Çokluğun Meontolojisi(PHIL 731)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PHIL 731 | Çokluğun Meontolojisi | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Doktora |
Dersi Veren(ler) | Melih BAŞARAN mbasaran@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çokluk ve birlik kavramlarının ontolojik statüsünün tartışılacağı bu derste, Hegel'in diyalektiğinin Alain Badiou tarafından yorumlanışı ele alınacak, ve bu görüşler ontolojik olmayan ve negatif teoloji geleneğiyle ilişkilendirilerek, Gilles Deleuze'ün "çokluk" ve "olay" felsefeleriyle beraber değerlendirilecektir. |
İçerik | Hegel’in diyalektiğinin Alain Badiou tarafından yorumlanışına bakarsak; biz genelde belirlenmemiş, yer ve zamandan bağımsız “bir şey”in olmadığını söyleriz; oysa ki “bu şey” kendi kendisiyle çelişerek karşıtlık içine girme suretiyle bölünebilir. Şeyin (aynı şeyden söz ediyorsak eğer) özdeşliğini yitirmesi her zaman karşıtlık biçiminde de kendini göstermez. Bu bölünme ya tarihsel zamansallıkta veya koyutsal dolayımlarda güçlü veya fenomenal bir fark olarak ortaya çıkar, devinime girer, ya da minimal ama yapısal bir fark olarak kalarak zayıf ve belirlenmemiş olarak varlığını sürdürür. Bu sonuncu durum her zaman fenomenal olmamakla beraber fenomenal olanı da açıklama imkanına sahip zayıf bir güç veya umut olarak gelecek boyutuna açılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları | Ontoloji, Meontoloji, Deontoloji, Diyalektik, Negatif Teoloji, Transandantal Şematizm, Belirlenim, Fark ve Yineleme, Olay, Çokluk ve Birlik, Bengi Dönüş kavramlarının öğrenilmesi |
Öğretim Yöntemleri | Okunup çözümlenip tartışılan temel metinler çerçevesinde öğrencilerin kendi sunumlarını hazırlayacak şekilde hazırlanması |
Kaynaklar |
Kant, Critique de la Raison Pure Hegel, Logique Alain Badiou, “Théorie du Sujet”, "Etre et l'événement" Gilles Deleuze, "Différence et Répétition", “Nietzsche et la Philosophie” Walter Benjamin, "Tarih Tezleri" |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Temel Ontoloji meseleleri |
2 | Parmenides ve Birlik |
3 | Heidegger'in Parmenides ve Heracleitos yorumları |
4 | Kant öncesi ontolojiler: Leibniz ve çokluk, komposibilite meselesi |
5 | Kant'ın olmayan ontolojisi: varlık ve numen alanı |
6 | Transandantal Şematizm ve çokluk meselesi |
7 | Çokluğun nicelik kategorisine indirgenmesi |
8 | Doğadaki çeşitlilik ve Kant'ın teleolojik yargı kuramı |
9 | Idelerin çokluğu |
10 | Upuygun olmayan bilgilerden diyalektiğe |
11 | Belirlenimsiz olarak çokluk ve biçimsiz |
12 | "Diyalektiğin kapalı dalları var mı?" (Badiou) |
13 | Deleuze ve Nietzsche: oluş'un olumlanması |
14 | "Zayıf fark" ve Benjamin'de "mesihsel cılız güç" fikri |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 50 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe programlarında, çeşitli felsefe alanlarında ders verebilir. | X | ||||
2 | Felsefi tema ve problematiklerle ilgili olarak birincil ve ikincil kaynakları kullanarak derinlikli yorumlar yapabilir. | X | ||||
3 | Güncel felsefi tartışmalara katkıda bulunabilir. | X | ||||
4 | Felsefe çalışmaları yönetebilir. | X | ||||
5 | Kendi felsefi çalışmalarını sürdürürken gerekli kaynaklara erişime dair bilgisi tamdır. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 6 | 78 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 | 30 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 7,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |