Dilbilim ve İletişim(COM221)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM221 | Dilbilim ve İletişim | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Nebahat AKGÜN ÇOMAK ncomak@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dilin temel işlevi iletişimi sağlamaktır, Ferdinand de Saussure dili "çift eklemli sesli göstergeler dizgesidir" tanımlamasıyla dilbilim ve iletişim biliminin yolunu açmıştır. Dili düşünmeyi sağlayan bir sistemler bütünüdür. Önemli Dilbilimciler ve önemli iletişimciler arasında:" Ferdinand de Saussure, Andre Martinet, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Charles Sandres Peirce, Vladimir Propp, Roland Barthes, Algirdas Julien Greimas, Mihail Mihaloviç Bakhtin,Jacques Derrida, Umberto Eco, Ludwing Wittgenstein, John Austin, John Searle, Jurgen Habermas, Teun A.van Dijk" |
İçerik |
1.Hafta: Dil Nedir? 2.Hafta: Dilbilim Nedir? 3.Hafta: Dilbilim ve İletişim. 4.Hafta: Dilbilimin tarihçesi. 5.Hafta: Dilbilim Okulları ve İletişim 6.Hafta: Dilbilim Kuramları ve İletişim 7.Hafta: Dilbilim-Yapısalcılık-İletişim 8.Hafta: Dilbilim-İşlevselcilik-İletişim 9.Hafta: Üretici-Dönüşümsel Dilbilim ve İletişim 10.Hafta: Dilbilim-Göstergebilim-İletişim 11.Hafta: Önemli Dilbilimciler 12.Hafta: Önemli Göstergebilimciler. 13.Hafta: Önemli İletişimciler 14.Hafta: İletişim Metinlerinin Dilbilimsel Çözümlenmesi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Dil nedir ve tarihsel sürecine bir bakış. 2.Dilbilim nedir ve Dilbilimin aşamaları. 3.Dilbilim ve İletişim arasındaki bağlantılar ve ilk çalışmalar. 4.Dilbilimin tarihçesindeki önemli aşamalar, gelişmeler ve çalışmalar. 5.Dilbilim Okulları ve İletişim çalışmalarındaki gelişmeler. 6.Dilbilim Kuramları ve İletişim çalışmalarındaki gelişmeler. 7.Dilbilim-Yapısalcılık-İletişim 8.Dilbilim-İşlevselcilik-İletişim 9.Üretici-Dönüşümsel Dilbilim ve İletişim 10.Dilbilim-Göstergebilim-İletişim bağlantıları ve çalışmalar. 11.Önemli Dilbilimciler ve Göstergebilimciler, gelişmeler, çalışmalar. 12.Önemli İletişimciler, ilk gelişmeler ve çalışmalar. 13.Dilbilim-Söylem-İletişimarasındaki önemli bağlantılar ve çalışma aşamaları. 14.Dilbilim-Söz-Eylem-İletişim arasındaki bağlantılar. 15.Karşılaştırmalı Dilbilim ve İletişim alanındaki çalışmalar ve gelişmeler. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
AUSTİN j. (1962) How to do Things with Words, Oxford.Clarendon Press. ÇOMAK A.N. (1995) Yazının İşlevsel Kullanımı. Der Yayınları. İstanbul. GÖKTÜRK a. (1988) Okuma Uğraşı. Inkılap Kitapevi. İstanbul. GREİMAS A. (1983) On Meaning,Selected Writings in Semiotics Theory, London,Frances Pinter. HALLİDAY M. (1976) Language as Social Semiotics. London. İNCEOĞLU Y.-ÇOMAK A. N. (2016) Metin Çözümlemeleri. Ayrıntı Yayınları. İstanbul. PROPP V. (1958) Morphology of the Folktale. The Hague: Mouton. SEARLE J..R. (1982) Theory of Speech Acts .Cambridge: University Press. VAN Dijk .T.A. (1977) Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discource. Longman. Londra. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dil Nedir? |
2 | Dilbilim Nedir? |
3 | Dilbilim ve İletişim |
4 | Dilbilimin tarihçesi |
5 | Dilbilim Okulları ve İletişim |
6 | Dilbilim Kuramları ve İletişim |
7 | Dilbilim-Yapısalcılık-İletişim |
8 | Dilbilim-İşlevselcilik-İletişim |
9 | Üretici-Dönüşümsel Dilbilim ve İletişim |
10 | Dilbilim-Göstergebilim-İletişim |
11 | Önemli Dilbilimciler |
12 | Önemli Göstergebilimciler |
13 | Önemli İletişimciler |
14 | İletişim metinlerinin Dilbilimsel Çözümlenmesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 50 |
Sunum | 1 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Etkili Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olurlar | X | ||||
2 | İleri derecede, en az iki yabancı dil bilgisine sahip olurlar | X | ||||
3 | Kültür-sanat, demokrasi, insan hakları, toplumsal ve mesleki ve etik değerler, hukuk ve mevzuatlar, kalite standartları konularında bilgi ve sorumluluk bilincine sahip olurlar | X | ||||
4 | Temel sosyal bilimler, iletişim ve medya meslekleri ve sektörleri, yenilikçi ve girişimci uygulamalar hakkında yeterli bilgi birikimine sahip olurlar | X | ||||
5 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için gerekli olan teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini iş sağlığı ve güvenliği çerçevesinde etkin ve yaratıcı bir şekilde kullanma yetisine sahip olurlar | X | ||||
6 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya için alanıyla ilgili belgesel ve kurgusal içerikleri tasarlama, bu içerikleri kolektif üretme ve yönetme becerisine sahip olurlar | X | ||||
7 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçleri ve bunların bireysel ve toplumsal sonuçlarına dair kuramsal birikime, bilimsel çalışma ve paylaşma yetisine | X | ||||
8 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerini analiz etmek için uygun analiz ve modelleme yöntemleri bilgisine | X | ||||
9 | Etkileşimli ve konvansiyonel medya ve iletişim ortam ve süreçlerine dair gelişme ve sorunları sorgulama ve eleştirel çözümleme yetisine, Kamu yararı, sosyal sorumluluk ve çevre bilincine sahip, çağdaş dünya ve Türkiye’nin güncel sorunlarına duyarlı, özgürlükçü, demokratik, yapıcı ve problem çözücü bir yaklaşıma, sahip olmalarını hedefler | X | ||||
10 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanlarının tarihsel gelişim süreçleri ve bu mecralara ilişkin güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
11 | Elektronik ve dijital medya ile sinema alanları hakkında sosyolojik, kültürel ve estetik yaklaşımları öğrenirler | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |