Uluslararası İlişkilerde Tarihsel Perspektifler(RI-725)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| RI-725 | Uluslararası İlişkilerde Tarihsel Perspektifler | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Doktora |
| Dersi Veren(ler) | Erhan Şahap BÜYÜKAKINCI ebuyukakinci@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Uluslararası ilişkiler disiplinin ortaya çıkış motivasyonlarından modern devlet tartışmalarına dair öncesi ve sonrası dönemlerden hareketle farklı tarihyazım tekniklerini ve analiz yöntemlerini ele almak ve bunlardan yola çıkarak vaka etütlerini geliştirmek. |
| İçerik | Bkz. haftalık program |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Dünya tarihinde ön plana çıkmış büyük uygarlıklar ve kültürlerden hareketle politika ve tarihyazımı arasındaki iliişkileri farklı metodolojik yaklaşımlar ve tartışmaları ele almak; vaka etütleri gerçekleştirmek. |
| Öğretim Yöntemleri | Farklı tarihyazım yöntemlerinden hareketle (ilerlemeci, döngüsel, nitel ve nicel, vs) analiz yöntemlerini ele almak. Vaka ve kuramsal tartışmalar arasında bağlantılar kurmak ve sorgulamalarda bulunmak. |
| Kaynaklar |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Hafta 1 – Tarihyazım yaklaşımları – Giriş: Antik çağlardan modern dönemlere |
| 2 | Hafta 2 – Tarihyazım yaklaşımlarında çağdaş tartışmalar: Nicel ve nitel tartışmalar |
| 3 | Hafta 3 – Antik çağlardan Ulus-devlete güç-hegemonya tartışması |
| 4 | Hafta 4 – Otuz Yıl Savaşları ve Vestfalya Düzeni – H. Münkler tartışmaları |
| 5 | Hafta 5 – Devrimler, Demokrasi ve Halklar: Rousseau’dan A de Tocqueville’e – Ütopyadan liberalizme |
| 6 | Hafta 6 – Emperyalizm, Hegemonya ve İmparatorluklar Çağı: Liberal ve Marksist tartışmalar – Kolonyal bakış açıları |
| 7 | Hafta 7 – Büyük uygarlıklar üzerinden tarih okumaları: Toynbee ve takipçileri – İlerlemeci ve döngüsel tartışmalar / G. Modelski |
| 8 | Hafta 8 – Savaşlar ve Barış düzenlemeleri: Kuramsal tartışmalar / Faşist rejimlerin tarihsel bakış açıları – H. Arendt sorgulamaları |
| 9 | Hafta 9 – ARASINAV |
| 10 | Hafta 10 – Annales Okulu ve Frankfurt Ekolü tartışmaları: Braudel’den Foucault’ya – Habermas’tan Adorno’ya |
| 11 | Hafta 11 – Soğuk Savaş dönemini yeniden okumak ve tartışmak – Nükleer rekabet ve caydırıcılıktan Vietnam ve Afganistan travmalarına – Üçüncü Dünyacılık ve Kuzey-Güney diyaloğu |
| 12 | Hafta 12 – Soğuk Savaş sonrası dünya I: İç çatışmaları okuma biçimleri – Medeniyetler çatışması ve kimlikler |
| 13 | Hafta 13 – Soğuk Savaş sonrası dünya II: Güçler dengesi, demokratikleşme ve ekonomik rekabetler |
| 14 | Hafta 14 – Teknoloji, İletişim Devrimi, Bireyler ve Modern toplumda tarihsel sorgulamalar – Postmodern yorumlama teknikleri (Der Derian) |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | |
| 2 | |
| 3 | |
| 4 | |
| 5 | |
| 6 | |
| 7 | |
| 8 | |
| 9 | |
| 10 | |
| 11 | |
| 12 | |
| 13 | |
| 14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 2 | 20 |
| Sunum | 2 | 20 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 2 | 10 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 7 | 60 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Lisans düzeyinde almış olduğu eğitimi derinleştirmiş olabilmeli; | X | ||||
| 2 | Uluslararası İlişkiler disiplininin çoğulculuk ve çok yönlülük niteliklerine uygun olarak, siyaset bilimi ve felsefesi, tarih, hukuk, iktisat, sosyoloji temeline hâkimiyetinden hareketle çok yönlü analiz kapasitesini geliştirmiş olabilmeli; | X | ||||
| 3 | Uluslararası ilişkilerin bileşenlerinden ve paradigmalar çerçevesinde karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilmeli; | X | ||||
| 4 | Araştırmacı kapasitelerini yetkinleştirmiş olabilmeli, akademik etik kurallar çerçevesinde, çalışmalarında özgünlük arayışını esas alabilmeli; | X | ||||
| 5 | Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmalarına dahil edebilme yetkinliğe sahip olabilmeli; | X | ||||
| 6 | Uluslararası İlişkiler teorilerine katkıda bulunabilmeli ve/ veya eğitimi süresince derinleştirdiği teorik bilgileri uygulayabilmeli; | X | ||||
| 7 | Dış politika alanındaki analiz becerilerini geliştirebilmeli, bu alanda gerek literatürdeki, gerekse uygulamadaki eksikliklere ve somut sorunlara dair çözümler üretebilecek donanımda olmalı; | X | ||||
| 8 | Türkiye’nin AB üyeliği sürecine ve genel olarak AB bütünleşmesine somut olarak katkıda bulunabilecek uluslararası ilişkiler, hukuk, dış politika, tarih, iktisat alanlarında donanımına ve yetkinliğine sahip olabilmeli; | X | ||||
| 9 | Türkiye ve dünya gündemini yakından takip etmeli; güncel sorunları analitik bir derinlikle tartışabilecek; bu sorunların tespit ve çözümüne somut katkıda bulunabilecek donanıma sahip olabilmeli; | X | ||||
| 10 | Uzmanlık alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip etmekle kalmayıp, bu yayınlara katkıda bulunabilecek akademik ve dil yeterliliğine (Fransızca, İngilizce, Türkçe) ve donanımına sahip olabilmeli; | X | ||||
| 11 | Aynı doğrultuda, bireysel ve/ veya ekip olarak yayın yapabilmeli, literatüre katkı sağlayabilmeli | X | ||||
| 12 | Uzmanlık alanı ile ilgili somut bir vizyon geliştirebilmeli, her türlü proje veya hedefi planlayıp yönetebilmeli. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, sorun çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası ve disiplinler arası çalışmalarda kullanabilmeli. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 3 | 20 | 60 |
| Ödevler | 3 | 15 | 45 |
| Sunum | 2 | 2 | 4 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 173 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 6.92 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 7 | ||


