Para Teorisi ve Finans(ECON205)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECON205 | Para Teorisi ve Finans | 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Fransızca |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Ata ÖZKAYA ataozk@yahoo.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Para teorisi ve finans konularında analiz yapmaya yönelik bilgileri edindirmek. |
İçerik |
Para arzı, para talebi, para politikası olmak üzere üç ana bölümde TR üzerinden örneklerle para teorisi işlendikten sonra TR'deki finansal yapının ve finans piyasalarının analiziyle bitirilir. Ek olarak ABD Merkez Bankası ve Avrupa Merkez Bankası para politikası işleyişinden örnekler verilir. Öncelikle finansal piyasaların bir finansal sistem olduğu bilgisi aktarılır. Bunun için Kalman (1960) Sistem teorisi ve literatüründen faydalanılır. Deterministik sistemlerin stokastik sistemlerden ayrılması tanımlanır ve karar verici davranışının etkin olduğu piyasa sisteminin matematik tanımı üzerinde konu geliştirilir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Dersi başarıyla bitiren öğrenci şu kazanımları edinecektir: Sistem teorisi, Finansal sistem olarak finansal piyasalar. Verimli Piyasa Hipotezi ve sapmalı karar verme süreçleri, rasyonalite. Finansal kesim ile reel kesim arasındaki ilişkiye dair bilgi Güncel ekonomik olayların teorik arka planını kavrama yetkinliği Verili durumu analiz etme, uygun para politikası önerebilme becerisi |
Öğretim Yöntemleri | Ders ilk haftalarda öğreten odaklı klasik yöntemle yapılır. İlerleyen haftalarda tartışma yöntemi ağırlık kazanmaya başlar |
Kaynaklar |
Koenig G. (2000), Analyse monétaire et financière, Economica, Chp. 4-9 Mishkin F.(2004), Monnaie, banque et marchés financiers, Pearson, 7ème édition Devoluy (1994), Monnaie et problèmes financiers, Hachette, chp 3. Özatay F. (2011), Parasal iktisat : kuram ve politika, Efil, chp. 3-4. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Kısım 1: Para arzı. Bölüm 1: Finansal sistemin çerçevesi |
2 | Bölüm 2. Para arzı ve belirleyenleri: A. Çeşitli Parasal Büyüklükler |
3 | B. Para arzı ve ödemeler dengesi ilişkisi |
4 | C. Para arzı ve kamu bütçe dengesi ilişkisi |
5 | D. Para arzı ve banka sektörü faaliyetleri ilişkisi |
6 | Kısım 2: Para talebi, Bölüm 1: İşlem güdüsüyle para talebi |
7 | Bölüm 2: ihtiyat ve spekülasyon güdüsüyle para talebi |
8 | Kısım 3: Para Politikası, Bölüm 1: Paranın yansızlığı |
9 | Bölüm 2: Merkez Bankası davranışları (Teorik çerçeve) |
10 | Bölüm 3: Para Politikası uygulamaları, TCMB örneği |
11 | Para politikası ve aktarım kanalı, Para piyasası |
12 | Sermaye piyasası ve finansman faaliyetlerindeki rolü (TR örneği) |
13 | TR'deki finansman yapısı |
14 | Revizyon |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 12 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 32 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı ekonomik teorilere ve güncel teorik yaklaşımları ortaya çıkartan tartışmalara dair temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
2 | Uygulamalı alanlardaki farklı ekonomik soruları değerlendirmek için temel niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
3 | Güncel ekonomik tartışma ve sorunları kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
4 | Farklı kamusal ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü olarak açık ve etkili iletişim becerilerine sahip olmak. | X | ||||
5 | Dünya ekonomik tarihine dair temel bilgilere ve Türkiye ekonomi tarihine dair sağlam bilgilere sahip olmak. | X | ||||
7 | Ekonomi alanında kullanılan standart sayısal tekniklere ve ampirik modellere dair bilgiye sahip olmak | X | ||||
8 | Temel ekonomik teorileri uygulamalı alanlarda kullanma becerisine sahip olmak. | X | ||||
9 | Teorik ve model temelli analitik yöntemleri temel olarak kavrama becerisine sahip olmak | X | ||||
10 | Ekonomik kavramları güncel ekonomik sorunları tartışmakta kullanma becerisine sahip olmak | X | ||||
11 | Mantık çerçevesinde akıl yürütme ve analitik olarak çalışma becerisine sahip olmak. | X | ||||
12 | Farklı uygulamalı ve teorik alanlarda ekonominin sosyal boyutuyla ilgili duyarlılık sahibi olmak | X | ||||
13 | Ekonomik problemleri analiz temek için doğru ekonomik modelleri tespit edebilmek. | X | ||||
16 | Temel istatistik ve ekonometrik kavramları anlamak ve bunları kendi uygulamalı çalışmalarında kullanabilmek | X | ||||
17 | Türkiye ekonomisinin güncel ekonomik sorunları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak ve dünyada ekonomik sorunlara dair temel bilgiye sahip olmak | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 2 | 5 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 3.48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |