Kriz ve Risk İletişimi Yönetimi(SİY 622)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SİY 622 | Kriz ve Risk İletişimi Yönetimi | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | İnci ÇINARLI icinarli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste elde edilecek bilgiler, kriz ve yönetimi alanlarında stratejik iletişimin kullanılmasına temel oluşturacaktır. Öngörme, yönetme, kontrol etme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve yetilerin arttırılmasını hedefleyen ders, eleştirel ve analitik bakış açısını da geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
İçerik |
Kriz ve risk iletişimi yönetimi Kriz iletişimi stratejileri Kriz yönetiminde ölçümleme ve değerlendirme Vak'a analizleri 'Risk Toplumu' |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Kriz ve risk yönetimi ile ilgili kuramları ve kavramları tanır. 2. Riskleri, sorunları ve krizi öngörür. 3. Kriz ve risk durumlarında istikrarsız enformasyon ortamını yönetebilir ve etkisini değerlendirebilir. 3.Kriz planı hazırlayabilir. 4. Alan ile ilgili etik sorgulama yapabilir. |
Öğretim Yöntemleri |
Ders anlatımı Tartışma Öğrenci sunumları |
Kaynaklar |
Ders notları. Ulrich BECK, Risk Society: Towards a New Modernity, translated by Mark Ritter, London: Sage Publications, 1992. Ulrich BECK, World Risk Society, Cambridge: Polity Press, 1998. Ulrich BECK, “The Silence of Words and Political Dynamics in the World Risk Society”, Kasım 2001’de yapılan konuşma, Elena Mancini tarafından Almanca’dan tercüme, Logos 1.4, Fall 2002, http://logosonline.home.igc.org/beck.pdf, (01.11.2008). Ulrich BECK, “Living in the World Risk Society”, Hubhouse Memorial Public Lecture at LSE, 15 February 2006. Simon CATTLE, “Ulrich Beck, ‘Risk Society’ and the Media”, European Journal of Communication, 13 (1): 5-32. George TERZIS and Myria VASSILADOU, “The Role of the Media During Crisis”, www.communicatecooperate.eu/index.php/ezwebin_site/content/download/109/502/file/The_Role_of_the_Media_during_Crises.pdf Claudia ARADOU ve Rens Van MUNSTER, “Governing Terrorism Through Risk: Taking Precautions. (un)Knowing the Future”, European Journal of International Relations, 13, (89), 2007, pp.90-115. İnci ÇINARLI, “Risk İletişimi Açısından SARS (Şiddetli Akut Solunum Sendromu) Salgını”, GSÜ İleti-ş-im Dergisi, no.2, Haziran 3005. İnci ÇINARLI (ed.), Belirsizlik Toplumu’nun Krizi, İstanbul: Beta Yayınları, 2009. Effie AMANATIDOU ve Foteini PSARRA, “Risk Communication: A Literature Review”, Final Report prepared under the Study ‘Evaluation of the Use of Scientific Advice in Risk Communications and the Development of a Community Action Plan, Atlantis Consulting S.A., August 2004. Frank FUREDI, Korku Kültürü: Risk Almanın Riskleri, Çev. Barış Yıldırım, 2001. Anthony GIDDENS, “Risk”, BBC/Reith Lectures, Hong Kong, 1999. Slavoj ZIZEK, “Risk Society and Its Discontents”, Historical Materialism, vol.2, n.3, 1998, pp.143-164. John P. McHALE, Joseph P. ZOMPETTI ve Mary Anne MOFFITT, “A Hegemonic Model of Crisis Communication: Truthfulness and Repercussions in Kasky v. Nike”, Journal of Business Communication, vol. 44, n.4, October 2007, pp.374-402. James E. LUKASZEWSKI. “Seven Dimensions of Crisis Communication Management: A Strategic Analysis and Planning Model”, Ragan’s Communication Journal, January/February, 1999. Doug NEWSOM, Judy VANSLYKE TURK and Dean KRUCKEBERG. This is PR: The Realities of Public Relations, USA: Thomson/Wadsworth, 2003. Katie PAINE DELAHAYE. “How to Mesure Your Results in Crisis”, (2003), http://www.instituteforpr.com/pdf/HowtoMeasureYourResultsinaCrisis, KatieDelahayePaine2002.pdfIPR, 11.06.2006. Mine ŞİMŞEK NARBAY. Kriz İletişimi. İstanbul: Nobel Yayınları, 2006. David BERG and ROBB Stephen, “Crisis Communication and the ‘Paradigm Case’, Rhetorical and Critical Approaches to Public Relations, Elisabeth TOTH and Robert HEATH (ed.), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 1992. Tamara KAPLAN, “How Effective Public Relations Saved Johnson & Johnson”, http://www.personal.psu.edu/users/w/x/wxk116/tylenol/crisis.htm, 10.03.2005. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | ‘Kriz’in tanımlanması ve krizi iletişimi ve yönetimi sürecinin kuramsal kavramlaştırması / Kriz tipolojileri ve krizin evreleri. Kriz iletişiminin evreleri. Proaktif ve reaktif kriz iletişimi |
2 | Kriz ve güvenilirlik: kurumsal itibara yönelik tehditlerin tanımlanması (aktivistlerin tepkileri, ürünün geri çağrılması, hukuki davalar vb.) ve krizin küresel perspektifi (örn. Enron, 2008 ekonomik krizi). |
3 | Krizle başa çıkma: Kriz yönetimi planı. Tepki stratejileri, kriz ekipleri kriz checklist’leri vs. / Bhopal, Tylenol, 9/11, 2008 Bombay terör saldırısı, BSE-vCJD, 1999 Marmara depremi, 2005 Katrina tayfunu, 2007 “Mattel oyuncakları”, Merck Vioxx, THY Tekirdağ uçağı, Toyota vb. krizlerin analizleri / İletişim stratejileri ve hatalar. |
4 | Medya ile ilişkiler ve kriz iletişimi: “Zorunluluklar ve Engeller” / Krizin bertaraf edilmesi |
5 | Marka krizi yönetimi (brand crisis management) ve marka değeri (brand equity) üzerindeki etkileri / Bir marka olarak ülke ve kriz: Çin örneği |
6 | Bir krizin sonuçlarının ölçümlenmesi (değerlendirme) / Uluslararası krizlerde medyanın rolü ve kriz haberlerinin medyada yer alması |
7 | Vize sınavı |
8 | Risk iletişimi |
9 | Sorun yönetimi-risk yönetimi-kriz yönetimi: benzer hedefler, farklı taktikler ve stratejiler |
10 | 'Korku kültürü’ |
11 | Modernite ve 'Risk Toplumu' |
12 | ‘Risk Toplumu’ ve küreselleşme, neo-liberalizm, refleksif modernite |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Öğrenci sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İletişim sorunlarına yönelik çözümler için gerekli stratejik düşünme ve analiz yetisine sahip olur. | X | ||||
2 | Stratejik iletişim alanında özgün projeler tasarlar, uygular ve yönetir. | X | ||||
3 | Yeni iletişim teknolojileri, kriz ve risk iletişimi yönetimi, ikna, kültürlerarası iletişimin etkinliği vb. konularda bilgi sahibi olur. | X | ||||
4 | Profesyonel etik ilkeleri uygular ve teşvik eder. | X | ||||
5 | Kültür, iletişim ve kuruluşların değişimi arasındaki ilintileri farkeder. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 7 | 6 | 42 |
Sunum | 1 | 10 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,60 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |