Dijital Medya ve Görsel İşitsel Tasarım Tezsiz Yüksek Lisans Programı

İzleyici Araştırmaları(RTV 615)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RTV 615 İzleyici Araştırmaları 2 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı İzleyicinin doğuşundan izleyici odaklı iletişim stratejilerine geniş bir alanı kapsaması amaçlanan İzleyici Araştırmaları dersi; izleyici/kullanıcı tanımı üzerinde durduktan sonra izleme biçimlerine (ritüel olarak izleme, performans olarak izleme, korsan izleme pratikleri, vs.) değinecek ve pasif izleyiciden etkin kullanıcıya izleyici araştırmalarının dünyada ve Türkiye’de gelişimini konu alacaktır. Bu kapsamda Platon’un mağara duvarından çoklu sistemlere ekran teknolojileri dersin bağlamını oluşturacak, sinema perdesi, televizyon, mobil ekranlar, dijital platformlar ekseninde izleyici davranışları ve tercihleri tartışılacaktır. İzleyici ölçümleri ve değişen reyting sistemleri de dersin temel konuları arasında yer almaktadır.
İçerik 1. Hafta: İzleyicinin Doğuşu: İzleyici/Kullanıcı Tanımı, Bağlam, Temel Kavramlar
2. Hafta: Platon'un Mağara Duvarından Çoklu Sistemlere Ekran Teknolojileri
3. Hafta: Ekran Savaşları: Sinema Perdesi, Televizyon, Mobil Ekranlar
4. Hafta: Dijital Platformlar ve İzleyici/Kullanıcı
5. Hafta: Ritüel Olarak İzleme
6. Hafta: Özgürleşen/Üreten İzleyici/Kullanıcı: Performans Olarak İzleme
7. Hafta: VİZE
8. Hafta: Pasif İzleyiciden Etkin Kullanıcıya İzleyici Araştırmaları
9. Hafta: Türkiye'de İzleyici Çalışmalarının Gelişimi
10. Hafta: Televizyondan Sinemaya Türkiye'de İzleyici Davranışları ve Tercihleri: Örnek Çalışmalar
11. Hafta: İzleyiciyi Ölçmek: Reyting Sistemleri
12. Hafta: İllegal İzleyici: Korsan İzleme Pratikleri ve Gölge Ekonomiler
13. Hafta: İzleyici Çalışmalarında Yeni Yaklaşımlar
14. Hafta: İzleyiciye Ulaşmak: İzleyici Odaklı İletişim Stratejileri
Dersin Öğrenme Çıktıları - İzleyici ve kullanıcı pratikleri gibi sürekli dönüşen bir alanda güncel literatüre ve son tartışmalara hakim olur.

- Türkiye'de sinema ve televizyon izleyicisi üzerine düşünürken somut verilerden yola çıkar.

- İzleyici odaklı iletişim stratejilerini ve izleyiciye nasıl ulaşacağını bilir.
Öğretim Yöntemleri Katılımcı konferans
Kaynaklar Christie, I. (2012). Audiences. Defining and Researching Screen Entertainment Reception. Amsterdam University Press.

Lobato, R. (2017). Rethinking International TV Flows Research in the age of Netflix. Television&New Media.

Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar, Modeller. İletişim Yayınları.

Verhoeff, N. (2012). Mobile Screens. The Visual Regime of Navigation. Amsterdam University Press.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 İzleyicinin Doğuşu: İzleyici/Kullanıcı Tanımı, Bağlam, Temel Kavramlar
2 Platon'un Mağara Duvarından Çoklu Sistemlere Ekran Teknolojileri
3 Ekran Savaşları: Sinema Perdesi, Televizyon, Mobil Ekranlar
4 Dijital Platformlar ve İzleyici/Kullanıcı
5 Ritüel Olarak İzleme
6 Özgürleşen/Üreten İzleyici/Kullanıcı: Performans Olarak İzleme
7 VİZE
8 Pasif İzleyiciden Etkin Kullanıcıya İzleyici Araştırmaları
9 Türkiye'de İzleyici Çalışmalarının Gelişimi
10 Televizyondan Sinemaya Türkiye'de İzleyici Davranışları ve Tercihleri: Örnek Çalışmalar
11 İzleyiciyi Ölçmek: Reyting Sistemleri
12 İllegal İzleyici: Korsan İzleme Pratikleri ve Gölge Ekonomiler
13 İzleyici Çalışmalarında Yeni Yaklaşımlar
14 İzleyiciye Ulaşmak: İzleyici Odaklı İletişim Stratejileri
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 100
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 1 100
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 0.00
Dersin AKTS Kredisi 0
Scroll to Top