Gelişmiş Gömülü Sistemler(INF 543)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF 543 | Gelişmiş Gömülü Sistemler | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ahmet Teoman NASKALİ tnaskali@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Öğrencilerin lisans seviyesi bilgi birikimi üzerine inşa edilen bu ders işlemci mimarisi ve sistemleri ile ilgili güncel tasarımları ve eğilimleri sunmayı hedeflemektedir. Bu dersin amaçları şu şekilde özetlenebilir: • Bilgisayar mimarisinde güncel eğilimlerin ve geleneksel tasarımlardan farkını aktarır. • Örnek ticari mimarilerin arkasında tasarım tercihlerini sunar. • Bilgisayar mimarisi seviyesindeki tasarımlar için kullanılan teknikleri aktarır. • Bilgisayar mimarisindeki tasarım yaklaşımlarının yazılım üretimine olan etkisini gösterir. • Bilgisayar mimarisinin belirli altbileşenleri üzerine gerçekçi tasarımlar yapma imkanı sunar. • Öğrencilerin dersde sunulan kavramları ve deneysel metodları içselleştirebilmeleri için gerekli imkanları çok aşamalı proje ve ödevler yoluyla sunar. |
İçerik |
Hafta 1: Dersin genel tanıtımı, konuların özetlenmesi. Hafta 2: İşlemci mimarileri. Komut seviyesi mimari ve mikrobilgisayar mimarisi. İşlemcinin iç organizasyonunun tanıtılması. Hafta 3: Bellekler: Yarı iletken bellek teknolojisinin tanıtılması.Bellek hiyerarşisi. Hata sezme ve düzeltme teknikleri Ön bellekler Hafta 4: Ön bellekler. Yazma türlerini göre önbellek türleri. Çok seviyali ön bellek tasarımı Hafta 5: RISC mimarisi: Genel tasarım yaklaşımı ve pipelining. CISC mimarilerin taınıtılması ve karşılaştırılması Hafta 6: “Pipeline” Mimari - I Hafta 7: “Pipeline” Mimari - II Hafta 8: Arasınav Hafta 9: Komut Seviyesi Paralellik: Komut akışında bağımlılık türleri, tasarım yaklaşım ve problemleri Hafta 10: Komut seviyesi Paralellik: Başarım değerlendimesi Hafta 11: İleri konular: Koşut bilgisayarlar Hafta 12: İleri konular: ARM mimarisi Hafta 13: İleri konular: GPU tasarımı ve mimarisi Hafta 14: İleri konular: Örnek sistemlerin başarım değerlendirmesi |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
ÖÇ 1: Bilgisayar mimarisinde komut seviyesi tasarım ile fiziksel imlemantasyon arasındaki yaklaşım farklarını yorumlayabilir. ÖÇ 2: Gelişmiş Mikroişlemci sistemlerinin başarım değerlendirmesi için gerekli testleri tasarlayabilir. ÖÇ 3: Gelişmiş Mikroişlemci sistemlerinin tasarım bileşenlerinin sonuca etkisini çözümleyebilir. ÖÇ 4: Gelişmiş Mikroişlemci sistemlerinin başarımının sayısal gösterimi için tasarlanmış deneyleri benzetim araçları kullanarak koşabilir. ÖÇ 5: Komut seviyesi paralelliğin çeşitli mimarilerde uygulanışını analiz edebilir. |
Öğretim Yöntemleri | Yüz yüze anlatım |
Kaynaklar |
- Ders notları - Hennesy, L., Patterson, D. “Computer Architecture A Quantitative Approach” 5/e, Morgan Kaufmann, 2011 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, konuların özetlenmesi. |
2 | İşlemci mimarileri. Komut seviyesi mimari ve mikrobilgisayar mimarisi. İşlemcinin iç organizasyonunun tanıtılması. |
3 | Bellekler: Yarı iletken bellek teknolojisinin tanıtılması.Bellek hiyerarşisi. Hata sezme ve düzeltme teknikleri Ön bellekler |
4 | Ön bellekler. Yazma türlerini göre önbellek türleri. Çok seviyali ön bellek tasarımı |
5 | RISC mimarisi: Genel tasarım yaklaşımı ve pipelining. CISC mimarilerin taınıtılması ve karşılaştırılması |
6 | “Pipeline” Mimari - I |
7 | “Pipeline” Mimari - II |
8 | Arasınav |
9 | Komut Seviyesi Paralellik: Komut akışında bağımlılık türleri, tasarım yaklaşım ve problemleri |
10 | Komut seviyesi Paralellik: Başarım değerlendimesi |
11 | İleri konular: Koşut bilgisayarlar |
12 | İleri konular: ARM mimarisi |
13 | İleri konular: GPU tasarımı ve mimarisi |
14 | İleri konular: Örnek sistemlerin başarım değerlendirmesi |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 5 | 55 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 45 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 |
Proje | 2 | 30 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 5 | 55 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | ||||
2 | Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | X | ||||
3 | Bilgisayar mühendisliği ile ilgili alanlarda belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | X | ||||
4 | Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | ||||
5 | Bilgisayar mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | X | ||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık donanım ve yazılım tabanlı sistemleri veya süreçleri tasarlar ve tasarımlannda yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | ||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler | X | ||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda proje ve risk yönetimi tekniklerini de kullanarak çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portfoyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, bilgisayar mühendisliği alanındaki veya ilgili alanlardaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir sekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |||||
11 | Girişimcilik ve yenilikçilik boyutlarını dikkate alarak bilgisayar mühendisliği uygulamalarını gerçekleştirebilir. | |||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | |||||
13 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Dönem Ödevi / Projesi | 2 | 40 | 80 |
Toplam İş Yükü | 206 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 8.24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |