Sanayi İktisadı(ECON401)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECON401 | Sanayi İktisadı | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Bilge ÖZTÜRK GÖKTUNA goktunabilge@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri piyasalarda oluşabilecek farklı rekabet yapılarıyla tanıştırmak, piyasa yapısı ve stratejik davranış ilişkisini incelemektir. |
İçerik | Bu ders, mikroekonomi ve oyun teorisi yardımıyla piyasa yapılarının ve sanayi performasının analizini, homojen ve heterojen mal piyasalarında oluşabilecek tam rekabetçi olmayan geniş bir piyasa yapısı çeşidinin (monopol, Cournot, Bertrand, sıralı karar alma ve yer belirlemeye göre rekabet eden çeşitli oligopol türleri) analizinden başlayarak sunmaktadır. Ders giriş engelleri ve birleşmelerle tamamlanır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Piyasalara stratejik yaklaşım Bireylerin davranışının analizi Piyasa yapılarının teknik formülasyonu |
Öğretim Yöntemleri | Bu derste, piyasa yapıları stratejik davranışlar ekseninde öğretilir. Öyun teorisi temelli modeller yardımıyla öğrencinin formel olarak piyasa yapılarını derste kavraması ve ders dışında yapacağı uygulama alıştırmalarıyla bu yapıları benimsemesi öğretim yöntemi olarak kullanılmaktadır. |
Kaynaklar |
Shy, Oz. Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1996 Greer, D. Industrial Organization and Public Policy, 3rd ed. MacMillan, 1992. Motta, M. Competition Policy. Cambridge University Press, 2004. Pepall, L., Richards, D., and Norman, G. Industrial Organization. Thomson South-Western, 1999. Tirole, J. The Theory of Industrial Organization. MIT Press, 1988. Waldman, D. & E. Jensen. Industrial Organization, 3rd edition. Pearson- Prentice Hall, 2007. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Teknoloji, maliyet fonksiyonu ve talep-Tam rekabet |
2 | Tekel: tekel ve refah, fiyat ayrımcılığı, kartel |
3 | Tekel ve dayanıklı mallar |
4 | Homojen mallar: eksik rekabet, Cournot ve Bertrand rekabeti, karşılaştırma, Stackelberg |
5 | Homojen mallar: ortak hareket |
6 | Heterojen mallar: iki heterojen mal durumu, tekelci rekabet |
7 | Heterojen mallar: Hotelling modeli |
8 | Konsantrasyon, birleşme ve birleşme türleri |
9 | Yatay birleşme ve dikey birleşme |
10 | Giriş engelleri: doğal giriş engelleri ve stratejik giriş engelleri |
11 | Bain hipotezi |
12 | Yarışabilir piyasalar |
13 | Uygulamalar |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 90 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 3 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 50 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 4 | 50 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | X | ||||
5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | X | ||||
7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | X | ||||
8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | X | ||||
16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | X | ||||
17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 13 | 4 | 52 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |