Siyasal İktisat ve Kurumlar(ECON442)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ECON442 | Siyasal İktisat ve Kurumlar | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Sezgin POLAT sezginpolat@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Ders, ekonomi teorisinin sosyal ve siyasal alanlara uygulanmasının makaleler yardıyla öğrenilmesini ve kurumsal iktisadın farklı yaklaşımlarının sayısal yömtemler aracılığıyla kavranmasını hedeflemektedir. |
| İçerik | Ders genel olarak her hafta işlenecek makalelerlerden oluşmaktadır. Konular öğrenci sunumlarını takiben kavramsal ve yöntemsel tartışmalarla, karşılaştırmalı bir şekilde işlenecektir. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Karşılaştırmalı çalışmaların çözümlenmesi ve tartışılması. Teorik ve uygulamalı yöntemlerin makaleler yardımıyla analizi. |
| Öğretim Yöntemleri | Makale çözümlemesi, sayısal yöntem analizi |
| Kaynaklar |
Acemoglu, Daron, and James A. Robinson. Economic origins of dictatorship and democracy. Cambridge University Press, 2005. Acemoglu, Daron, Simon Johnson, and James A. Robinson. "Institutions as a fundamental cause of long-run growth." Handbook of economic growth 1 (2005): 385-472. North, Douglass C., John J. Wallis, and Barry R. Weingast. "Violence and social order." Cambridge (Mass.) (2009). North, Douglass C. "Institutions, transaction costs and economic growth." Economic Inquiry 25.3 (1987): 419-428. Greif, Avner. Institutions and the path to the modern economy: Lessons from medieval trade. Cambridge University Press, 2006. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Kurum Kavramı ve sosyal çatışma |
| 2 | Demokrasinin ekonomik kökenleri 1 |
| 3 | Demokrasinin ekonomik kökenleri 2 |
| 4 | Faktör donanımı tezi |
| 5 | İktisadi yasalar ve kurumlar |
| 6 | Kültür, inançlar ve iktisadi faaliyet 1 |
| 7 | Kültür, inançlar ve iktisadi faaliyet 2 |
| 8 | İktisadi teşvikler ve doğal kaynaklar |
| 9 | Orta Doğu ve kurumsal miras |
| 10 | Güven ve büyüme |
| 11 | Sosyal yapılar |
| 12 | Sosyal sermaye |
| 13 | Fikirler ve kurumlar |
| 14 | Anayasaların ekonomik etkileri |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | |
| 2 | |
| 3 | |
| 4 | |
| 5 | |
| 6 | |
| 7 | |
| 8 | |
| 9 | |
| 10 | |
| 11 | |
| 12 | |
| 13 | |
| 14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 3 | 60 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 2 | 40 |
| Sunum | 1 | 20 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 3 | 60 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | |||||
| 2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | |||||
| 3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
| 4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | |||||
| 5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | |||||
| 7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | |||||
| 8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | |||||
| 9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | |||||
| 10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
| 11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | |||||
| 12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
| 13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | |||||
| 16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | |||||
| 17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Ödevler | 2 | 6 | 12 |
| Sunum | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 102 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 4.08 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 4 | ||


