War, London, Longman, 1996. ZUBAIDA, Sami. Islam, the People and the State: Essays on Political ideas and movements in the Middle East, London, I. B. Tauris, 1993. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş : Ortadoğu Kavramı ve Sınırları |
2 | Tarihsel Arka Plan: Doğu Sorunu |
3 | Siyonizm ve Arap milliyetçiliğinin doğuşu |
4 | Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları: Manda Dönemi |
5 | Filistin-İsrail Sorunu |
6 | Filistin-İsrail Sorunu |
7 | Vize Sınavı |
8 | Filistin-İsrail Sorunu |
9 | Çağdaş İran: 1945'ten İslam Devrimi'ne |
10 | Çağdaş İran: İslam Devrimi'nden Bugüne |
11 | Çağdaş Irak ve Körfez Savaşları |
12 | Çağdaş Mısır ve Arap İsyanları |
13 | Suudi Arabistan ve Körfez Petro-Monarşileri |
14 | Ortadoğu'da İç Savaşlar: Suriye, Yemen, Libya |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası sistemin temel kavram, aktör ve bileşenleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkilerin çokdisiplinli özelliğinin gerektirdiği tarih, hukuk, iktisat sosyoloji ve siyaset bilimi temeline hâkim olur | X | ||||
3 | Teorik altyapıyı özümsemiş olarak pratiği bunun üzerinden tahlil edebilir | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlaşacak niteliğe sahip olur | X | ||||
5 | Galatasaray Üniversitesi’nin Avrupa ile geleneksel ve kurumsal ilişkileri ışığında Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği sürecine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olur | X | ||||
6 | Türk Dış Politikasını iç bileşenleri açısından olduğu kadar uluslararası sistem perspektifinden de okuyabilir | X | ||||
7 | Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere çeşitli devlet/ve veya özel sektör kuruluşlarında görev yapması için gerekli beceriyi elde eder | X | ||||
8 | Çeşitli uluslararası örgüt ve Sivil Toplum Kuruluşları’nda görev alabilecek donanıma sahip olur | X | ||||
9 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca ve zorunlu dili olan İngilizceyi Uluslararası İlişkiler alanında tez/proje/kitap çalışması yapabilecek şekilde akademik ve/veya profesyonel düzeyde kullanabilir | X | ||||
10 | Öğrenimi boyunca edindiği metodolojik araçları her türlü kavramsal/akademik çalışmada etkin biçimde kullanabilir | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Sunum | 1 | 1 | 1 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 2 | 10 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |