Ergonomi(IND345)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND345 | Ergonomi | 6 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | İlke BEREKETLİ ZAFEIRAKOPOULOS ibereketli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Ergonomi kısaca "insan ile çalışma yeri çevresi arasındaki ilişkinin bilimsel incelenmesi" olarak tanımlanabilir. Ergonominin amacı, verimliliği, kaliteyi, güvenliği, konforu ve üretkenliği en üst düzeye çıkarırken kaza ve yaralanmaları önlemek, yorgunluğu ve insan vücudunun aşırı kullanımını, işe devamsızlığı, zaman kaybını, kaza ve rahatsızlıklara bağlı tazminatları en alt düzeye indirmektir. Bu doğrultuda programda seçmeli olarak sunulan bu derste edindikleri bilgi birikimi sayesinde öğrenciler işyerinde “insan kaynağı” performansının ve verimliliğinin arttırılması için gerekli yetkinliklere sahip olabileceklerdir. Bu kapsamda dersin amaçları şu şekilde belirlenmiştir: • Öğrencilerin ergonomi ile ilgili temel bilgilere ve insan temelli verimliliği ve üretkenliği artıracak yaklaşımlara hâkim olmalarını sağlamak • Öğrencilerin çeşitli ergonomik değerlendirme tekniklerini öğrenmelerini ve bu değerlendirmelerin nasıl kaza, yaralanma ve hastalık olasılığını düşürerek iş güvenliği sağlamada ve performans ve üretkenliği iyileştirmede kullanılabileceğini anlamalarını sağlamak • Öğrencilerin değişik işletmelerde insan temelli iyileştirme projelerini gerçekleştirebilmesi ile ilgili temel beceriler geliştirmelerini sağlamak • Öğrencilere işletmelerdeki insan kaynağı ile ilgili problemlerde endüstri mühendisliği temelli çözüm yöntemlerini nasıl kullanacakları hakkında genel bir bakış açısı sunmak |
İçerik | Ergonominin temel kavramları, insan-makine sistemleri, Makro-Mikro ergonomi ve endüstriyel uygulamaları, Mühendislik antropometrisi, İş etüdü – Zaman etüdü, Ergonomi ve sürdürülebilirlik, Ofis ergonomisi, İnşaat endüstrisinde ergonomi, Sağlık endüstrisinde ergonomi, Kent ergonomisi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: 1. Ergonomi konusunu ve önemini açıklayabilir. 2. Ergonominin, çağın sorunlarıyla ilişkisini kurabilir ve açıklayabilir. 3. İşin çalışan üzerindeki gerekliliklerinin ve işin gerçekleştiği fiziksel çevrenin ergonomik açıdan nasıl değerlendirilebileceğini tanımlayabilir. 4. Makro ergonomi, mikro ergonomi ve antropometri konularını detaylarıyla açıklayabilir, şirketlerde bu yaklaşımların nasıl uygulanabileceğini açıklayabilir. 5. Değişik sektörlerde makro ergonomi, mikro ergonomi ve antropometri temelli ergonomik problemleri belirleyebilir, analiz ederek problemlere çözüm önerileri geliştirebilir. 6. İş etüdü ve zaman etüdü gerçekleştirebilir, elde edilen sonuçları yorumlayabilir. 7. Ergonomiyle ilgili bir endüstriyel projeyi yapılandırabilir, gerçekleştirebilir; elde edilen sonuçları analiz edebilir. 8. İşbirliğini ve takım olarak çalışmayı öğrenebilir. 9. Gerçek olayları çözümleyebilir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatım, proje, örnek olay çözümlemeleri |
Kaynaklar |
1. R.S. Bridger, 2003, “Introduction to Ergonomics”, (2nd edition), McGraw-Hill Companies. 2. K. Kroemer, H. Kroemer, K. Kroemer-Elbert, 2001, “Ergonomics: How to design for ease and efficiency”, (2nd edition), Prentice Hall. 3. M.P. Groover, 2007, “Work Systems and the Methods, Measurement, and Management of Work”, Prentice Hall. 4. C.D. Wickens, J.D. Lee, Y. Liu, S. Gordon-Becker, 2003, “An Introduction to Human Factors Engineering”, (2nd edition). Pearson. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Ergonomiye giriş, temel kavramlar |
2 | İnsan-makine sistemleri |
3 | Makro ergonomi, temel kavramlar |
4 | Makro ergonomi, endüstriyel uygulamalar |
5 | Mikro ergonomi, temel kavramlar |
6 | Mikro ergonomi, endüstriyel uygulamalar |
7 | Mühendislik antropometrisi ve uygulamalar |
8 | Ara Sınav |
9 | İş etüdü – Zaman etüdü |
10 | Ergonomi ve sürdürülebilirlik |
11 | Ofiste ve inşaat endüstrisinde ergonomi |
12 | Sağlık endüstrisinde ergonomi |
13 | Ken ergonomisi |
14 | Öğrenci proje sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 35 |
Proje | 1 | 25 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | ||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | X | ||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | X | ||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | ||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | X | ||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | X | ||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 6 | 2 | 12 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 8 | 8 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |