Kadınlık, Erkeklik, Cinsel Kimlikler ve Aşk(SO 534)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SO 534 | Kadınlık, Erkeklik, Cinsel Kimlikler ve Aşk | 1 | 3 | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere bir bilgi alanı olarak Toplumsal cinsiyet çalışmalarının yöntemini, içeriğini ve sorunlarını inceleyip tartışabilecekleri eleştirel bir kavramsal çerçeve sunmaktır. Derslerde,toplumsal cinsiyetin disiplinlerarası niteliği de vurgulanmakta ve farklı akademik disiplinlerden gelen öğrencilerin kendi alanlarında edinmiş oldukları bilgileri kullanmalarına ve aktarmalarına olanak tanınarak farklı alanlara ilgi duymaları özendirilmekte ve böylelikle bütünsel olduğu kadar eleştirel bir bakış açısı kazanmalarına çalışılmaktadır. |
İçerik | Ders, kadın erkek arasındaki toplumsal eşitsizliklerin analizinde biyolojik belirlenimcilikten sosyal oluşumculuğa geçiş dönemine eğilmektedir. Cinsiyet ilişkilerini kavramsallaştıran sosyolojik ve antropolojik denemelerden yola çıkarak bu ders; cinsler arası karmaşık ilişkilere, cinsiyet ve cinselliğe, cinsiyetçi ve hetero-normatif toplumsal düzenin üretimine, yeniden yapılanmasına ve çatışmasına katılan ilişkilere yeniden bakmayı öngörmektedir |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
ÖÇ1: Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini tarihsel perspektif içerisinde değerlendirir. ÖÇ2: Cinsiyet benzerliklerini ve farklılıklarını tanımlarlar ÖÇ3: Cinsiyet farklılıklarını açıklamaya çalışan psikoloji kuramlarını öğrenirler. ÖÇ4: Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmaları bilirler ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirirler. ÖÇ5: Kadın-Erkek eşitliği konusunda yapılması gerekenler için çözüm önerilerinde bulunur. |
Öğretim Yöntemleri | Ders etkileşimli anlatım ve öğrencilerin sorumlu oldukları okumalar üzerinden yapılan tartışmalarla yürütülmektedir. Öğrencilerden cinsiyet rollerine dair toplumda gördükleri bir kalıpyargı üzerinden bir ödev hazırlamaları ve sunmaları beklenmektedir. |
Kaynaklar |
John J. Macionis- Ken Plummer, Gender and Sexulatiy in Sociology, a global introduction s.348-382 Gülnur Acar Savran, Cinsiyet, , Toplumsal Cinsiyet, Cinsellik, Beden, Emek, Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin. Kanat yay. İstanbul: 2004. s. 233-310 Tayfun Atay, “Erkeklik” en çok erkeği ezer! Toplum ve Bilim, Güz 2004, sayı 101 s.11-30 Pınar Selek, Sürüne Sürüne Erkek Olmak, İletişim yayınevi, İstanbul: 2008, s. 7-28 Hilal Onur, Berrin Koyuncu , “Hegemonik” erkekliğin görünmeyen yüzü: Sosyalizasyon sürecinde erkeklik oluşumları ve krizleri üzerine düşünceler Toplum ve Bilim, Güz 2004, Sayı:101, s.31-49 Hüseyin Tapınç, “Masculunity, Feminity and Turkish male Homosexuality” Doğu Durgun “Eşcinsel Mekanlar: Erkek Eşcinsellerin Toplumsal Cinsiyet Kurulumunun Heteronormativite ile İlişkisi” Michel Foucault, Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı yayınları, İstanbul:2003, s. 121-160 Mualla Türköne, Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü, Ark yayınevi, Ankara: 1995, s. 7-64 Fatmagül Berktay, Tarihin Cinsiyeti, Metis yayınları, İstanbul: 2003, s.88-111 Ayşe Durakbaşa, Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın ve Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve “Münevver Erkekler”, in 75. Yılda Kadınlar ve Erkekler, Türkiye İş Bankası yay, İstanbul: 1998, s.29-50 Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, Metis Yay. İstanbul, 1997, s.176-221 Francesco Alberoni, Aşık Olma ve Aşk, Zygmunt Bauman, Akışkan Aşk, Versus, İstanbul, 2009, s. 2-20 Arthur Schopenhauer, Aşka ve Kadınlara Dair, Say Yayınları, 2006 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Kimlikleri, “Gender” Çalışmaları |
2 | Biyolojik Farklılıklar ve Toplumsal Cinsiyet |
3 | Cinsiyet ve Cinsellik: Kadınlık ve Erkekliğin Aktarımı |
4 | Cinsiyeti güç ilişkileri açısından analiz edebilme. |
5 | Erkeklik, Ataerkillik ve İktidar İlişkileri |
6 | Queer Teori ve Eşcinsellik |
7 | Bio-iktidar Kavramı ve Cinsellik |
8 | Cinsiyetli Olmak |
9 | Aşık Olmak ve Aşk |
10 | Örnek Film Analizi 1 |
11 | Örnek Film Analizi 2 |
12 | Öğrenci Sunumları |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Bu programı başarıyla tamamlayan bir öğrenci, 1-Öğrenci sosyoloji alanındaki kuramsal ve ampirik birikime hakim olabilir. 2- Öğrenci sosyal bilimlerin ve sosyolojinin çeşitli alanlarına ait temel kavramlar ile düşünme kapasitesi edinebilir. 3-Öğrenci disiplinler-arası etkileşimin farkında olabilir. 4- Öğrenci Türkiye toplumunu anlamak için sosyal bilimlerinin sağladığı gerekli düşünsel donanıma sahip olur ve günümüz Türkiye’sinin sorunlarına analitik ve çok boyutlu bir yaklaşım geliştirmeyi öğrebilir. 5. Öğrenci Türkiye toplumunun kültürel, sosyal ve politik değişim süreçleri hakkında bilgi sahibi olur ve süreçleri karşılaştırmalı olarak değerlendirme yetisi edinebilir. 6-Öğrenci bilgi edinmenin yanı sıra özgür, bağımsız ve eleştirel düşünmeyeteneği kazanabilir. 7-Öğrenci faaliyet gösterdiği alanlarda sosyolojik kuramları gündelik yaşam pratikleri ile ilişkilendirme ve analiz etme yetisi edinebilir. 8- Öğrenci faaliyet gösterdiği alanlarda sorunları tanımlayabilir ,analiz edebilir ve çözüm yolları sunabilir. 9-Öğrenci faaliyet gösterdiği alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapabilir. 10-Öğrenci faaliyet gösterdiği alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapabilir, projelere katkı sağlayabilir. 11- Öğrenci faaliyet gösterdiği alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz edebilir ve yürütebilir. 12-Öğrenci sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, çevresel ve kültürel değerleri önemseme ve koruma konusunda gerekli bilince sahip olabilir.caktır | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |