Felsefeye Giriş I(PH111)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PH111 | Felsefeye Giriş I | 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Aliş SAĞIROĞLU asagiroglu@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Felsefenin temel sorunlarının ve disiplinlerinin tanıtılması. |
İçerik | Felsefeye giriş kapsamına giren temel konular. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1.Felsefî düşüncenin karakteristik yanının öğrenilmesi. 2.«Bilgi», «bilim», «teknik», «din», «dil», «estetik», «mantık», «olgu», «kavram» «değer», «etik», «akılyürütme», «hermeneutik» gibi başlıca felsefî nosyonlara dair temel bir kavrayış geliştirme. 3.«Kuşkuculuk», «bilinemezcilik», «nihilizm», «rasyonalizm», «empirizm», «eklektizm», «pozitivizm», «yanlışlamacılık», «yapısalcılık», «yapısöküm» gibi önde gelen felsefî konsepsiyonların tanınması. |
Öğretim Yöntemleri | Yüzyüze |
Kaynaklar | Denis Huisman: Nouveau Court Traité de Philosophie |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Felsefe ideası, « felsefe » söcüğünün etimolojisi ve tanımı, « refleksiyon »un felsefedeki işlevi. |
2 | Teknik ve bilgelik, felsefî refleksiyon ve yaşam |
3 | Beşerî kültürün biçimleri – I : Büyü, bilim. |
4 | Beşerî kültürün biçimleri – II : Teknik, sanat, din. |
5 | Akıl ilkeleri : Aynılık, çelişmezlik, üçüncü halin imkânsızlığı, yeter-sebep. |
6 | Akıl ilkelerinin « evrenselliği » yaklaşımının eleştirilmesi : Akıl ilkelerinin, ilkel zihniyetin keşfinden çıkan sonuçlar ışığında eleştirilmesi ve modern fiziğin içerimleri ışığında eleştirilmesi. |
7 | Vize sınavı |
8 | Mantıksal muhakeme ve kuralları : Tümdengelim, tümevarım, analoji. |
9 | « Doğruluk » fikri -I : « Gerçeklik » ile « doğruluk » ayrımı. |
10 | eşitli doğruluk konsepsiyonları : 1.Apaçıklık, 2.Mütekabiliyet, 3.Tutarlılık, 4.Pragmatizmin ölçütü. |
11 | « Doğruluk » fikri -II : Rasyonalizm ve Hermeneutik. Doğruluk kategorisinden anlam kategorisine. |
12 | Popper'a göre « yanlışlanabilirlik » ölçütü. |
13 | Hermeneutik disiplinler : Psikanaliz, tefsir, marksizm. |
14 | Son değerlendirmeler |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Felsefe metinlerini mantıksal çözümlemeye tâbi tutabilir, eleştirel ve analitik zekâya sahip olur; | X | ||||
2 | Antik Çağ’dan 20. Yüzyıla kadar felsefe tarihine dair kapsamlı bilgi sahibi olur; | X | ||||
3 | Etik, Estetik, Bilim Tarihi, Toplum Felsefesi gibi sistematik felsefe disiplinlerinde bilgi edinir ve uzmanlaşma sağlar; | X | ||||
4 | Felsefenin, Tarih, Psikoloji, Antropoloji, Sosyoloji ve pozitif bilimler gibi felsefe dışı disiplinlerle ilişkisini kurabilir; | X | ||||
5 | Siyaset kuramlarının öğrenir, tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirebilir; | X | ||||
6 | Fransızca, İngilizce gibi yaşayan dillerde felsefi tartışmaları takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
7 | Eski Yunanca, Latince veya Osmanlıca dillerinde yazılmış felsefe metinlerini takip edebilecek düzeye gelir; | X | ||||
8 | Sanat yapıtlarını ve tarihini değerlendirebilecek estetik kuramları tanır ve yaratıcı düşünce yeteneğini kavrar; | X | ||||
9 | Bağımsız akademik araştırmalar yapma ve makaleler yazma becerisinin kazanır; çözümleme, yorumlama ve eleştirel tartışma yeteneğinin geliştirir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 13 | 13 |
Diğer Uygulamalar | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 23 | 23 |
Diğer | 10 | 3 | 30 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.60 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |