Matematiksel İstatistik II(ECON208)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECON208 | Matematiksel İstatistik II | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul | ECON207 |
Derse Kabul Koşulları | ECON207 |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Renginar DAYANGAÇ renginnar@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders, birçok uygulamada kullanılan modelleme ve tahmin yöntemlerinin teorik temellerine bir giriş niteliğindedir. Bu doğrultuda, temel matematiksel bakış açısı ve araçları sağlar ve matematiğin uygulamalı istatistikteki rolünün altını çizer. |
İçerik |
Giriş: Rastgele olayların modellenmesi Bölüm I: Sık kullanılan olasılık dağılımları Kesikli dağılımlar (sabit, bernoulli, binom, geometrik, hipergoemetrik, negatif binom, poisson) Sürekli dağılımlar (sabit, üstel, gama, ki-kare, beta, normal) Bölüm II: Anlar Merkezi ve merkezi olmayan anlar Moment üreten fonksiyonlar Bölüm III: Tahmin ve çıkarım Örneklem, Büyük Sayılar Kanunu ve Merkezi Limit Teoremi Nokta tahmini (momentler yöntemi ve maksimum olasılık tahmini) Tahmin edicilerin örneklem dağılımı Güven aralığı tahmini Hipotez testi Bölüm IV: Basit doğrusal regresyon Parametrelerin en küçük kareler yöntemi ile tahmini |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğrenciler, rastgele bir olayın modellenmesine özel olasılık dağılımları ve bunların parametrelerinin rolü aracılığıyla nasıl yaklaşılacağı konusunda temel bakış açılarına sahiptir. Çeşitli anakütle istatistiklerini elde etmek için momentlerin özelliklerini ve moment üreten fonksiyonları kullanabilirler. Yakınsak olasılık dağılımları, yakınsama ve CLT'nin kritik rolü için koşulları anlarlar. Anakütle parametrelerinin moment ve maksimum olabilirlik tahmin edicilerini elde edebilirler. En sık kullanılan tahmin edicilerin örneklem dağılımının anlar ve hipotez testi için kullanırlar. Parametrelerin aralık tahminlerini türetebilirler. En küçük kareler ilkesi ile basit doğrusal regresyon parametrelerinin tahmin edicilerini türetebiliriler. |
Öğretim Yöntemleri |
Teorik ders başlıkları uygulama derslerinde soru çözümleri ile desteklenir. Bu ders ECON305 Ekonometri için ön koşuldur. ECON207 Matematiksel İstatistik I bu ders için ön koşuldur. Dersi alacak öğrencilerin çok değişkenli analiz ve lineer cebir bilmeleri gerekir. |
Kaynaklar |
1.Schay, G. (2007), Introduction to Probability with Statistical Application, Birkhauser Boston. 2. Sheldon, Ross (2004), Introduction to Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Third Edition, Elsevier Academic Press. 3. Fourastie J. et Laslier J.F (1987), Probabilites et Statistiques, Dunod-Paris. 4. Grais, B. (1994), Methodes Statistiques: Tome 2, Dunod, Paris. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 40 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 40 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | |||||
2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | |||||
3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | |||||
4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | |||||
5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | |||||
7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | |||||
8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | |||||
9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | |||||
10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | |||||
11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | |||||
12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | |||||
13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | |||||
16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | |||||
17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 11 | 11 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 5.00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |