Yeni Ürün ve İş Geliştirme Yöntemleri(IND357)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IND357 | Yeni Ürün ve İş Geliştirme Yöntemleri | 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | GÜLÇİN BÜYÜKÖZKAN FEYZİOĞLU gulcin.buyukozkan@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
Yeni ürün ve iş geliştirme aktiviteleri bir işletmeye yeniliğin pazarlanması ile işletmeye ve stratejik pozisyonuna farklılık yaratacak elemanları desteklemek amacıyla daha fazla disiplinlerarası ve işbirliği gerektiren bir duruma gelmiştir. Programda seçmeli olarak sunulan bu derste edindikleri bilgi birikimi sayesinde öğrenciler yeni ürün ve iş geliştirme aktivitelerini daha etkin anlayabilme ve yönetebilme yetkinliğine sahip olabileceklerdir. Bu kapsamda dersin amaçları şu şekilde belirlenmiştir: • Öğrencilerin yeni ürün ve iş geliştirme ile ilgili temel bilgilere ve işletmelerde bu aktivitelerin stratejik rolüne hâkim olmalarını sağlamak • Öğrencilere; müşteri, kullanıcı ve yenilik ile ürün, hizmet ve iş tasarımı süreçlerinde rol oynayan aktörlerin hepsine odaklanmalarını sağlayarak yeniliğin mühendislik ve yönetsel yaklaşımlarını aktarmak • Öğrencilerin başarılı ürün ve iş geliştirme aktivitelerinin planlanması, tasarlanması ve yönetilmesi hakkında temel beceriler geliştirmelerini sağlamak • Öğrencilere başarılı ürün geliştirme için uygulayabilecekleri endüstri mühendisliği temelli değişik model, teknik, araç ve yöntemleri nasıl etkin kullanacakları hakkında genel bir bakış açısı sunmak |
İçerik |
Temel kavramlar: Yenilik, araştırma ve geliştirme (Ar-Ge), yeni ürün, hizmet ve iş geliştirme Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirmeyi planlamak Müşteri ihtiyaçlarını belirlemek, kalite fonksiyonu açılımı ve aksiyomlarla tasarım yaklaşımları Yenilikçi tasarım, kavram bilgi teorisi ve TRIZ yaklaşımı Yeni fikirlerin ve projelerin değerlendirilmesi Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirmede değer yönetimi Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirme hayat eğrilerinin yönetimi Yeni ürün ve işlerin pazarlanması ve ticarileştirilmesi Yeni ürün ve işlerin geliştirilmesinde risk yönetimi Yeni ürün ve iş geliştirmenin ekonomik boyutu Kitlesel özelleştirme Sürdürülebilir yeni ürün ve iş geliştirme |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci: 1. Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirme temel konularını tanımlayabilir. 2. Etkin bir yeni ürün, hizmet ve iş geliştirme yönetimi ile şirketlerin rekabetçi stratejiler geliştirmesi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. 3. Yeni ürün ve iş geliştirme sürecini ve ürün referans modelleri açıklayabilir. 4. Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirmeyi etkileyen başarı ve risk faktörlerini tanımlayabilir 5. Başarılı ürün geliştirme için değişik model, teknik, araç ve yöntemleri etkin bir şekilde uygulayabilir. 6. Yeni fikirleri ve projeleri etkin bir biçimde değerlendirebilir. 7. Yeni bir ürün, hizmet ve işin pazarda ticarileştirilebilmesini sağlayabilir 8. Yeni bir ürün, hizmet ve iş geliştirmede kitlesel özelleştirmenin önemini izah edebilir. 9. Sürdürülebilir yeni ürün ve iş geliştirme için gereklilikleri ve yol haritasını tanımlayabilir. 10. Yeni ürün ve iş geliştirme ile ilgili bir uygulama projesini gerçekleştirebilir; elde edilen sonuçları analiz edebilir. 11. İşbirliğini ve takım olarak çalışmayı öğrenebilir. 12. Yeni bir ürün, hizmet ve iş geliştirme ile ilgili gerçek problemleri analiz edebilir ve çözümleyebilir. |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı, vaka analizleri, proje |
Kaynaklar |
1. Ulrich, K.T., Eppinger, S.D., Product Design and Development, Fourth Edition, McGraw-Hill, 2008. 2. Millier, P., Stratégie et marketing de l'innovation technologique : Lancer avec succès des produits qui n'existent pas encore, 2e édition, Dunod, 2005. 3. Ürün Geliştirme Kılavuzu, İstanbul Sanayi Odası, Yayın No: 2011/16 (Güncelleştirilmiş 4. Sürüm). 4. Yeni İş Geliştirme Kılavuzu, İstanbul Sanayi Odası, Yayın No: 2011/17 (Güncelleştirilmiş 4. Sürüm). 5. Birgitte Borja de Mozota, “Tasarım Yönetimi”, MediaCat Kitapları, 2005. 6. Matheson, D., Matheson, J., “Akıllı Örgüt - Stratejik Ar-Ge ile değer yaratma”, Harvard Business School Press, Boyner Holding Yayınları, 1999. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Araştırma ve geliştirme (Ar-Ge), yeni ürün, hizmet ve iş geliştirme temel kavramları; yeni ürün ve iş geliştirme süreci |
2 | Ürün geliştirme için referans modeller (Product Life Cycle Operation Reference Model – Design Chain Operation Reference Model) |
3 | Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirmeyi planlama çalışmaları ve müşteri ihtiyaçlarını belirleme |
4 | Etkin ürün geliştirme için iki temel araç: Kalite fonksiyonu açılımı ve Aksiyomlarla tasarım yaklaşımları |
5 | Yenilikçi tasarım, kavram bilgi teorisi ve TRIZ yaklaşımı |
6 | Yeni fikirlerin ve projelerin değerlendirilmesi |
7 | Yeni ürün, hizmet ve iş geliştirmede değer yönetimi ve ürün/iş hayat eğrilerinin yönetimi |
8 | Ara Sınav |
9 | Yeni ürün ve işlerin pazarlanması ve ticarileştirilmesi |
10 | Yeni ürün ve işlerin geliştirilmesinde risk yönetimi |
11 | Yeni ürün ve iş geliştirmenin ekonomik boyutu |
12 | Kitlesel özelleştirme |
13 | Sürdürülebilir yeni ürün ve iş geliştirme |
14 | Proje sunumları |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 1 | 20 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen ve mühendislik bilimleri konularında yeterli bilgi birikimi | X | ||||
2 | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi | X | ||||
3 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme, doğrulama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | ||||
4 | Karmaşık bir üretim veya hizmet sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi ve değişken kısıtlar ve koşullar altında, performans boyutlarını iyileştirmeye yönelik tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | ||||
5 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern yöntem, teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | ||||
6 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya bu alandaki araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuç çıkartma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde ve farklı rollerde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | ||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, bilgi yönetimi araçlarını kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | ||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan ulusal ve/veya uluslararası standartlar hakkında bilgi | X | ||||
11 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi | X | ||||
12 | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |||||
13 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi; toplumsal ve kurumsal sosyal sorumluluk bilinci | |||||
14 | Çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi | X | ||||
15 | Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 1 | 12 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 5 | 5 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |