Ağlar ve Sosyal Mekan(SOC402)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SOC402 | Ağlar ve Sosyal Mekan | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Bürge Elvan ERGİNLİ erginlie@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amaçları tözcü ve ilişkisel yaklaşım arasındaki temel farklılıkları anlamak, ağ teorisinin bu iki yaklaşım içerisindeki yerini kavramak ve teorinin sosyal mekan ile ilgili pratik sorunlara uygulama biçimlerini öğrenmek, değişen dünyada sosyal oluşumlar arasındaki yeni ilişki biçimleri ile ilgili araştırma yapmak, araştırma sonuçlarını sunmak ve sınıfın diğer üyelerine eleştirel ve yapıcı geri bildirim yapmaktır. |
İçerik |
Sosyal bilimlerin farklı disiplerinde sıkça kullanılan sosyal mekanın kavramsallaştırılması farklı yaklaşımlara göre çeşitlilik gösterir. Bu yaklaşımlardan biri olan ağ yaklaşımında sosyal oluşumların birbirleriyle ilişkileri gösetilmektedir. Ağlar ve Sosyal Mekan dersi, ağ literatürü temelinde sosyal eylemlerin ağların oluşturduğu sosyal mekanda ne şekilde gerçekleştiği ve fiziksel mekanın sosyal mekanı oluşturan ilişilerin oluşması, sürdürülmesi ve yok olmasında ne derece rolü olduğuna odaklanacaktır. Dersin ağlardan oluşan sosyal mekana yönelik teorik açıdan (ilişkisel düşünce ve ağlar, sosyal ve fiziksel mekan arasındaki ilişki), yöntemsel açıdan (ağlardan oluşan mekanı anlama yöntemleri) ve uygulama açısından (ağ teorisi ve analizinin sosyal çalışmalarda nasıl değerlendirildiği) anlayış kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Derste öğrencilerin ağ yaklaşımına yönelik eleştirel bir bakış açısı kazanmaları, bu konudaki sözlü ve yazılı sunumlarını geliştirmeleri ve konuyla ilgili ders içerisinde yapılacak çalışmalara yapıcı yorumlar geliştirmeleri hedeflenmektedir. Bu hedeflere ders kapsamında yapılacak bireysel literatür incelemesi (ödev 1), hem yazılı (ödev 5) hem de dönem ortası ve dönem sonunda sözlü (ödev 4) olarak sunulacak grup çalışması ile ulaşılacaktır. Öğrencilerin aynı zamanda başka bir öğrencinin literatür incelemesi üzerine geri bildirimde bulunması (ödev 2) beklenmektedir. 1) bireysel çalışma (literatüre incelemesi): %10 2) geri bildirim verme %10 3) atörlye çalışması sonucu oluşturulan kişisel ağları tanıtma %10 4) dönem ortası ve sonu sunumları %20 (her biri %10) 5) grup raporu (ağlar ve sosyal mekan ile ilgili): %40 6) vize: %10 |
Öğretim Yöntemleri | Ders, tartışma dersi, atölye |
Kaynaklar |
Ders kapsamında okunması zorunlu aşağıdaki kaynaklara ek olarak, öğrencilerden literatür taraması ödevleri için seçecekleri 5 makale daha incelemeleri beklenmektedir. 3. HAFTA Emirbayer, M. (1997). Manifesto for a Relational Sociology. American Journal of Sociology, 103(2), 281–317. https://doi.org/10.1086/231209 Pattison, P., & Robins, G. (2004). Building Models for Social Space: Neighourhood-based Models for Social Networks and Affiliation Structures. Mathématiques et Sciences Humaines. Mathematics and Social Sciences, (168), 11–29. https://doi.org/10.4000/msh.2937 6. HAFTA Berkowitz, S. D. (1982). An Introduction to Structural Analysis: The Network Approach to Social Research. Toronto: Butterworths. Wellman, B. (1983). Network Analysis: Some Basic Principles. Sociological Theory, 1, 155–200. https://doi.org/10.2307/202050 Scott, J. (2000). Social network analysis: a handbook (2nd Edition). London?; Thousands Oaks, Calif: SAGE Publications. 8. HAFTA Borgatti, S. P., & Everett, M. G. (1992). Notions of Position in Social Network Analysis. Sociological Methodology, 22, 1. https://doi.org/10.2307/270991 Faust, K., & Wasserman, S. (1992). Blockmodels: Interpretation and evaluation. Social Networks, 14(1–2), 5–61. https://doi.org/10.1016/0378-8733(92)90013-W 11. HAFTA Van Eijk, G. (2010). Unequal networks: spatial segregation, relationships and inequality in the city. Delft: Delft Univ Press. Granovetter, M. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360–1380. 12. HAFTA Bridge, G. (2002). The Neighbourhood and Social Networks. ESRC Centre for Neighbourhood Research, (CNR Paper 4). Wellman, B. (1979). The Community Question: The Intimate Networks of East Yorkers. American Journal of Sociology, 84(5), 1201–1231. Hampton, K. N., & Wellman, B. (2002). The not so Global Village of Netville. In B. Wellman & C. Haythornthwaite (Eds.), The Internet in Everyday Life (pp. 345–371). Blackwell Publishers Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470774298.ch12 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Sunum | 2 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 |
Diğer Uygulamalar | 2 | 20 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 40 |
Raporlar | 1 | 10 |
Toplam | 7 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |