İfade Özgürlüğü ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi(HUK373)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
HUK373 | İfade Özgürlüğü ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi | 5 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Demirhan Burak ÇELİK dbcelik@gsu.edu.tr (Email) Burcu ALKIŞ balkis@gsu.edu.tr (Email) Yunus Emre ERDÖLEN (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı |
AİHM içtihadı ışığında ifade özgürlüğünün farklı yönlerinin incelenmesi Hukukunun temel kavramlarının, anayasa ve AİHS kurallarının, yargı kararlarının ve bilimsel kaynakların hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle incelenmesi AİHS ve karşılaştırmalı anayasa kurallarının, yargı kararlarının, doktrindeki görüşlerin hukuki uyuşmazlıkların çözümünde kullanılmak amacıyla değerlendirilmesi AİHS ve karşılaştırmalı anayasal metinlerinin karşılaştırmalı bir şekilde incelenerek evrensel hukuk ilkelerinin aktarılması Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışının aktarılması |
İçerik |
1. Giriş: İfade özgürlüğü kavramı 2. İfade özgürlüğünün temelleri 3. İfade özgürlüğü ve demokrasi 4. Siyasi ifade özgürlüğü 5. Basın özgürlüğü 6. Özel ve aile hayatına saygı hakkı ve ifade özgürlüğü 7. İnternet ve ifade özgürlüğü 8. Nefret söylemi ve ifade özgürlüğü 9. Ara sınav 10. Akademik özgürlük 11. Sanat özgürlüğü 12. Avukatlar için ifade özgürlüğü 13. İtirafçılık (Whistleblowing) 14. Genel değerlendirme |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğrencilerin ifade özgürlüğü konusundaki bilgi ve duyarlılıklarını artırmak AİHM'nin ifade özgürlüğüne ilişkin temel kararları hakkında bilgi edinmek AİHS ve karşılaştırmalı anayasa kurallarını, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirebilmek AİHS ve karşılaştırmalı anayasa kuralları, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözebilmek Hukuki uyuşmazlıkları anayasa kuralları, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturmak Evrensel hukuk ilkelerini özümsemek; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahip olmak |
Öğretim Yöntemleri |
-İçtihat inceleme -Doktrin inceleme -Tartışma ve araştırma |
Kaynaklar |
- ECtHR, Guide on Article 10 of the European Convention on Human Rights. - Relevant case-law of the ECtHR. - D.J. Harris and others, Law of the European Convention on Human Rights, Oxford University Press, Oxford, 2018. - Christoph Grabenwarter, European Convention on Human Rights, C. H. Beck-Hart, Münich, 2014. - Philip Leach, Taking a Case to the European Court of Human Rights, Oxford University Press, Oxford, 2017. - Jacobs, White & Ovey, The European Convention on Human Rights, Oxford University Press, Oxford, 2014. - William A. Schabas, The European Convention on Human Rights, Oxford University Press, Oxford, 2015. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş: İfade özgürlüğü kavramı |
2 | İfade özgürlüğünün temelleri |
3 | İfade özgürlüğü ve demokrasi |
4 | Siyasi ifade özgürlüğü |
5 | Basın özgürlüğü |
6 | Özel ve aile hayatına saygı hakkı ve ifade özgürlüğü |
7 | İnternet ve ifade özgürlüğü |
8 | Nefret söylemi ve ifade özgürlüğü |
9 | Ara sınav |
10 | Akademik özgürlük |
11 | Sanat özgürlüğü |
12 | Avukatlar için ifade özgürlüğü |
13 | İtirafçılık (Whistleblowing) |
14 | Genel değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel hukuki kavramlara hâkim olma, bu kavramları tanımlama, yorumlama ve kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | ||||
2 | Temel hukuk disiplinlerine ve içeriklerine (her bir alana ilişkin yasal düzenlemelere, yargı organlarının kararlarına ve bilimsel değerlendirmelere) hâkim olma. | X | ||||
3 | Genel hukuk bilgisine, temel hukuk kurallarına ve hukuk metodolojisine yönelik yeterli teorik bilgiye sahip olma. | X | ||||
4 | Hukuki sorunları tespit ve teşhis edebilme. | X | ||||
5 | Tespit edilen hukuki sorunlara çözüm üretebilmek için hukuki yorum yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme, çözüm odaklı analiz ve sentez yapabilme, strateji geliştirebilme. | X | ||||
6 | Hukuki sorunlar üzerine araştırma yapabilme ve düşünce geliştirme yeterliliğine sahip olma. | X | ||||
7 | Karmaşık hukuki sorunları çözmek için bireysel olarak ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | X | ||||
8 | Eleştirel bakış açısı ile hukuki sorunları mevcut olan ve olması gereken hukuk bakımından ayrı ayrı değerlendirebilme. | X | ||||
9 | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek Fransızca ya da İngilizce olarak sözlü ya da yazılı şekilde kullanabilme, belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatabilme. | X | ||||
10 | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edebilme, teknik hukuk bilgisini sürekli olarak geliştirme ve güncelleme, bu amaç doğrultusunda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | X | ||||
11 | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli şekilde inceleme ve araştırma yapabilme. | X | ||||
12 | İnsan haklarına saygılı olma, evrensel hukuk ilkelerini ve evrensel hukuk anlayışını özümseme. | X | ||||
13 | Hukukçu kimliğinin gerektirdiği dürüstlüğe, adalet ve hakkaniyet anlayışına ve etik değerlere sahip olma. | X | ||||
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal sorunlara karşı duyarlı olma; demokratik, laik ve sosyal hukuk devletini benimseme. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 14 | 14 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 14 | 14 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 42 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 1.68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |