Bilim İletişimi(SİY 693)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SİY 693 | Bilim İletişimi | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Elgiz YILMAZ ALTUNTAŞ elyilmaz@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel bilgi ve süreçleri farklı hedef kitlelere etkili, anlaşılır ve etik bir biçimde aktarabilme becerilerini geliştirmeleridir. Öğrenciler, bilim iletişiminin temel kuramları, yöntemleri ve araçları hakkında bilgi edinecek; yazılı, görsel ve dijital mecralarda bilimsel içeriği nasıl yapılandıracaklarını öğreneceklerdir. Ayrıca, bilim insanı olarak kamuoyuyla, medya ile ve politika yapıcılarla iletişim kurarken karşılaşabilecekleri zorlukları analiz edecek ve çözüm stratejileri geliştireceklerdir. Ders, katılımcıların bilimsel çalışmalarını daha geniş kitlelerle paylaşmalarını, toplumsal etkisini artırmalarını ve bilim ile toplum arasındaki etkileşimi güçlendirmelerini hedeflemektedir. |
İçerik |
Hafta 1: Bilimin Toplumdaki Rolü ve İletişimin Temelleri Hafta 2: Bilimsel Okuryazarlık ve Kamuoyu Algısı Hafta 3: Medya ve Bilimsel Haber Üretimi Hafta 4: Yazılı Bilim İletişimi – Teknik ve Popüler Anlatılar Hafta 5: Sözlü İletişim ve Sunum Teknikleri Hafta 6: Görsel Bilim İletişimi Hafta 7: Dijital Bilim İletişimi – Medya ve İnteraktif Araçlar Hafta 8. Vize sınavı Hafta 9: Halkla Katılım ve Vatandaş Bilimi Hafta 10: Kriz, Risk ve Belirsizlik İletişimi Hafta 11: Politika ve Bilim İletişimi Hafta 12: Tartışmalı Konular ve Vaka Analizleri Hafta 13: Uzman konuk daveti Hafta 14: Öğrenci sunumları |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Bilim iletişiminin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve toplumsal işlevlerini açıklayabilir. (Bilgi – Kavrama düzeyi) Bilimsel bilginin farklı hedef kitlelere göre nasıl yapılandırılması gerektiğini analiz edebilir. (Analiz düzeyi) Bilimsel içerikleri medya, sosyal medya ve diğer iletişim kanallarında etkili şekilde sunabilir. (Uygulama düzeyi) Bilim iletişiminde karşılaşılan etik sorunları tanımlayabilir ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir. (Değerlendirme düzeyi) Farklı mecralar (yazılı metin, görsel materyal, sunum, podcast vb.) için uygun bilim iletişimi ürünleri tasarlayabilir. (Yaratma düzeyi) Bilim insanlarının kamuoyu, medya ve politika yapıcılarla etkili iletişim kurma sorumluluğunu ve stratejilerini tartışabilir. (Kavrama – Değerlendirme düzeyi) Toplumsal sorunların bilimsel verilerle nasıl iletişime dökülebileceğini somut örneklerle uygulayabilir. (Uygulama düzeyi) |
Öğretim Yöntemleri | Metin okuma, karşılaştırmalı örnek analizi, kavramsal tartışma, uzman konuklarla kavramsal içerik tartışma. |
Kaynaklar |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Bilimin Toplumdaki Rolü ve İletişimin Temelleri |
2 | Bilimsel Okuryazarlık ve Kamuoyu Algısı |
3 | Medya ve Bilimsel Haber Üretimi |
4 | Yazılı Bilim İletişimi – Teknik ve Popüler Anlatılar |
5 | Sözlü İletişim ve Sunum Teknikleri |
6 | Görsel Bilim İletişimi |
7 | Dijital Bilim İletişimi – Medya ve İnteraktif Araçlar |
8 | Vize Sınavı |
9 | Halkla Katılım ve Vatandaş Bilimi |
10 | Kriz, Risk ve Belirsizlik İletişimi |
11 | Politika ve Bilim İletişimi |
12 | Tartışmalı Konular ve Vaka Analizleri |
13 | Uzman konuk daveti |
14 | Öğrenci sunumları ve Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 3 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 1 | 60 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 6 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İletişim sorunlarına yönelik çözümler için gerekli stratejik düşünme ve analiz yetisine sahip olur. | X | ||||
2 | Stratejik iletişim alanında özgün projeler tasarlar, uygular ve yönetir. | X | ||||
3 | Yeni iletişim teknolojileri, kriz ve risk iletişimi yönetimi, ikna, kültürlerarası iletişimin etkinliği vb. konularda bilgi sahibi olur. | X | ||||
4 | Profesyonel etik ilkeleri uygular ve teşvik eder. | X | ||||
5 | Kültür, iletişim ve kuruluşların değişimi arasındaki ilintileri farkeder. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Sunum | 2 | 1 | 2 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | -1 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Ts Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
Hazırlık Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
Hazırlık Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |