Programlama(ECON222)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECON222 | Programlama | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Amine Hatun ATAŞ ahatas@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, Ekonomi bölümü öğrencilerine programlamanın temel kavramlarını öğreterek, dijital çağın gerekliliklerine uygun analitik düşünme ve veri işleme becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, algoritma ve akış diyagramları üzerinden bilgi-işlemsel düşünme becerilerini geliştirirken, Python programlama dili ile yazılım geliştirme sürecini deneyimleme fırsatı bulacaklardır. Veri tipleri, listeler, demetler, kümeler ve sözlükler gibi temel veri yapılarının yanı sıra, karar yapıları, döngüler ve fonksiyonlar aracılığıyla problem çözme yetenekleri artırılacaktır. Ayrıca, NumPy, Pandas ve Matplotlib gibi kütüphaneler sayesinde öğrenciler, ekonomik verileri analiz edebilme, görselleştirme ve yorumlama yetilerini geliştirecek; bu da onları veri odaklı karar verme süreçlerine hazırlayacaktır. Ders sonunda öğrenciler, ekonomi alanında karşılaşabilecekleri veri temelli problemleri çözebilecek temel programlama yetkinliğine sahip olacaklardır. |
İçerik |
Programlamaya Giriş ve Temel Kavramlar * Bilgi-işlemsel düşünme * Algoritma nedir ve nasıl tasarlanır? * Akış diyagramları * Yazılım geliştirme süreci Programlama dilleri hakkında genel bilgi * Python Programlama Diline Giriş * Python nedir? * Derleyici ve yorumlayıcı kavramları * IDE kullanımı ve kurulumu * Python arayüzü tanıtımı Veri Tipleri ve Temel Yapılar * Sayısal veriler: Integers, Floats * Metin verileri: Strings * Mantıksal veriler: Booleans * Değişken tanımlama ve kullanımı * Operatörler: matematiksel, karşılaştırma, mantıksal Veri Yapıları * Listeler (list) * Demetler (tuple) * Kümeler (set) * Sözlükler (dictionary) Karar Yapıları ve Döngüler * If, else, elif yapıları * İç içe karar yapıları * While ve for döngüleri * Döngülerde break ve continue kullanımı * Range ve enumerate fonksiyonları Fonksiyonlar * Parametreli ve parametresiz fonksiyonlar * Return deyimi * Lambda ifadeleri * Özyinelemeli (recursive) fonksiyonlar Python Standart Kütüphaneleri * Math modülü * Random modülü * Datetime ve Time modülleri Dosya İşlemleri * Dosya oluşturma, yazma, okuma * Dosya güncelleme ve kontrol fonksiyonları Veri Analizi ve Görselleştirme Kütüphaneleri * NumPy: Sayısal hesaplamalar * Pandas: Veri analizi ve veri çerçeveleri * Matplotlib: Grafik ve veri görselleştirme |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Temel algoritma ve akış diyagramlarını kullanarak problem çözüm sürecini modelleyebilir. Bilgi-işlemsel düşünme becerisi geliştirerek yazılım geliştirme süreçlerini anlayabilir. Python programlama dilinin temel sözdizimini ve yapılarını kullanarak basit programlar yazabilir. Değişkenler, veri tipleri ve temel operatörlerle işlem yapabilir. Karar yapıları ve döngüler aracılığıyla program akışını kontrol edebilir. Liste, demet, küme ve sözlük gibi veri yapılarını kullanarak veri saklama ve işleme işlemleri gerçekleştirebilir. Fonksiyonlar aracılığıyla modüler ve okunabilir kodlar geliştirebilir. Dosya işlemleri yaparak verileri dış kaynaklardan okuyabilir veya veri kaydı gerçekleştirebilir. Python’un standart kütüphaneleriyle (math, random, datetime vb.) çeşitli işlemler yapabilir. NumPy, Pandas ve Matplotlib kütüphanelerini kullanarak ekonomik veriler üzerinde temel düzeyde analiz ve görselleştirme yapabilir. Programlama bilgilerini ekonomi alanındaki veri temelli problemlerde uygulayabilir. |
Öğretim Yöntemleri |
Düz Anlatım: Temel kavramların, algoritmaların ve Python programlama yapısının öğretimi için kullanılmaktadır. Demonstrasyon: Derste örnek uygulamalar yapılarak konuların pratiğe dökülmesi sağlanmaktadır. Problem Çözme ve Uygulama Çalışmaları: Ekonomiye yönelik örnekler üzerinden algoritma geliştirme ve Python kodlama pratiği yapılmaktadır. Soru-Cevap Yöntemi: Öğrencilerin aktif katılımını sağlamak ve konuları pekiştirmek amacıyla kullanılmaktadır. Laboratuvar Uygulamaları: Python programlarının yazılıp çalıştırılacağı, veri analizi yapılacağı bilgisayar ortamında uygulamalı eğitim yapılır. Ödev: Öğrenciler, küçük çaplı bir proje ya da veri analizi ödevi ile öğrendiklerini uygulamaktadır. Geribildirim ve Tartışma: Laboratuvar etkinliklerine uygulama sonrası değerlendirme ve geri bildirim verilmektedir. |
Kaynaklar |
Her haftanın ders kaynakları öğretim elemanı tarafından Moodle ders sayfasında ilgili hafta altına yüklenecektir. Aşağıdaki kaynaklar ana ders kaynaklarına yardımcı olarak kullanılacaktır. Yıldız, B. Python Projeleri ve Popüler Kütüphaneler Tungut, H. B. Algoritma ve Programlama Mantığı Kalb, I. Learn to Program with Python 3. Sweigart, Al. The Big Book of Small Python Projects: 81 Easy Practice Programs Matthes, Eric. Python Crash Course, 3rd Edition: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming. Tuckfield, Bradford. Dive into Algorithms: A Pythonic Adventure for the Intrepid Beginner. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Programlamaya Giriş: Algoritma ve Akış Diyagramları |
2 | Python’a Giriş |
3 | Liste (list) Veri Tipi |
4 | Demet (tuple) Veri Tipi |
5 | Küme (set) Veri Tipi |
6 | Sözlük (dict) Veri Tipi |
7 | Karar Yapıları |
8 | Döngüler |
9 | Fonksiyonlar |
10 | Python standart kütüphaneleri |
11 | Dosya İşlemleri |
12 | Pyhton kütüphaneleri -NumPy Modülü |
13 | Pyhton kütüphaneleri -Pandas kütüphanesi |
14 | Pyhton kütüphaneleri -Matplotlib kütüphanesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Programlamaya Giriş: Algoritma ve Akış Diyagramları |
2 | Python’a Giriş |
3 | Liste (list) Veri Tipi |
4 | Demet (tuple) Veri Tipi |
5 | Küme (set) Veri Tipi |
6 | Sözlük (dict) Veri Tipi |
7 | Karar Yapıları |
8 | Döngüler |
9 | Fonksiyonlar |
10 | Python standart kütüphaneleri |
11 | Dosya İşlemleri |
12 | Pyhton kütüphaneleri -NumPy Modülü |
13 | Pyhton kütüphaneleri -Pandas kütüphanesi |
14 | Pyhton kütüphaneleri -Matplotlib kütüphanesi |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 5 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | X | ||||
5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | |||||
7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | X | ||||
8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | X | ||||
16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | X | ||||
17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 4 | 4 | 16 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınavlar | 3 | 1 | 3 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |