Endüstri Mühendisliği Lisans Programı

İktisata Giriş(CNT242)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
CNT242 İktisata Giriş 4 2 0 0 2 2
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Ata ÖZKAYA ataozk@yahoo.com (Email) Esin MUKUL TAYLAN emukul@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı İktisadın güncel branşları hakkında öğrencide temel kavramları oluşturmak:
1.Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar
2.Endüstriyel organizasyon ve yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE)
3.Enformasyon ve bilgi kavramının yeri
4.Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları
5.Oyun teorisi (temel kavramlar)
6.Risk ve belirsizlik (temel kavramlar)
İçerik 1,2,3. Hafta: Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar
- Mühendislik bilimlerinde sistem kavramı, tanımı ve çeşitleri ile matematik modeller
4,5,6. Hafta: Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE)
-Geri kalmış ülkelerde AR-GE yatırımları ile ekonomik büyüme ve teknoloji transferi ile ekonomik büyüme arasındaki kıyaslamalar
-Patent hukuku ve tersine mühendislik
-Markov Oyunu ve Bellman Optimizasyonu (asimptotik çözüm)
-AR-GE faaliyeti ile büyümede mühendisliğin (reverse) yaratıcı ve taklit edici olarak sınıflandırılması ve etkilerinin ayrı ayrı incelenmesi
-Enformasyon ve bilgi kavramının yeri
8. Hafta: Arasınav
9. Hafta: Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları
-Kahnemann-Tversky karar vermede sapma deneyleri
10, 11. Hafta: Oyun teorisi (temel kavramlar)
12. Hafta: Risk ve belirsizlik (temel kavramlar)
-Beklenen fayda teorisi, sübjektif olasılık ve Ellsberg deneyi
Dersin Öğrenme Çıktıları 1.Mühendislik bilimlerinde sistem kavramı, tanımı ve çeşitleri ile matematik modelleri kullanabilir
2. AR-GE yatırımları ile ekonomik büyüme ve teknoloji arasındaki ilişkileri analiz edebilir ve yorumlayabilir
3.Belirsizlik ve risk altında ekonomik modeller kurabilir
4. Akademik makale okuyup yorumlayabilir
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı ve haftalık okumalar.
Kaynaklar Ozkaya, A. (2010). R&D team's competencies, innovation, and growth with knowledge information flow. IEEE Transactions on Engineering Management, 57(3), 416-429.
Aumann, R. J. (1976). Agreeing to disagree. The annals of statistics, 1236-1239.
Geanakoplos, J. D., & Polemarchakis, H. M. (1982). We can't disagree forever. Journal of Economic Theory, 28(1), 192-200.
Barelli, P., & de Abreu Pessôa, S. (2003). Inada conditions imply that production function must be asymptotically Cobb–Douglas. Economics Letters, 81(3), 361-363.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. science, 185(4157), 1124-1131.
Ellsberg, D. (1961). Risk, ambiguity, and the Savage axioms. The quarterly journal of economics, 643-669.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar
2 Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar
3 Mantık ve matematik arasındaki temel bağlantılar
4 Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE)
5 Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE)
6 Yeni ekonomik büyüme teorileri (endojen büyüme, AR-GE)
8 Ara Sınav
9 Karar verme teorileri ve ekonomideki uygulamaları
10 Oyun teorisi (temel kavramlar)
11 Oyun teorisi (temel kavramlar)
12 Risk ve belirsizlik (temel kavramlar)
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 5 50
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 50
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 4 20
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 30
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 5 50
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi X
2 Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi X
3 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
4 Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi
11 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi X
12 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
13 Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci X
14 Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi X
15 Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 2 1 2
Ödevler 4 1 4
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 8 8
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 2.44
Dersin AKTS Kredisi 2
Scroll to Top