Matematiksel İstatistik I(ECON207)
| Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ECON207 | Matematiksel İstatistik I | 3 | 4 | 0 | 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul | |
| Derse Kabul Koşulları |
| Dersin Dili | Fransızca |
| Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans |
| Dersi Veren(ler) | Renginar DAYANGAÇ renginnar@gmail.com (Email) |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Amacı | Olasılık teorisine giriş niteliğindedir ve olasılık teorisinin temel kavramlarını vermeyi amaçlar. |
| İçerik | Sayma teknikleri, şartlı olasılık, tek boyutlu ve çift boyutlu rassal değişkenler, rassal değişken fonksiyonları, beklenen değer ve varyans, Çebiçev eşitsizliği, büyük sayılar kanunu ve merkez değer teoremi. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları | Sayma tekniklerinden başlayarak, olasılığın temel varsayımlarının bilmek, rassal -tek veya iki boyutlu ve kesikli veya sürekli, bir değişkenin ya da rassal değişken fonksiyonlarının dağılım fonksiyonunu belirleyebilmek, beklenen değer ve varyansın özelliklerini bilmek ve değerlerini hesaplayabilmek. |
| Öğretim Yöntemleri | Teorik dersler problem çözümlerinin yapıldığı uygulamalı ders saatleri ile desteklenir. |
| Kaynaklar |
Schay, G. (2007), Introduction to probability with statistical application. Fouratié J. ve Laslier, J.F. (1987), Probabilités et statistiques. |
Teori Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Giriş: Olasılık, göreceli ve nesnel olasılık kavramları |
| 2 | Nesnel olasılık hesabına giriş: İstatistiki deney kavramı ve olaylar |
| 3 | Sayma teknikleri, frekans ve frekansa bağlı olasılık kavramı |
| 4 | Şartlı olasılık, Bayes Teoremi |
| 5 | Tek boyutlu kesikli veya sürekli rassal değişkenler |
| 6 | Vize |
| 7 | Çift boyutlu kesikli veya sürekli rassal değişkenler |
| 8 | Marjinal ve şartlı olasılık dağılımları ve bağımsızlık |
| 9 | Kesikli rassal değişken fonksiyonları |
| 10 | Sürekli rassal değişken fonksiyonları |
| 11 | Beklenen değer ve varyans |
| 12 | Kesikli veya sürekli rassal değişken fonksiyonlarının beklenen değeri ve varyansı |
| 13 | Çebiçev eşitsizliği, büyük sayılar kanunu |
| 14 | Merkez değer teoremi ve uygulamarı |
Uygulama Konu Başlıkları
| Hafta | Konu Başlıkları |
|---|---|
| 1 | Giriş: Olasılık, göreceli ve nesnel olasılık kavramları |
| 2 | Nesnel olasılık hesabına giriş: İstatistiki deney kavramı ve olaylar, küme teorisi (hatırlatma) |
| 3 | Sayma teknikleri, frekans ve frekansa bağlı olasılık kavramı |
| 4 | Şartlı olasılık, Bayes Teoremi |
| 5 | Tek boyutlu kesikli veya sürekli rassal değişkenler |
| 6 | Vize |
| 7 | Çift boyutlu kesikli veya sürekli rassal değişkenler |
| 8 | Şartlı olasılık ve bağımsızlık |
| 9 | Kesikli rassal değişken fonksiyonları |
| 10 | Sürekli rassal değişken fonksiyonları |
| 11 | Beklenen değer ve varyans |
| 12 | Kesikli veya sürekli rassal değişken fonksiyonlarının beklenen değeri ve varyansı |
| 13 | Çebiçev eşitsizliği, büyük sayılar kanunu, merkez değer teoremi |
| 14 | Tekrar, soru-cevap |
Başarı Notuna Etki Oranları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
| Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
| Sayı | Katkı Payı | |
|---|---|---|
| Ödevler | 0 | 0 |
| Sunum | 0 | 0 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
| Proje | 0 | 0 |
| Laboratuar | 0 | 0 |
| Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
| Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
| Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
| Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
| Raporlar | 0 | 0 |
| Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
| Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 |
| Toplam | 1 | 100 |
| Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | |||||
| 2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | |||||
| 4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | |||||
| 5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | |||||
| 7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | X | ||||
| 8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
| 10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | |||||
| 11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
| 12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | |||||
| 13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | |||||
| 16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | X | ||||
| 17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | |||||
| Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi | 1 | 56 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 1 | 28 | 28 |
| Ödevler | 1 | 14 | 14 |
| Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 | 25 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 | 5.92 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 | ||


