Hukuk Felsefesi(PH441)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH441 | Hukuk Felsefesi | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep SAVAŞÇIN savascin@yahoo.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel bilgilerin edinilmesi |
İçerik | Hukuk felsefesi dersi, hukukun “normatif” olarak adlandırılan sorunlarına ayrılmıştır. Ders özellikle doğal hukuk ve pozitif hukuk ayrımını aşmayı hedeflemektedir. Roma hukukunda da varolan normativite kavramı, XIX. Yüzyılda Hegel birlikte yeniden doğuş yaşamıştır. Akabinde ise Max Weber, Carl Schmitt ve Hans Kelsen bu problematiği geliştirmişlerdir. O halde söz konusu olan hukuki alanla ve normativite alanları arasındaki ilişkiyi aydınlatmaktır. Ders bir yandan bu teorileri ele almayı planlamaktadır diğer yandan da konunun önemini ve güncelliğini ortaya koymayı hedeflemektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
- Temel hukuki sorunların tanımlanması - Hukuk felsefesi konuları üzerine temel bilgiler - Çağdaş felsefe |
Öğretim Yöntemleri |
- Felsefe metni okuması - Sözlü katılımlar - Yazı çalışması |
Kaynaklar |
Grotius, Le droit de la guerre et de la paix, trad. P. Pradier-Fodéré, PUF, 2005 Hobbes, Léviathan, Folio Essais, Gallimard, 2000 Hegel, Principes de la philosophie du droit, trad. Kervégan, PUF, 2005 Kelsen Hans., Théorie Générale des Normes, trad. O. Beaud et F. Malkani, Presses Universitaires de France, Paris, 1996 Kelsen Hans, Théorie pure du droit, Dalloz, 1962 Kelsen Hans, Qui doit être le gardien de la Constitution ?, Michel Houdiard Éditeur, 2006 Savigny, Système du droit romain actuel, Berlin, 1840, livre I, chapitre II [EPI]. Schmitt C., Les trois types de pensée juridique, PUF. Schmitt C., Théorie de la Constitution, PUF [chap. 14, « Les droits fondamentaux »]. Schmitt C., « Freiheitsrechte und institutionelle Garantien » (1931) et « Grundrechte und Grundpflichten » (1932), in Verfassugnsrechtliche Aufsätze, Duncker & Humblot. Smend, R. Weber M., Sociologie du droit, PUF (chap. 2). Weber M., Rudolf Stammler et le matérialisme historique, Cerf, 2001 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | — Dersin tanıtılması ve çalışma yöntemlerinin ortaya konulması — Temel meselelere giriş |
2 | — Hukukun tanım(lar)ı —Hukukun kaynakları |
3 | — Modern çağda doğal hukuk —Hukukun kurucusu olarak adalet |
4 | —Doğal hukukun soyutlamalarına karşı tarihselci okulun iddiaları —Savigny |
5 | — Hukukun “pozitif” kavrayışı — “Hukuk”un bilimsel kavrayışı — Hukuk görüşleri arasındaki tartışmalar |
6 | —Hegelci bahis — Hegel’in bu üç hukuk tarzına eleştirileri |
7 | Sınav |
8 | —Weber’de meşruluk sorunu — Weber ve Hegel |
9 | — Schmitt, La loi désigne l’ordre concret de la société — Schmitt, La décision |
10 | — Kelsen, La norme fondamentale — Kelsen, Unité et cohérence de l’ordre normatif |
11 | Metin yazma çalışması |
12 | — Schmittyen hukuk eleştirisi — Hegel, Schmitt ve Weber |
13 | —“Yasalcı” metafiziğin sorgulanması — Teorik imkânlar |
14 | — Normativite etrafında çağdaş tartışmalar |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 1 | 25 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | |||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | |||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | |||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |