Karşılaştırmalı Hukuk I(HUK303)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| HUK303 | Karşılaştırmalı Hukuk I | 5 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Bengisu MERT bmert@gsu.edu.tr (Email) Antoine Jamet ajamet@gsu.edu.tr (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, dünya çapında kamu otoritelerinin - ister ulusal hukuk sistemleri içinde ister uluslararası hukuk sistemi içinde olsun - ne ölçüde evrensel bir modele dayalı denetim organlarına tabi olduklarını göstermektir. Dersin ilk bölümünde, ulusal hukuk sistemleri ve uluslararası kurumsal sistemler içinde ombudsman kurumunun modelinin evrenselleşmesi ele alınacaktır. İkinci bölümde ise, État de droit / Rule of Law / kötü yönetim / iyi yönetişim / accountability / sorumluluk kavramlarının karşılaştırmalı incelenmesinden yola çıkarak, kamu otoritesinin denetimine ilişkin ulusal hukuk geleneklerinin yakınlaştırılması konusuna değinilecektir. |
| İçerik |
1. Dersin konusu: kamu otoritesinin denetim yöntemleri 2. Dersin metodolojisi: uluslararası kamu otoritesi uygulayan devletlerin ve uluslararası kuruluşların karşılaştırmalı hukuku 3. Dersin kavramsal çerçevesi: ulusal ve uluslararası hukukta kamu otoritesinin denetimi 4. Kamu otoritesinin denetim organının yargı modeli: evrensel bir model 5. Kamu otoritesinin denetim organının idari modeli: sunum / İsveç ombudsmanı 1 6. Kamu otoritesinin denetim organının idari modeli: İsveç ombudsmanı 2 7. Kamu otoritesinin denetim organının idari modeli: Fransa'daki Haklar Savunucusu ve Japonya'daki yerel ombudsman 8. Kamu otoritesinin denetiminin uluslararasılaşması, yargı modeli: INTERPOL Dosya Denetim Komisyonu 9. Kamu otoritesinin denetiminin uluslararasılaşması, idari model: Güvenlik Konseyi Yaptırım Komitesi Ombudsmanı 10. Kamu otoritesinin denetiminin uluslararasılaşması, yarı yargısal model: Dünya Bankası Denetim Paneli 11. Ombudsman kurumu: kamu otoritesinin denetimine yönelik evrensel bir modele doğru mu? 12. État de droit kavramı / Rule of Law 13. Kötü yönetim / iyi yönetişim kavramı 14. Accountability / sorumluluk kavramı |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Bu dersin sonunda, öğrenciler kamu otoritesinin idari denetimi kavramı ve bunun kamu otoritesinin yargısal denetimi ile ilişkisi hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu denetimin temelini oluşturan hukuki kavramları öğrenecekler. |
| Öğretim Yöntemleri | Eğitim, çeşitli kamu otoritesi denetim organlarının vaka çalışmalarını bir araya getirerek, bunların kurulduğu bağlamların çeşitliliğini ve bu olgunun birliğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca, kamu otoritesi denetimi ilkesine bağlı Fransız ve Anglosakson hukuk geleneklerinin temel kavramları da ele alınacaktır. |
| Kaynaklar |
M. Hertogh, R. Kirkham (eds), Research Handbook on the Ombudsman, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, 2018, xiii-536 p. M. Groves, A. Stuhmcke (eds.), The Ombudsman in the Modern State, Hart, Oxford, 2022, xv-393 p. A. Von Bogdandy (eds.), The Exercise of Public Authority by International Institutions : Advancing International Institutional Law, Springer, Heidelberg, 2010, xiii-1005 p. L. Heuschling, État de droit / Rechtsstaat / Rule of law, Dalloz, Paris, 2002, xii-739 p. J. Meierhenrich, M. Loughlin (eds.), Cambridge Companion to the Rule of Law, Cambridge University Press, Cambridge, 2021, xii-702 p. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | La notion de justice constitutionnelle |
| 2 | Histoire et caractéristiques des modèles de justice constitutionnelle |
| 3 | L’influence des modèles de justice constitutionnelle |
| 4 | Les grandes étapes du développement de la justice constitutionnelle en Europe |
| 5 | La composition des cours constitutionnelles européennes |
| 6 | Le statut des juges constitutionnels européens |
| 7 | Les moments du contrôle de constitutionnalité |
| 8 | Les modalités de saisine |
| 9 | Les modalités de saisine |
| 10 | Les normes contrôlées |
| 11 | Les normes de référence |
| 12 | La procédure du contrôle des normes |
| 13 | Le contenu des décisions des juges constitutionnels |
| 14 | Les effets des décisions des juges constitutionnels |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 |
| Toplam | 1 | 40 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel hukuki kavramlara hâkim olma, bu kavramları tanımlama, yorumlama ve kullanabilme yeteneğine sahip olma. | |||||
| 2 | Temel hukuk disiplinlerine ve içeriklerine (her bir alana ilişkin yasal düzenlemelere, yargı organlarının kararlarına ve bilimsel değerlendirmelere) hâkim olma. | |||||
| 3 | Genel hukuk bilgisine, temel hukuk kurallarına ve hukuk metodolojisine yönelik yeterli teorik bilgiye sahip olma. | |||||
| 4 | Hukuki sorunları tespit ve teşhis edebilme. | |||||
| 5 | Tespit edilen hukuki sorunlara çözüm üretebilmek için hukuki yorum yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme, çözüm odaklı analiz ve sentez yapabilme, strateji geliştirebilme. | |||||
| 6 | Hukuki sorunlar üzerine araştırma yapabilme ve düşünce geliştirme yeterliliğine sahip olma. | |||||
| 7 | Karmaşık hukuki sorunları çözmek için bireysel olarak ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |||||
| 8 | Eleştirel bakış açısı ile hukuki sorunları mevcut olan ve olması gereken hukuk bakımından ayrı ayrı değerlendirebilme. | |||||
| 9 | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek Fransızca ya da İngilizce olarak sözlü ya da yazılı şekilde kullanabilme, belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatabilme. | |||||
| 10 | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edebilme, teknik hukuk bilgisini sürekli olarak geliştirme ve güncelleme, bu amaç doğrultusunda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||
| 11 | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli şekilde inceleme ve araştırma yapabilme. | |||||
| 12 | İnsan haklarına saygılı olma, evrensel hukuk ilkelerini ve evrensel hukuk anlayışını özümseme. | |||||
| 13 | Hukukçu kimliğinin gerektirdiği dürüstlüğe, adalet ve hakkaniyet anlayışına ve etik değerlere sahip olma. | |||||
| 14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal sorunlara karşı duyarlı olma; demokratik, laik ve sosyal hukuk devletini benimseme. | |||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Toplam İş Yükü | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 0 | ||


