Estetik(PH206)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PH206 | Estetik | 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Paul Albert Andre BALLANFAT paul.ballanfat@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Felsefi bakış açısından estetik yaklaşım ve kuramların karşılaştırmalı bilgisinin edinilmesi |
| İçerik | Sanat yapıtının konumu ve güzelin değeriyle ilgili antik ve modern yaklaşımların karşılaştırılması; Kant’ın güzel ve yüceye ilişkin kuramının tanıtılarak estetik yargıların bilgikuramsal değerlendirmesi ve estetik ötesi (Meta-estetik) problemlerin tartışılması |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Sanat yapıtının konumu ve güzelin değeriyle ilgili antik ve modern yaklaşımların karşılaştırmalı bilgisinin edinilmesi ; Kant’ın güzel ve yüceye ilişkin kuramının öğrenilmesi; estetik yargıların bilgikuramsal değerlendirmesi; estetik ötesi problemlerin tanınması |
| Öğretim Yöntemleri | Metinleri Fransız'dan Türkçe'ye çevirerek çözümleme, anlama ve tartışmalar yoluyla sentezleme |
| Kaynaklar |
Platon, Devlet Platon, Timois Aristoteles, Poetika Kant, Yargı Gücünün Eleştirisi |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Platon’un İdealar kuramında sanat yapıtının varlıkbilimsel değeri |
| 2 | Demiurgos ve yaradılış sorunundan üretim problemine |
| 3 | Sanat yapıtı ile üretim arasındaki fark |
| 4 | Duyu yargıları ile estetik yargılar arasındaki farka ilişkin Kantçı eleştiri |
| 5 | Beğeni yargılarındaki çıkar ve çıkarsızlık üzerine |
| 6 | Ereksiz ereksellik olarak sanat ve beğeninin serbestleşmesi |
| 7 | Yetilerin kullanımı ve bunun farklı yargı türleriyle ilişkisi |
| 8 | -yarı yıl sınavı- |
| 9 | Nesnenin kendisi ile onun biçimi veya temsili arasındaki fark |
| 10 | Nedenselliğinden bağımsızca telakki edilen doğada güzellik |
| 11 | Biçimden biçimsiz olana: Matematik yüce |
| 12 | Biçimden biçimsiz olana: Dinamik yüce |
| 13 | Estetik ötesi bir alan olarak aklın idelerinin doğumuna dair |
| 14 | Bizdeki ve bizim dışımızdaki doğanın duyular üstü erekselliğinin tefekkür yeri olarak estetik ötesi |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 50 |
| Toplam | 0 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 50 |
| Toplam | 1 | 100 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
| 2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
| 3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
| 4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
| 5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
| 6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
| 7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | |||||
| 8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
| 9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 7 | 70 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 23 | 23 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 6.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 | ||


