Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans Programı

Kriptografi(INF 523)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
INF 523 Kriptografi 1 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili İngilizce
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Dersi Veren(ler) MURAT AKIN murakin@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu ders şifreleme tarihini, klasik şifreleme (simetrik şifreleme) tekniklerini, onların kriptoanalizini ve kullanımını anlatmaktadır. Derste ödevler yolu ile bu şifreleme tekniklerine ait bilgisayar programları yazılmakta ve ayrıca şifrelenmiş metinlerin kırılması yapılmaya çalışılmaktadır.
İçerik 1. Hafta: Kriptolojinin kısa tarihi.
2. Hafta: Tek alfabeli yerine yerleştirme kriptolama algoritması ve kriptoanalizi.
3. Hafta: 1. ÖDEV: Tek alfabeli yerine yerleştirme kriptolama algoritması ile şifrelenmiş bir metnin kırılması.
4. Hafta: Homofonik şifreleme ve kriptoanalizi.
5. Hafta: Sezar’ın kutu şifresi.
6. Hafta: Sezar’ın kutu şifresinin iyileştirilmesi.
7. Hafta: 2. ÖDEV: Sezar’ın kutu şifresinin iyileştirilmiş biçimi ile şifrelenmiş bir metnin kırılması.
8. Vigenere şifresi, Vigenere şifresinin kriptoanalizi ve kırılamaz şifre.
9. Hafta: Luigi Sacco’nun şifresi.
10. Hafta: 3. ÖDEV: Luigi Sacco’nun şifresi ile şifrelenmiş bir metnin kırılması.
11. Hafta: Bifid şifresi.
12. Hafta: 4. ÖDEV: Bifid şifresi ile şifrelenmiş bir metnin kırılması.
13. Hafta: ADFGVX şifresi.
14. Hafta: Playfair şifresi ve bu konuda verilen 5. ÖDEV.
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci

ÖÇ 1: Kriptoloji tarihi hakkında bilgi sahibi olacaktır.
ÖÇ 2: Tek alfabeli yerine yerleştirme kriptolama algoritması ve kriptoanalizini öğrenecektir.
ÖÇ 3: Homofonik şifreleme ve kriptoanalizini öğrenecektir.
ÖÇ 4: Sezar’ın kutu şifresini öğrenecektir.
ÖÇ 5: Sezar’ın kutu şifresinin iyileştirilmiş versiyonunu öğrenecektir.
ÖÇ 6: Vigenere şifresini, Vigenere şifresinin kriptoanalizini ve kırılamaz şifreyi öğrenecektir.
ÖÇ 7: Luigi Sacco’nun şifresini öğrenecektir.
ÖÇ 8: Bifid şifresini öğrenecektir.
ÖÇ 9: ADFGVX şifresini öğrenecektir.
ÖÇ 10: Playfair şifresini öğrenecektir.
ÖÇ 11: Yukarıda anlatılan şifreleme algoritmalarının büyük bir kısmının bilgisayar programlarını yazacaktır.
ÖÇ 12: Yukarıda anlatılan şifreleme algoritmalarının büyük bir kısmı ile şifrelenen metinleri kırmayı deneyecektir.
Öğretim Yöntemleri
Kaynaklar 1. Gaines, H. F., “Cryptanalysis: A Study of Ciphers and Their Solution”, Dover Publications, 1989.
2. Singh, S., “Kod Kitabı”, Klan Yayınları, 2004.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 5 60
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 5 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
2 Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. X
3 Bilgisayar mühendisliği ile ilgili alanlarda belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. X
4 Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. X
5 Bilgisayar mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. X
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık donanım ve yazılım tabanlı sistemleri veya süreçleri tasarlar ve tasarımlannda yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. X
7 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler X
8 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda proje ve risk yönetimi tekniklerini de kullanarak çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portfoyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
10 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, bilgisayar mühendisliği alanındaki veya ilgili alanlardaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir sekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11 Girişimcilik ve yenilikçilik boyutlarını dikkate alarak bilgisayar mühendisliği uygulamalarını gerçekleştirebilir. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
13 Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 5 15 75
Ödevler 5 10 50
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 23 23
Toplam İş Yükü 190
Toplam İş Yükü / 25 7.60
Dersin AKTS Kredisi 8
Scroll to Top