İzleyici Araştırmaları(RTV 615)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| RTV 615 | İzleyici Araştırmaları | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | İzleyicinin doğuşundan izleyici odaklı iletişim stratejilerine geniş bir alanı kapsaması amaçlanan İzleyici Araştırmaları dersi; izleyici/kullanıcı tanımı üzerinde durduktan sonra izleme biçimlerine (ritüel olarak izleme, performans olarak izleme, korsan izleme pratikleri, vs.) değinecek ve pasif izleyiciden etkin kullanıcıya izleyici araştırmalarının dünyada ve Türkiye’de gelişimini konu alacaktır. Bu kapsamda Platon’un mağara duvarından çoklu sistemlere ekran teknolojileri dersin bağlamını oluşturacak, sinema perdesi, televizyon, mobil ekranlar, dijital platformlar ekseninde izleyici davranışları ve tercihleri tartışılacaktır. İzleyici ölçümleri ve değişen reyting sistemleri de dersin temel konuları arasında yer almaktadır. |
| İçerik |
1. Hafta: İzleyicinin Doğuşu: İzleyici/Kullanıcı Tanımı, Bağlam, Temel Kavramlar 2. Hafta: Platon'un Mağara Duvarından Çoklu Sistemlere Ekran Teknolojileri 3. Hafta: Ekran Savaşları: Sinema Perdesi, Televizyon, Mobil Ekranlar 4. Hafta: Dijital Platformlar ve İzleyici/Kullanıcı 5. Hafta: Ritüel Olarak İzleme 6. Hafta: Özgürleşen/Üreten İzleyici/Kullanıcı: Performans Olarak İzleme 7. Hafta: VİZE 8. Hafta: Pasif İzleyiciden Etkin Kullanıcıya İzleyici Araştırmaları 9. Hafta: Türkiye'de İzleyici Çalışmalarının Gelişimi 10. Hafta: Televizyondan Sinemaya Türkiye'de İzleyici Davranışları ve Tercihleri: Örnek Çalışmalar 11. Hafta: İzleyiciyi Ölçmek: Reyting Sistemleri 12. Hafta: İllegal İzleyici: Korsan İzleme Pratikleri ve Gölge Ekonomiler 13. Hafta: İzleyici Çalışmalarında Yeni Yaklaşımlar 14. Hafta: İzleyiciye Ulaşmak: İzleyici Odaklı İletişim Stratejileri |
| Dersin Öğrenme Çıktıları |
- İzleyici ve kullanıcı pratikleri gibi sürekli dönüşen bir alanda güncel literatüre ve son tartışmalara hakim olur. - Türkiye'de sinema ve televizyon izleyicisi üzerine düşünürken somut verilerden yola çıkar. - İzleyici odaklı iletişim stratejilerini ve izleyiciye nasıl ulaşacağını bilir. |
| Öğretim Yöntemleri | Katılımcı konferans |
| Kaynaklar |
Christie, I. (2012). Audiences. Defining and Researching Screen Entertainment Reception. Amsterdam University Press. Lobato, R. (2017). Rethinking International TV Flows Research in the age of Netflix. Television&New Media. Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar, Modeller. İletişim Yayınları. Verhoeff, N. (2012). Mobile Screens. The Visual Regime of Navigation. Amsterdam University Press. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | İzleyicinin Doğuşu: İzleyici/Kullanıcı Tanımı, Bağlam, Temel Kavramlar |
| 2 | Platon'un Mağara Duvarından Çoklu Sistemlere Ekran Teknolojileri |
| 3 | Ekran Savaşları: Sinema Perdesi, Televizyon, Mobil Ekranlar |
| 4 | Dijital Platformlar ve İzleyici/Kullanıcı |
| 5 | Ritüel Olarak İzleme |
| 6 | Özgürleşen/Üreten İzleyici/Kullanıcı: Performans Olarak İzleme |
| 7 | VİZE |
| 8 | Pasif İzleyiciden Etkin Kullanıcıya İzleyici Araştırmaları |
| 9 | Türkiye'de İzleyici Çalışmalarının Gelişimi |
| 10 | Televizyondan Sinemaya Türkiye'de İzleyici Davranışları ve Tercihleri: Örnek Çalışmalar |
| 11 | İzleyiciyi Ölçmek: Reyting Sistemleri |
| 12 | İllegal İzleyici: Korsan İzleme Pratikleri ve Gölge Ekonomiler |
| 13 | İzleyici Çalışmalarında Yeni Yaklaşımlar |
| 14 | İzleyiciye Ulaşmak: İzleyici Odaklı İletişim Stratejileri |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 1 | 100 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Toplam İş Yükü | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 0.00 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 0 | ||


