Küreselleşme ve Demokrasi(SP402)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP402 | Küreselleşme ve Demokrasi | 8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Cemil YILDIZCAN cemilyildizcan@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı, öğrencilere küreselleşme ve demokrasiyle ilgili önemli tartışmaları tanıtmaktır. Bunun için, giderek küreselleşen ve karşılıklı olarak bağımlılıkların arttığı günümüz dünyası bağlamında güncel meselelerin bir panoraması sunulacak ve incelenecektir. Bu bağlamda, başat eğilimlerin ve meselelerin eleştirel bir incelemesinden hareketle, küresel kapitalizmin mevcut biçiminin geçirdiği sosyal ve siyasal dönüşümün ve günümüz dünyasının karşı karşıya olduğu meydan okumaların daha iyi anlaşılması hedefleniyor. |
İçerik | Bu derste her seans küreselleşme ile bağlantılı olarak farklı bir konu başlığı işlenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Küreselleşme ve demokrasi kavramları üzerine düşünmek Küreselleşmenin sosyal bilimlerin farklı alanları ile olan ilişkisini değerlendirmek Küreselleşmenin demokrasi ile olan bağını değerlendirmek |
Öğretim Yöntemleri | Ders ağırlıklı olarak belirlenmiş konuların öğretim üyesi tarafından anlatımına dayanacaktır. İncelenilen konuya ilişkin daha önceden öğrencilere verilmiş okuma metinleri üzerine tartışılacaktır. Öğrenciler seanslar bünyesinde işlenen konu başlıklarından seçtikleri bir tanesi hakkında araştırma yaparak bu konuda yazılı bir ödev hazırlayacaktır. |
Kaynaklar |
* Ö. Adadağ ve C. Yıldızcan, Küreselleşme ve Demokrasi. Küreselleşmenin Farklı Yüzleri, Dipnot yayınları, Ankara, 2011. *Ahmet İnsel, “Post-Demokrasi, İyi Yönetişim ve Caudillo”, Birikim Dergisi, Kasım 2007, Vol. 223, 2007, pp. 29-40. *François Georgeon, "Temps de la réforme, réforme du temps. Les avatars de l'heure et du calendrier à la fin de l'Empire ottoman", François Georgeon ve Frédéric Hitzel (Der.), Les Ottomans et le temps, Leiden, E. J. Brill, 2012 içinde s. 241-279. *Doğan Gündüz, « Alaturka Saatten Alafranga Saate Geçiş. Osmanlı’nın Mekanik Saatle Buluşması », İstanbul, Sayı 51, Ekim 2004, s. 120-126. *Shingo Shimada, « Social Time and Modernity in Japan: An Exploration of Concepts and a Cultural Comparison », Time & Society, 4 (2), 1995, s. 251-260. *Ahmet Haşim, « Müslüman Saati » [1928], Bütün Kitapları, İstanbul, Oğlak Yayınları, 2004 içinde s. 219-222. *Dominic Lieven, “Empire: A Word and its Meanings”, in Empire: The Russian Empire and Its Rivals, Yale University Press, New Haven, 2001, pp. 27-89 *Michael Hardt, Antonio Negri, Empire, Harvard University Press, Massachusetts, 2000, pp. 160-182 *Johan P. Olsen, “The Many Faces of Europeanization”, Journal of Common Market Studies, Vol. 40, No. 5, Aralık 2002, s. 921-952. *Helen Wallace, “Europeanisation and Globalisation: Complementary or Contradictory Trends ?”, New Political Economy, Vol. 5, No. 3, 2000, p. 369-382. *Çağlar Keyder (2005) Globalisation and Social Exclusion in Istanbul, International Journal of Urban and Regional Research, March 2005, 124-34. *Binnur Öktem (2006) Neoliberal Küreselle?menin Kentlerde İn?ası: AKP’nin Küresel Kent Söylemi ve İstanbul’un Kentsel Dönü?üm Projeleri, Planlama, 2, 53-63. *Feyzan Erkip (2000) Global transformations, versus local dynamics in Istanbul, Planning in a fragmented metropolis Cities, Vol. 17, No. 5, pp. 371–377. *Immanuel Wallerstein (2000) “Globalization or the Age of Transition?”, International Sociology, 15(2): 249-265. *Manuel Castells, “Kız kardeşlik güçlüdür: feminist hareket”, in Manuel Castells, Enformasyon çağı: ekonomi, Toplum ve Kültür II. Cilt Kimliğin Gücü, İstanbul Bilgi Üniversitesi yay., 2008, ss. 296-331. *İlkay Yılmaz, “Hareket ve Kurumsallaşma Arasında Türkiye’de Kadın Mücadelesi: Eşitlik, Özgürlük Farklılık”, in Y.Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler Tarih Teori ve Deneyim, İletişim yay., 2008., ss.525-567. *Aksu Bora, “Ortadoğu’da kadın Hareketleri: Farklı Yollar, Fraklı Stratejiler”, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, no:39, Ekim 2008, ss.55-69. *Mustafa Talas ve Numan Durak Aksoy. “Küreselleşme – Yerelleşme Çerçevesinde Türk Aleviliği”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi , sayı 51, s.147-170 *Martin Sökefeld, “Alevism Online: Re-Imagining a Community in Virtual Space”, Diaspora, n° 11/1, 2002 *P. Bourdieu, “Pour une organisation permanente de résistance au nouvel ordre mondial”, Interventions. Science sociale et action politique, Agone, 2002, pp. 461-464. *P. Bourdieu, “Questions aux vrais maîtres du monde”, Interventions. Science sociale et action politique, Agone, 2002, pp. 417-424. *P. Bourdieu, “Le néolibéralisme comme révolution conservatrice”, Interventions. Science sociale et action politique, Agone, 2002, pp. 349-355. *P. Bourdieu, “La main droite et la main gauche de l’Etat”, Contre-Feux, Paris, Liber-Raisons d’agir, 1998, pp. 9-17. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Küresel toplumsal değişimi yeniden düşünmek |
2 | Küreselleşme teorilerine eleştirel bakış |
3 | Küreselleşen dünyada ulus-devletin krizi: sınıflar, iktidar ve çatışma |
4 | Neoliberalizm(ler) |
5 | Paylaşım ekonomisi: küresel bir fırsat mı tehdit mi? |
6 | Ara sınav |
7 | Post-demokrasi tartışmaları: post-politik durumun eleştirisi |
8 | Popülizmler çağı: demokratikleşme mi demokratikleşmenin tersine çevrilmesi mi? |
9 | Neden kıyamet senaryolarını seviyoruz? |
10 | Ekolojik kriz |
11 | Yapay zeka ve robotizasyon: post-endüstri toplumu kıyamet mi ütopya mı? |
12 | Bir yerle sınırlı olmayan küresel bir düşmanın icadı: terörizm |
13 | Küresel kapitalizmin sonrası? |
14 | Genel değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 100 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 3 | 40 |
Toplam | 3 | 140 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | X | ||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 2 | 24 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |