Inventory Management(IND436)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND436 | Inventory Management | 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İlke BEREKETLİ ZAFEIRAKOPOULOS ibereketli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Envanter yönetimi, müşteri hizmet düzeyi ve maliyet kriterlerini dikkate alarak en uygun şekilde bir üründen ne zaman hangi miktarda sipariş edilmesine karar vermektir. Stok yönetimini başarılı bir şekilde yapmak firmanın aşırı ya da yetersiz miktarda stok tutmasını engelleyeceğinden maliyetlerde düşüş ve müşteri memnuniyetinde artış sağlar. Seçmeli olarak sunulan bu derste, ağırlıklı olarak en iyi envanter politikalarını belirlemede matematiksel yöntemlerin kullanımı gösterilecektir. Dersin amaçları şunlardır: 1. Öğrencileri stok tutmanın faydaları ve sakıncaları konusunda bilgilendirmek, 2. Öğrencilere firmalarda karşılaşılan envanter problemlerini sayısal olarak nasıl analiz edebilecekleri konusunda fikir vermek, 3. Stok modellerinin çeşitliliği ve alternatif çözüm tekniklerinin varlığı konusunda öğrencileri bilgilendirmek. |
İçerik |
Hafta 1. Envanter Yönetimine Giriş: Envanter Tutma Nedenleri, Envanter Yönetiminde Dikkate Alınan Maliyetler, Envanter Modellerinin Sınıflandırılması Hafta 2. Deterministik ve Durağan Talep, Tek Ürün Durumu: Ekonomik Sipariş (EOQ) ve Ekonomik Üretim (EPQ) Modelleri, Modellere İlişkin Duyarlılık Analizi Hafta 3. Deterministik ve Durağan Talep, Tek Ürün Durumu (Devam): Pozitif Tedarik Süre ve Miktar İndirimleri Durumunda EOQ Analizi Hafta 4. Deterministik ve Durağan Talep, Çok Ürün Durumu: Çok Ürün Durumuna Adapte Edilmiş EOQ-Tabanlı Çeşitli Sipariş Stratejilerinin Değerlendirilmesi Hafta 5. Deterministik ve Değişken Talep: Toplu Üretim Planlama Problemi – Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması ve What’s Best ve Excel Solver ile Sayısal Uygulama Hafta 6. Deterministik ve Değişken Talep (Devam): Dinamik Parti Büyüklüğü Problemi – Bir Dinamik Programlama Algoritması Hafta 7. Deterministik ve Değişken Talep (Devam): Dinamik Parti Büyüklüğü Problemi – Wagner-Whitin Algoritması ve Silver Meal Sezgisel Yöntemi Hafta 8. Stokastik Envanter Modellerine Giriş: Güven Stoğu Tutma Nedenleri, Çeşitli Ürün Stokta Bulunurluk Ölçütleri, Belirsizlik Ortamında Envanter Politikası Çeşitleri Hafta 9. Yarıyıl İçi Sınav Hafta 10. Bir Sipariş Politikasına İlişkin Ürün Stokta Bulunurluk Düzeylerinin Hesaplanması, İstenen Ürün Stokta Bulunurluk Düzeyi İçin Gerekli Güven Stoğu ve Sipariş Noktasının Hesaplanması Hafta 11. Tedarik Süresindeki Belirsizliklerin ve Ürünleri Topluca Merkezi Depoda Tutmanın Güven Stoğuna Etkilerinin İncelenmesi Hafta 12. Gazeteci Çocuk Modeli ve Türevleri Hafta 13. Periyodik Gözetimli Stokastik Envanter Modelleri: Markov Süreci Kullanarak Verilen Bir Envanter Politikasını Değerlendirme Hafta 14. Periyodik Gözetimli Stokastik Envanter Modelleri (Devam): Markov Karar Süreci Kullanarak Optimum Envanter Politikasının Belirlenmesi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi basarıyla tamamlayan öğrenci, 1. Envanter tutmanın faydalarını ve sakıncalarını sayabilecek, 2. Envanter modellerini sınıflandırabilecek, 3. Talebin deterministik durağan ve deterministik değişken olduğu durumlarda, en iyi envanter politikasını belirlemek için uygun sayısal yöntemleri kullanabilecek, 4. Periyodik ve sürekli gözetimli envanter politikası çeşitlerini tanımlayabilecek, 5. Stokastik talep varlığında, güvenlik stoğu ve ürün stokta bulunurluk düzeyini belirleyebilecek, 6. Stokastik talep varlığında, en iyi envanter politikasını belirlemek için uygun sayısal yöntemleri kullanabilecek, 7. Gazeteci çocuk modeli ve türevlerini çözebilecek, 8. Periyodik gözetimli stokastik envanter sistemlere ilişkin Markov süreç analizi yapabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri | |
Kaynaklar |
Nahmias, S., “Production and Operations Analysis”, 6. Baskı, McGraw-Hill Companies, 2008. Chopra, S., Meindl, P., “Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation”, 4.Baskı, Prentice Hall, 2010. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Envanter Yönetimine Giriş: Envanter Tutma Nedenleri, Envanter Yönetiminde Dikkate Alınan Maliyetler, Envanter Modellerinin Sınıflandırılması |
2 | Deterministik ve Durağan Talep, Tek Ürün Durumu: Ekonomik Sipariş (EOQ) ve Ekonomik Üretim (EPQ) Modelleri, Modellere İlişkin Duyarlılık Analizi |
3 | Deterministik ve Durağan Talep, Tek Ürün Durumu (Devam): Pozitif Tedarik Süre ve Miktar İndirimleri Durumunda EOQ Analizi |
4 | Deterministik ve Durağan Talep, Çok Ürün Durumu: Çok Ürün Durumuna Adapte Edilmiş EOQ-Tabanlı Çeşitli Sipariş Stratejilerinin Değerlendirilmesi |
5 | Deterministik ve Değişken Talep: Toplu Üretim Planlama Problemi – Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması ve What’s Best ve Excel Solver ile Sayısal Uygulama |
6 | Deterministik ve Değişken Talep (Devam): Dinamik Parti Büyüklüğü Problemi – Bir Dinamik Programlama Algoritması |
7 | Deterministik ve Değişken Talep (Devam): Dinamik Parti Büyüklüğü Problemi – Wagner-Whitin Algoritması ve Silver Meal Sezgisel Yöntemi |
8 | Stokastik Envanter Modellerine Giriş: Güven Stoğu Tutma Nedenleri, Çeşitli Ürün Stokta Bulunurluk Ölçütleri, Belirsizlik Ortamında Envanter Politikası Çeşitleri |
9 | Yarıyıl İçi Sınav |
10 | Bir Sipariş Politikasına İlişkin Ürün Stokta Bulunurluk Düzeylerinin Hesaplanması, İstenen Ürün Stokta Bulunurluk Düzeyi İçin Gerekli Güven Stoğu ve Sipariş Noktasının Hesaplanması |
11 | Tedarik Süresindeki Belirsizliklerin ve Ürünleri Topluca Merkezi Depoda Tutmanın Güven Stoğuna Etkilerinin İncelenmesi |
12 | Gazeteci Çocuk Modeli ve Türevleri |
13 | Periyodik Gözetimli Stokastik Envanter Modelleri: Markov Süreci Kullanarak Verilen Bir Envanter Politikasını Değerlendirme |
14 | Periyodik Gözetimli Stokastik Envanter Modelleri (Devam): Markov Karar Süreci Kullanarak Optimum Envanter Politikasının Belirlenmesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 40 |
Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 5 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 6 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | X | ||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | |||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | |||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | |||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 1 | 13 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |