İktisata Giriş(CNT242)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CNT242 | İktisata Giriş | 4 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ata ÖZKAYA ataozk@yahoo.com (Email) Esin MUKUL TAYLAN emukul@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
İktisadın güncel branşları hakkında öğrencide temel kavramları oluşturmak: 1.Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar 2.Endüstriyel organizasyon ve yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE) 3.Enformasyon ve bilgi kavramının yeri 4.Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları 5.Oyun teorisi (temel kavramlar) 6.Risk ve belirsizlik (temel kavramlar) |
İçerik |
1,2,3. Hafta: Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar - Mühendislik bilimlerinde sistem kavramı, tanımı ve çeşitleri ile matematik modeller 4,5,6. Hafta: Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE) -Geri kalmış ülkelerde AR-GE yatırımları ile ekonomik büyüme ve teknoloji transferi ile ekonomik büyüme arasındaki kıyaslamalar -Patent hukuku ve tersine mühendislik -Markov Oyunu ve Bellman Optimizasyonu (asimptotik çözüm) -AR-GE faaliyeti ile büyümede mühendisliğin (reverse) yaratıcı ve taklit edici olarak sınıflandırılması ve etkilerinin ayrı ayrı incelenmesi -Enformasyon ve bilgi kavramının yeri 8. Hafta: Arasınav 9. Hafta: Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları -Kahnemann-Tversky karar vermede sapma deneyleri 10, 11. Hafta: Oyun teorisi (temel kavramlar) 12. Hafta: Risk ve belirsizlik (temel kavramlar) -Beklenen fayda teorisi, sübjektif olasılık ve Ellsberg deneyi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Mühendislik bilimlerinde sistem kavramı, tanımı ve çeşitleri ile matematik modelleri kullanabilir 2. AR-GE yatırımları ile ekonomik büyüme ve teknoloji arasındaki ilişkileri analiz edebilir ve yorumlayabilir 3.Belirsizlik ve risk altında ekonomik modeller kurabilir 4. Akademik makale okuyup yorumlayabilir |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı ve haftalık okumalar. |
Kaynaklar |
Ozkaya, A. (2010). R&D team's competencies, innovation, and growth with knowledge information flow. IEEE Transactions on Engineering Management, 57(3), 416-429. Aumann, R. J. (1976). Agreeing to disagree. The annals of statistics, 1236-1239. Geanakoplos, J. D., & Polemarchakis, H. M. (1982). We can't disagree forever. Journal of Economic Theory, 28(1), 192-200. Barelli, P., & de Abreu Pessôa, S. (2003). Inada conditions imply that production function must be asymptotically Cobb–Douglas. Economics Letters, 81(3), 361-363. Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. science, 185(4157), 1124-1131. Ellsberg, D. (1961). Risk, ambiguity, and the Savage axioms. The quarterly journal of economics, 643-669. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar |
2 | Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar |
3 | Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar |
4 | Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE) |
5 | Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE) |
6 | Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE) |
8 | Ara Sınav |
9 | Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları |
10 | Oyun teorisi (temel kavramlar) |
11 | Oyun teorisi (temel kavramlar) |
12 | Risk ve belirsizlik (temel kavramlar) |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 5 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | |||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | X | ||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | X | ||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | X | ||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 2 | 1 | 2 |
Ödevler | 4 | 1 | 4 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 2.44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |