1980 Sonrası Türkiye(SP365)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SP365 | 1980 Sonrası Türkiye | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Hüseyin Özgür ADADAĞ oadadag@gmail.com (Email) Ayşecan KARTAL aysecankartal@gmail.com (Email) Atakan ÇİFTÇİ atakanciftci@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | -Ders öğrencilerin 1980’den itibaren Türkiye’de yaşanan temel toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle ilgili bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır. |
| İçerik |
-Ders 1980'ler, 1990'lar ve 2000'ler şeklinde üç ana bölümde konuyu ele alacak. -12 Eylül darbesinin bakiyesi; toplumsal, kültürel, iktisadi dönüşüm... -90'lı yıllarda yaşanan farklı alanlarda ama birbirini etkilenen bir dizi kriz, bu krizlerin sebep ve toplumsal, siyasi sonuçları -2000'li yıllarda Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarı dönemi ele alınacak. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
- 1980 sonrası Türkiye’de siyasi olgulara ve olaylara ilişkin bilgi sahibi olma ve yorum yapabilme. - 1980 sonrası Türkiye üzerine ortaya çıkan sosyal bilimler literatürü ile tanışıklığa sahip olma. - Döneme ilişkin kavramları tanımak ve kullanma becerisini kazanmak. - Döneme ilişkin eleştirel düşünce becerisine sahip olmak. |
| Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı ve okuma metinleri üzerine sınıf içi tartışma. |
| Kaynaklar |
* Milli Güvenlik Konseyi’nin Bir Numaralı Bildirisi. (1 sf) * Genelkurmay ve Milli Güvenlik Konseyi Başkanı Orgeneral Kenan Evren’in Türk Milletine Açıklaması, 12 Eylül 1980, saat 13.00, TRT’de yaptığı konuşma. * Suavi Aydın, Yüksel Taşkın (2014), 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul: İletişim. * Mete Kaan Kaynar (der.) (2023), Türkiye’nin 1980’li Yılları, İstanbul: İletişim. *İsmet Akça, Ahmet Bekmen, Barış Alp Özden (der.) (2018), Yeni Türkiye’ye Varan Yol. Neoliberal Hegemonyanın İnşaası, İstanbul: İletişim. * “Türkiye'de Demokratik Düzene İlişkin Gözlem ve İstemler”; 5 Mayıs 1984'te Cumhurbaşkanlığı ve Meclis Başkanlığı'na sunulan namıdiğer "Aydınlar Dilekçesi". * Can Kozanoğlu (2018), Bıçkın ve Ağlak. Yeni Türkiye’nin Hikayesi, Söyleşi Mirgün Cabas, İstanbul: Can yayınları. * Nurdan Gürbilek (1992/2001), Vitrinde Yaşamak. 1980’lerin Kültürel İklimi, İstanbul: Metis. * Rıfat Bali (2002), Tarz-ı hayat'tan life style'a: yeni seçkinler, yeni mekânlar, yeni yaşamlar, İstanbul: İletişim. * Şarkı Sözleri: “Batsın bu dünya”; “Ben de isterem”. * Ziya Öniş (2004), Turgut Özal and his Economic Legacy: Turkish Neo-Liberalism in Critical Perspective. Middle Eastern Studies, 40(4). * Korkut Boratav (2003), Türkiye İktisat Tarihi: 1908-2009. 21. Baskı, Ankara: İmge. * Ruşen Çakır (2005), “Milli Görüş Hareketi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce. İslamcılık, Cilt 6, sf.544-575. * Haldun Gülalp (2003), Kimlikler Siyaseti. Türkiye'de Siyasal İslamın Temelleri, İstanbul: Metis. * Nurcan Özkaplan (1996), 5 Nisan Kararları, Türkiye Sendikacılık Ansiklopedisi, Cilt 1, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. *Yeşim Arat (1998), “Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar” Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik” içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. * Mehmet Ertan (2017), Giriş, Aleviliğin Politikleşme Süreci: Kimlik Siyasetinin Kısıtlılıkları ve İmkânları, İstanbul: İletişim Yayınları, sf. 13-26 * Cihan Tuğal (2015), Pasif Devrim, İslami Muhalefetin Düzenle Bütünleşmesi, Koç Üni. Yayınları. * Esra Özyürek (2007), Modernlik Nostaljisi. Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yay. *Ayşen Uysal (der.) (2016), İsyan, Şiddet, Yas 90’lar Türkiye’sine Bakmak, Ankara: Dipnot yayınları. * Ergun Özbudun (2006), From Political Islam to Conservative Democracy: The Case of the Justice and Development Party in Turkey. South European Society and Politics, 11(3–4), 543–557. * Ergun Özbudun (2015) Turkey’s Judiciary and the Drift Toward Competitive Authoritarianism, The International Spectator, 50:2. * Berk Esen, Şebnem Gümüşçü, Hakan Yavuzyılmaz (2023), Türkiye’nin Yeni Rejimi: Rekabetçi Otoriterlik İstanbul: İletişim. Sf. 17-54. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Giriş: kopuş/süreklilik |
| 2 | Darbe ve bakiyesi |
| 3 | Neoliberal düzenin yolu açılırken |
| 4 | Toplumsal, kültürel, düşünsel dönüşüm I |
| 5 | Toplumsal, kültürel, düşünsel dönüşüm II |
| 6 | Ara sınav + Koalisyonlar dönemi I |
| 7 | Koalisyonlar dönemi II |
| 8 | “Siyasal İslam”ın yükselişi ve tepki |
| 9 | Hegemonya krizi |
| 10 | Toplumsal hareketler, şiddet |
| 11 | Ara sınav + “Yeni Türkiye” |
| 12 | Adalet ve Kalkınma Partisi’nin Kuruluşu ve Yükselişi |
| 13 | Toplumsal koalisyonlar ve temel çatışma eksenleri |
| 14 | Başkanlık rejimi ve kriz dinamikleri |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 60 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 |
| Toplam | 0 | 0 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
| 2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
| 3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
| 4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
| 5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
| 6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
| 7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
| 8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | X | ||||
| 9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | X | ||||
| 10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | X | ||||
| 11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 5 | 60 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
| Ts Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
| Hazırlık Yıl Sonu | 0 | 0 | 0 |
| Hazırlık Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 6.08 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 | ||


