Türk Dili I(TUR001)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TUR001 | Türk Dili I | 1 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil, insanoğlunun toplumsallaşmasında en önemli iletidir. Bu ileti kavramları belirten birer göstergeler dizgesi oluşturmaktadır. Oluşturulan göstergeler dizgesi yazıyla, simgeyle, çeşitli imlerle, sosyal davranış belirtileri ile aynı düzlemde ele alınabilmektedir. Dil düşünme ve konuşma aracımızdır. İletişim kurarken sözcükleri seçme ve bunu aktarabilme yetisi önem kazanırken, bağlam ve konu değiştikçe aktarıcının da dil kullanımı farklılık kazanacak ve dil devingenleşecektir. Bu bağlamda da, amaç "Türk Dili" nin yazım kurallarını, noktalama imlerini, öğelerini, ses kurallarını kullanabilme ve (APA sistemi) yazabilmelidir. |
İçerik |
1. Dil Nedir 2. Dilbilgisi nedir? 3. Yazım kuralları 4. Noktalama imleri 5. Sözcük ve sözcük kullanımı 6. Yazma ve yazma becerileri (APA sistemi) 7. Yazın türlerinin "Öykü, Roman, Deneme, Eleştiri" okunması 8. Yazın türlerinin "21-K Yöntemi" ile çözümlenmesi 9. Konuşma-Tartışma 10. Anlatım bozuklukları 11. Metin yazma 12. Vurgulama,Yorumlama 13. Yazma uygulamaları 14.Konuşma uygulamaları 15.Fonetik diksiyon |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Yazma ve yazma becerileri (APA Sistemi) 2.Yazın türlerinin okunması 3.yazın türlerinin 21-K yöntemi ile çözümlenmesi 4.Yazma ve konuşma uygulamaları 5. Dil, Söylem ve Metin |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans |
Kaynaklar |
AKSAN D. (1998) Anlambilim. Engin Yayınları. AUSTİN J. (1962) How to do Things with Words. Oxford. Clarendon Press. ÇOMAK N.A.(1995) Yazının İşlevsel Kullanımı. Der Yayınları. İstanbul. DEMİRAY K. (1994) Temel Türkçe Sözlük. İnkılap Kitabevi. İstanbul. DEMİRCAN Ö. (1996) Türkçenin Sesdizimi. Der Yayınları. İstanbul. EKİCİ E.(1997) Dilbilgisi. Alkan matbaası. İstanbul. GÖKTÜRK A. (1988) Okuma Uğraşı. İnkılap Kitabevi. İstanbul. GREİMAS A.J. (1983) Structural Semantics. Lincoln: University of Nebraska Press. HALLİDAY M. (1976) Language as Social Semiotic. London. İNCEOĞLU Y.-ÇOMAK A.N. (2016) Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları. 2.Baskı. İstanbul. ONG W. (1995) Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür. Metis Yayınları. TÜRKÇE SÖZLÜK (2011) (Hazırlayan(lar: Şükrü Haluk Akalın ve Diğerleri) Atatürk Kültür ve Tarih Yüksek Kurumu. Ankara. VAN Dijk T.A. (1993) Principles of Critical Discourse Analysis. Sage Publications. VAN Dijk T.A.( 1977) Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. Longman. Londra. WODAK Ruth (1989) Language. Power and Ideoloji. Amsterdam. Türk ve Dünya Edebiyatı "Öykü, Roman" |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme |
2 | Türkçenin imla kuralları/ Türkçede resmi ve gayriresmi yazışmalar |
3 | Yazı ve Yazı Çeşitleri |
4 | Eleştirel düşünme nedir? Önerme ve argüman nedir? Bir metnin önermesi nasıl bulunur? Önerme nasıl yazılır? |
5 | Argümanlardaki mantık hatalarını bulma yöntemleri ve uygulamaları |
6 | Argümanlardaki mantık hatalarını bulma yöntemleri ve uygulamaları |
7 | Ödev Teslimi, |
9 | Anlatıbilim: Anlatıcı nedir? Anlatıcı ve odak analizi |
10 | APA sistemiyle metin içinde gönderme yapma ve kaynakça oluşturma |
11 | Paragraf yazma ve paragraf çeşitleri |
12 | Eleştirel yazma: Açımlama, çözümleme, yorumlama ve değerlendirme |
13 | Kurmaca hakkında konuşma ve yazma |
14 | Kurmaca hakkında konuşma ve yazma,Bilimsel Araştırma Raporu Hazırlama Teknikleri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
2 | ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, |
7 | Ödev Teslimi, |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 50 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 1 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 9 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 14 | 1 | 14 |
Bitirme Tezi/Projesi | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |