Zorunlu Göç ve Mülteciler(RI 647)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI 647 | Zorunlu Göç ve Mülteciler | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Beyza Çağatay TEKİN btekin@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yüksek lisans öğrencilerini uluslararası göç, zorunlu göç, sığınma ve mülteci hareketleri hakkında bilgilendirmektir. Derste, uluslararası mülteci koruma rejimi ve zorunlu göç ve mülteci hareketlerini yönetmek için ulusal, bölgesel ve uluslararası düzeyde izlenen politikalar analiz edilecektir. Ders kapsamında, göç ve mülteci hareketlerinin güvenlikleştirilmesi, sınır duvarları, sınır yönetimi, sığınmacılar ve zorla yerinden edilmiş kişilere yönelik dışlayıcı politikalar, kitlesel mülteci hareketlerinden kaynaklanan insani krizler ve iklim mültecileri üzerine kapsamlı okumalar yapılacaktır. |
İçerik | Bu ders, Jean Monnet Chair in Migration Governance for Sustainability and Resilience (MIGOSUR) / Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık için Göç Yönetişimi Jean Monnet Kürsüsü'nün bir parçasıdır ve Avrupa Birliği Erasmus+ Programı tarafından desteklenmektedir. Ders, zorunlu göç ve mülteci hareketlerinin dinamiklerini, uluslararası sığınma rejiminin temel prensiplerini, Avrupa Birliği ve Türkiye'nin göç ve sığınma politikalarını derinlemesine incelemektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1. Zorunlu göç ve mülteci hareketleri konusundaki küresel gelişmeleri değerlendirebilmek 2. Uluslararası mülteci hukuku ve sığınma rejiminin güncel gelişmeler karşısında eksik kaldığı noktaları açıklayabilmek 3. Uzun süreli mültecilik durumuyla ilgili zorlukları değerlendirebilmek ve kalıcı çözüm tartışmalarını takip edebilmek 4. Zorunlu göç olgusunu toplumsal cinsiyet boyutuyla değerlendirebilmek 5. İklim değişikliğinin kitlesel göç ve mülteci hareketleri üzerindeki etkilerini değerlendirebilmek 6. Kendi kendine yeterlik, dayanıklılık ve gönüllü, güvenli ve onurlu geri dönüşün sağlanabilmesine yönelik politika önerilerini değerlendirebilmek |
Öğretim Yöntemleri | Ders anlatımı, öğrenci sunumları, sınıf-içi tartışmalar, grup çalışması, saha gezileri ve gözlemlere dayanan işbirlikçi bir öğrenme yaklaşımı. |
Kaynaklar |
Okumalar haftalık olarak duyurulacaktır. Örnek niteliğinde bazı kaynaklar: Agamben, Giorgio. (1995)."We refugees," Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures. Vol. 49. No. 2, pp. 111-119. Arendt, H. (2007). “We Refugees”. The Jewish Writings. (Ed. J. Kohn ve R. H. Feldman). New York: Schocken Books, 264-275. Fiddian-Qasmiyeh, E., Loescher, G., Long, K., & Sigona, N. (Eds.). (2014). The Oxford handbook of refugee and forced migration studies. OUP Oxford. Gold, Steven J., and Stephanie J. Nawyn, (eds.) (2019). Routledge international handbook of migration studies. Routledge. Hollifield, James and Neil F. Foley, (eds).(2022). Understanding Global Migration. Stanford, California : Stanford University Press. Jacobsen, K., & Majidi, N. (Eds.). (2023). Handbook on forced migration. Edward Elgar Publishing. Triandafyllidou, A. (Ed.). (2022). Routledge handbook of immigration and refugee studies. Taylor & Francis. UNHCR (2021). Global Trends Report Forced Displacement in 2021. https://www.unhcr.org/62a9d1494/global-trends-report-2021 |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve sunumu |
2 | Uluslararası Mülteci Koruma Rejimi. Zorunlu Göç: Tarihsel bir perspektif |
3 | Siyasal Kuram, Etik ve Zorunlu Göç. Zorunlu Göç Araştırmalarında Etik |
4 | Güncel Mülteci Krizleri. Avrupa'nın Mülteci Krizi ve AB'nin İzlediği Politikalar I |
5 | Güncel Mülteci Krizleri. Avrupa'nın Mülteci Krizi ve AB'nin İzlediği Politikalar II |
6 | Ülke İçinde Yerinden Edilmiş Kişiler ve Koruma Sorunları |
7 | Ara Sınav |
8 | Uzun Süreli Mültecilik Durumu. Mülteci Kampları |
9 | Entegrasyon, Diasporalar ve Transnasyonalizm |
10 | İklim Mültecileri: Çevre ve Zorunlu Göç |
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Zorunlu Göç |
12 | Kalıcı Çözüm, Kendi Kendine Yeterlik ve Dayanıklılık |
13 | Gönüllü, Güvenli ve Onurlu Geri Dönüş |
14 | Genel Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 20 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 10 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 60 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans düzeyinde almış olduğu eğitimi derinleştirmiş olabilmeli; | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkiler disiplininin gerektirdiği siyaset bilimi ve felsefesi, tarih, hukuk, iktisat, sosyoloji temeline hâkimiyetinden hareketle çok yönlü analiz kapasitesini geliştirmiş olabilmeli; | X | ||||
3 | Bu düzeyde edinmiş olduğu bilgiyi pekiştirmiş olarak uzmanlık düzeyinde pratiğe dökebilecek durumda olmalı; | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlık alanını belirlemiş olmalı ve yüksek lisans çalışmalarını bu seçim doğrultusunda derinleştirmeli, analitik kapasitesini arttırmalı; | X | ||||
5 | Araştırma yöntemleri konusunda uzmanlık düzeyinde yetkinleşmiş olmalı, araştırmalarından elde etmiş olduğu bulguları bilimsel kıstaslara uygun bir şekilde değerlendirebilmeli; | X | ||||
6 | Galatasaray Üniversitesi’nin, Avrupa ile kurumsal ilişkileri ışığında, Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliğine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olabilmeli; | X | ||||
7 | Akademik ve/ veya uluslararası alanda faaliyet gösteren kuruluşlarda etkin bir yer alacak bilgi ve beceriye sahip olabilmeli; | X | ||||
8 | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip etmekle kalmayıp, bu yayınlara katkıda bulunabilecek akademik ve dil (Fransızca, İngilizce, Türkçe) yetisine ve donanımına sahip olabilmeli; | X | ||||
9 | Araştırmacı yönü gelişmiş olmalı; bu amaç doğrultusunda edindiği bilgi ve becerileri, niteliksel ve niceliksel çalışmalarda etkin biçimde kullanabilecek seviyede olmalı; | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 2 | 40 | 80 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Bütünleme | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |