Medyada Güncel Etik Sorunlar(COM284)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM284 | Medyada Güncel Etik Sorunlar | 4 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İdil ENGİNDENİZ iengindeniz@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, medyayla ilgili temel etik sorunlar yanında çeşitlenen iletişim kanallarının getirdiği yeni etik sorunlar hakkında da öğrencileri bilgilendirmek ; ilgili konular üzerinden tartışmalar yürüterek medyaya bilgi aktarımı, medya aracılığıyla bilgi edinimi konularında farkındalık kazanmalarını sağlamaktır. Hemen herkesin içerik üreticisi olabildiği bir dönemde, öğrencilerin içerik üretiminde (ve tüketiminde) dikkat edilmesi gereken etik unsurlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
İçerik | Bu derste öğrenciye, teknolojideki değişimler aracılığıyla hayatımıza giren yeni konular, sorular ve sorunlardan bahsedilecek; bu konularda yapılmış güncel araştırmalar aktarılacaktır. Konular çeşitlenebildiği için dersin içeriğinde her yıl güncelleme yapılmaktadır. Gündemle bağlantılı konular söz konusu olduğunda ve ders akışının tutarlılığını etkilemediği sürece, haftalar içinde konular arasında yer değişikliği de söz konusu olabilecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Bu dersin sonunda öğrenci, konu başlıkları kısmında belirtilen, medyayla ilgili güncel etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olur, bu sorunların tespitine ve çözümüne yönelik farkındalık kazanır, gündemle bağlantılı örnekler üzerinden konuları analiz yeteneğini geliştirir. |
Öğretim Yöntemleri |
Konuyla ilgili temel bilgilerin dersin yürütücüsü tarafından aktarımı Öğrenci sunumları |
Kaynaklar |
Richard Herschel, Virginia M. Miori (2017). Ethics & Big Data. Technology in Society 49. 31-36. Christian Hauser, Urs Dahinden, Vincenzo Francolino, Ives Ziegler (2019). Big Data Framing About Media Coverage in Switzerland and the USA. 6th Swiss Conference on Data Science (SDS) G. Owen Schaefer (2019). Ethics in the Era of Big Data. Asian Bioethics Review 11:169–171 https://doi.org/10.1007/s41649-019-00092-4 Suja R. Nair (2020). A review on ethical concerns in big data management. Int. J. Big Data Management, Vol. 1, No. 1. https://accountablejournalism.org https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/dealing-with-propaganda-misinformation-and-fake-news https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/02/05/513252650/long-before-there-was-fake-news-there-were-fake-photos https://en.unesco.org/sites/default/files/journalism_fake_news_disinformation_print_friendly_0.pdf A Critical Guide to Fake News: From Comedy to Tragedy Jayson Harsin. In Pouvoirs Volume 164, Issue 1, 2018, pages 99 to 119 https://www.cairn-int.info/article-E_POUV_164_0099--a-critical-guide-to-fake-news-from.htm You won't believe what's in this paper! Clickbait, relevance and the curiosity gap (2021), Kate Scott, Journal of Pragmatics. Clickbait as a strategy of viral journalism: conceptualisation and methods (2019), A Bazaco, M Redondo, P Sánchez-García, Revista Latina de Comunicación Social. Basın Yayın Kuruluşları 2017 Raporu, dogrula.org Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik, der. Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan, 2013. İnternet Haberciliğinde Clickbait Savaşları: Bir Okuyucu Tepkisi Olarak Limon Haber Örneği (2019), Ahmet Buğra Kalender, Adnan Menderes Üniversitesi Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergisi. A COMPARATIVE STUDY OF VERIFICATION/FACT-CHECKING ORGANIZATONS IN TURKEY: dogrulukpayi.com and teyit.org. Gökmen Hakan KARADAĞ, Adem AYTEN. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2020, Cilt: 13, Sayı: 29, 483-501. doi: 10.12981/mahder.673262 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1006071 Annalaura Nocentini, Juan Calmaestra, Anja Schultze-Krumbholz, Herbert Scheithauer, Rosario Ortega, Ersilia Menesini. Cyberbullying: Labels, Behaviours and Definition in Three European Countries. Australian Journal of Guidance & Counselling Volume 20 Number 2 2010 pp. 129–142. Ersilia Menesini, Annalaura Nocentini. Cyberbullying Definition and Measurement / Some Critical Considerations. Zeitschrift für Psychologie / Journal of Psychology 2009; Vol. 217(4):230–232 DOI: 10.1027/0044-3409.217.4.230 25 Myths About Bullying and Cyberbullying. Elizabeth K. Englander. Wiley Blackwell. 2020. Narin, B., & ÜNAL, S., (2016). Siber Zorbalık İle İlgili Haberlerin Türkiye Yazılı Basınında Çerçevelenişi. AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ DERGİSİ , no.26, 9-23. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/497247 Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler. Şule Karataş, Mutlu Binark. TRT akademi Cilt 01 Sayı 02 Temmuz 2016 Dijital Medya Sayısı. Film tavsiyesi: Ace in the Hole (Büyük Karnaval) – Billy Wilder – 1951 İzleme tavsiyesi: Don’t blame bots, fake news is spread by humans | Sinan Aral | TEDxCERN https://www.youtube.com/watch?v=Ah9H4-QSBLo |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve temel kavramlar |
2 | Klasik medyada karşılaşılan etik sorunlar |
3 | "Yeni" medyada karşılaşılan etik sorunlar |
4 | Nefret söylemi |
5 | Kişisel verilerin korunması |
6 | Büyük veri |
7 | Sunum / Yalan haber - haber doğrulama |
8 | Sunum / Çevrimiçi zorbalık |
9 | Sunum / Yapay zeka |
10 | Sunum / "Hassas" konuların ele alınması |
11 | Sunum / Telif hakkı |
12 | Sunum / Sosyal ağlara dair düzenleme girişimleri, Türkiye ve dünyadan örnekler |
13 | Sunum / Medyadaki etik sorunların çözümüne yönelik yapılar |
14 | Sunum / Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | ,,,,, |
2 | ,,,,, |
3 | ,,,,, |
4 | ,,,,, |
5 | ,,,,, |
6 | ,,,,, |
7 | ,,,,, |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 100 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 60 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum | 1 | 30 | 30 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2.72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |