Siyaset Bilimi Alanında Özel Konular II(SP412)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP412 | Siyaset Bilimi Alanında Özel Konular II | 8 | 3 | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Yüce AYDOĞAN yucegsu@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Bu derste öğrenci açısından şunlar hedeflenmektedir: • Pürüzsüz bir yazı becerisi adına eleştirel okuma becerisinin geliştirilmesi • Akademik alanda fikir üretme, argüman/önerme üretme, taslak yazma, düzelti yapma gibi akademik metinler için elzem becerilerin geliştirilmesi • Çeşitli türde akademik metin yapılarıyla tanışıklık sağlama • Akademik yazının mikro ve makro ölçekte birimlerini ve yapısını çözümleme ve üretme • Kaynak bulma, yorumlama ve yazılarınızda bunlara yer verme kurallarına ve tekniklerine aşina olma. • Edebiyat ve siyaset ilişkisini kuramsal düzlemde kavrama. |
İçerik |
Dersin Teması: Edebiyat ve Siyaset. Bu ders siyasal/sosyal bilimler alanında araştırma ve yazma pratiğini geliştirmek isteyen öğrenciler için tasarlanmış ileri seviyede bir akademik yazı dersidir. Bu derste öğrenciler siyasal/sosyal bilimler alanında eleştirel okuma ve yazma becerisini geliştirmektedir. Öğrenciler dönem boyunca geniş bir araştırma alanına sahip “edebiyat ve siyaset” teması çerçevesinde kendi seçtikleri bir konuda aşama aşama geliştirecekleri bir araştırma projesi yürütecekler. Bu projenin aşamaları, akademik nitelikli bir argümanın/önermenin geliştirilmesi, yazılı ve görsel kaynakları elde etme, çözümleme ve yorumlama becerisinin geliştirilmesi ve nihayetinde orijinal bir argümanın akademik bir makale formunda biçimlendirilmesi şeklindedir. Bu dersin tematik odağı edebiyat metinlerinin siyasal olanla ilişkisini hem kurmaca metinler üzerinden hem de edebiyat kuramının ve estetik kuramın belli başlı metinleri üzerinden incelenmesidir. Bu ders, edebiyatı sosyal/siyasal bir ürün olarak tartışmakta ve edebiyatın gerçekliği temsil etme, gerçeklik üzerine düşünme ve ona tepki verme biçimlerini araştırmaya açmaktadır. Modern ve postmodern kurmaca metinlere odaklanarak gerçekçilikten (realizm) postmodernizme kadar uzanan farklı edebi paradigmaların siyasal veçhelerini ve potansiyellerini ele alacaktır. Bu metinlerin ve paradigmaların siyasal yönelimlerini araştıracak ve bunların birer sosyal eleştiri olarak işleyişlerini ve sosyal-siyasal alternatifleri kurgulama güçlerini tartışacağız. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Çeşitli türden akademik metinlerin yapısını, birimlerini ve amaçlarını teşhis edebilme becerisi; akademik makale yazımı konusunda beceri; açık seçik ve kurallı bir biçimde düşünme ve yazma becerisi; başka metinleri kaynak almanın ve kaynakça hazırlamanın yöntemini ve kurallarını öğrenme; yazılarınızı editöryal bir gözle okuyabilme ve düzelti yapma becerisi. |
Öğretim Yöntemleri | Ders, öğretim görevlisinin eşliğinde haftalık okumalardan oluşan bir içeriğe dayalı olarak seminer şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler edebiyat ve siyaset ilişkine dair kuramsal ve kurmaca metinler okuyacak ve tartışacaktır. Öğrencilerin bu metinleri çözümleme, sözlü ve yazılı olarak tartışma ve bunlardan hareketle kendi akademik yazılarını üretme becerilerini geliştirmeye yönelik bir yöntemle işlenecektir. |
Kaynaklar |
• Ahmet Oktay: “Sanat-Siyaset İlişkisi Üzerine Kışkırtıcı Notlar”, Sanat ve Siyaset. • Walter Benjamin: “Üretici Olarak Yazar”. Brecht’i Anlamak. • Jean-Paul Sartre: Edebiyat Nedir? (seçme) • Terry Eagleton, Edebiyat Olayı. (seçme) • Sofokles, Antigone • Judith Butler, Antigone’nin İddiası • Fatmagül Berktay, “Antigone’de Adalet ve Kibir” • Jacques Ranciere, Siyasalın Kıyısında (seçme) • Herman Melville, Katip Bartleby • Hannah Arendt: “Özgürlük Nedir?”, Geçmişle Gelecek Arasında. • Svetlana Boym, Başka Bir Özgürlük. (seçme) • Gilles Deleuze, “Bartleby, ya da Formül,” Kritik ve Klinik. • Heinrich von Kleist, Michael Kohlhaas. • Ulus Baker, “Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme”, Dolaylı Eylem • Albert Camus, Adiller [Les Justes]. • Alain Badiou, “Felsefe ve Siyaset,” Sonsuz Düşünce. • Fyodor Dostoyevski, Yeraltından Notlar. • Jean Amery, “Hınç,” Suç ve Kefaretin Ötesinde: Alt Edilmişliğin Üstesinden Gelme Denemeleri. • Pankaj Mishra: “Hınç Çağında Siyaset: Aydınlanmanın Karanlık Mirası,” Büyük Gerileme: Zamanımızın Ruh Hali Üstüne Uluslararası Bir Tartışma. • Bertolt Brecht: Galileo Galile’nin Yaşamı. • Bilge Karasu, “Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı”, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı • Hannah Arendt, “Hakikat ve Siyaset”, Geçmişle Gelecek Arasında. • Oğuz Atay: “Korkuyu Beklerken”. Korkuyu Beklerken. • Fredric Jameson: “Çokuluslu Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Edebiyatı”, Modernizm İdeolojisi. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Öncüller |
3 | Siyasalın Kıyısında Özne Olmak |
4 | Siyasalın Kıyısında Özne Olmak |
5 | Özgürlüğün Eylemi |
6 | Edebiyat, Siyaset, Şiddet |
7 | Edebiyat, Siyaset, Adalet |
8 | Hınç Kavramı: |
9 | Hınç Kavramı: |
10 | Gerçeklik, Yabancılaşma/Yadırgatma, Devrim Düşüncesi: Brecht |
11 | Edebiyat, Siyaset, Hakikat |
12 | Modernizm |
13 | Postmodernizm |
14 | Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 12 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 13 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 50 |
Diğer | 12 | 50 |
Toplam | 13 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |