Sinema ve Siyaset(SP434)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SP434 | Sinema ve Siyaset | 6 | 3 | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans |
Dersi Veren(ler) | Hüseyin Özgür ADADAĞ oadadag@gmail.com (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sinemanın ortaya çıktığı tarihten 1940’lı yıllara kadar olan süreçte sinema ve siyaset arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu dönemde farklı ülkelerde, hükümet yetkilileri başta olmak üzere farklı kişi ve grupların sinemadan nasıl yaralanmaya çalıştığı, hükümetler tarafından uygulanılan politikaların yaygınlaşması ve kabul görmesi amacıyla sinemanın bir propaganda aracı olarak kullanımı üzerinde durulacaktır. Bu doğrultuda siyasal liderlerin sinemaya verdiği önem, devlet politikası olarak sinema alanında oluşturulan yapılanmalar ve kurumlar, siyasal fikirlerin destekçisi olarak çekilen eğitici filmler, belgeseller, çizgi filmler incelenecektir. |
İçerik | İlk aşamada çok geniş bir alanı kapsayan sinema ve siyaset arasındaki ilişkinin ders çerçevesinde incelenecek sınırları belirlenecek. Daha sonra sinemanın ortaya çıkmasından itibaren farklı ülkelerde farklı amaçlar doğrultusunda kullanımı üzerinde durulacak ve öncelikli olarak SSCB ve Almanya örnekleri incelenecektir. Buna ek olarak belgesel, çizgi film gibi farklı sinema ürünlerinin propaganda aracı olarak kullanımı da incelenecektir. Daha sonra genel olarak sanatçı ile siyaset arasındaki ilişkiye Riefenstahl, Furtwangler gibi isimlerden hareketle değinilecektir. Türkiye’nin merkezde olduğu son kısımda ise Cumhuriyet’in ilanı sonrasında sinemanın kullanımı üzerinde durulacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
1940’lı yıllara kadar Avrupa ve ABD’de propaganda sineması hakkında bilgi sahibi olmak. Farklı hükümetlerin sinemaya atfettikleri önemi anlamak. Yöneticiler tarafından alınan siyasal, iktisadi vs. kararların kabul görmesini sağlamak amacıyla sinemanın bir araç olarak kullanılabileceğini düşünmek. Sanat ve politika, sanatçı ve politika arasındaki ilişki üzerine düşünmek. Sadece propadanda filmlerinin değil dram, komedi ve hatta çizgi filmlerin de sinema ile siyaset ilişkisi açısından değerlendirilebileceğini anlamak. |
Öğretim Yöntemleri | Ders belirlenmiş konuların öğretim üyesi tarafından anlatımına ve ders sırasında gösterilen filmlerden hareketle yapılacak tartışmalara dayanmaktadır. |
Kaynaklar |
* Philip M. Taylor, Munitions of the Mind : A history of propaganda from the ancient world to the present era, Manchester University Press, 2003 (1990), sf.1-16. * Fernando Solanas ve Octavio Gettino, “Üçüncü Bir Sinemaya Doğru”, B. Bakır, Y. Ünal, S. Saliji (der.), Sinema, İdeoloji, Politika, Orient yayınclık, 2008, sf.167-193. *Zeynep Çetin-Erus, “Manifestolardan Günümüze Üçüncü Sinema Tartışmaları”, Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması, Es yayınları, 2007, sf.19-50. * Roy Armes, Üçüncü Dünya Sineması ve Batı, İstanbul, Doruk yayınları, 2011, 6. Bölüm: “Üçüncü Sinema”, sf.207-225. * Richard Taylor, “A Medium for the Masses: Agitation in the Soviet Civil War”, Soviet Studies, vol.22, no.4, 1971, sf.562-574. *François Albéra, “Cinéma soviétique des années 1924-1928: commande sociale/commande publique”, içinde, Jean–Pierre Bertin-Maghit, Une histoire mondiale des cinémas de propagande, Nouveau Monde éditions, 2008, sf.65-81. * David Gillespie, “Introduction: The Golden Age of Soviet Cinema”, Early Soviet Cinema. Innovation, Ideology and Propaganda, Londra, Wallflower, 2000, sf.1-21 ve 93-103. * Guido Convents, “Documentary and Propaganda Before 1914”, Framework, 35 (1988) * Valérie Vignaux, “L’éducation sanitaire par le cinéma dans l’entre-deux-guerres en France”, S. & R., n° 28, oct. 2009, pp. 69-85. * Alison Murray Levine, “Cinéma, propagande agricole et populations rurales en France (1919-1939)”, Vingtième Siècle, no.83, 2004, sf.21-38. (“Projections of Rural Life: The Agricultural Film Initiative in France, 1919-39”, Cinema Journal, vol. 43, no. 4, summer, 2004, pp. 76-95.) * Özgür Adadağ, “Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema”, İleti-ş-im, Aralık 2012, sayı.17, sf.29-61. * Kay Hoffmann, “Propagandistic problems of German newsreels in World War II”, Historical Journal of Film, Radio and Television, vol.24, no.1, 2004, sf.133-142. *E. Osman Erden, “Nasyonal sosyalist sinema”, Toplumsal Tarih, no.122, Şubat 2004, sf.44-49. *Henri Burgelin, “Le génie de la propagande”, Collections de L’Histoire, no.18, Ocak 2003, sf.54-57. * Jérôme Bimbenet, “Le cinéma de propagande nazie (1930-1939): un impact limité” içinde, Jean–Pierre Bertin-Maghit, Une histoire mondiale des cinémas de propagande, Nouveau Monde éditions, 2008, sf.137-159. * Susan Sontag, “Büyüleyen Faşizm”, B. Bakır, Y. Ünal, S. Saliji (der.), Sinema, İdeoloji, Politika, Orient yayınclık, 2008, sf.205-221. *“Ruth Starkman, “Mother of All Spectacles: Ray Muller’s “The Woderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl”, Film Quarterly, vol.51, no.2, Kış 1997-1998, sf.21-31. *François Genton, “Le Dictateur et les autres: satire première et satire seconde”, Revue de littérature comparée, 2007/4, no.324, sf.459-472. *Halide Edip Adıvar, Vurun Kahpeye, İstanbul, Can yayınları, 2007(1923). *İştar Gözaydın-Savaşır, “Bir Ulus ve Ulus Kimlik Oluşturmak. Tarih Yaratma Aracı Olarak Sinema”, Tarih ve Toplum, Kasım 2002, no.227, sf.15-19. *Hilmi Maktav, “Cumhuriyetin Sinemacısı, Muhsin Ertuğrul”, Tarih ve Toplum, Kasım 2002, sayı 227. *Güven Arif Sargın, “Ötekinin Gözüyle Ankara’yı Kurmak: Sovyet Propaganda Filmlerinde Devrimci Bellek Kaybı ve Anımsama”, Tansı Şenyapılı (der.), Cumhuriyet’in Ankara’sı, Ankara, ODTÜ yayıncılık, 2005, sf.366-397. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Dersin tanıtımı -Giriş: Sinemanın iki temel işlevi |
2 | Üçüncü Sinema |
3 | SSCB örneği (1) -Sovyet sinemasının altın çağı -Siyasal eğitim aracı olarak: ajitka |
4 | SSCB örneği (2) -Propaganda sinemasında değişmez referans: “Potemkin Zırhlısı” |
5 | Eğitici sinema (1) -Sömürgecilik ve sinema |
6 | Eğitici sinema (2) - “Yeni insan”ı biçimlendirmek |
7 | Eğitici sinema (3) - “Yeni insan”ı biçimlendirmek |
8 | Eğitici sinema (4) -Savaş ve sinema : Haber filmler |
9 | Almanya örneği (1) -Nazi örgütlenmesi ve sinema -Güzelliğe övgü: “Olympia” |
10 | Almanya örneği (2) -Nazi örgütlenmesi ve propaganda -Düzene övgü: “İradenin Zaferi” |
11 | Sanatçı ve siyaset ilişkisi -“Muhteşem ve korkunç” Riefenstahl |
12 | Totaliter rejimlere gülmek -Chaplin ve “Diktatör” -Çizgi filmler ve propaganda |
13 | Ulusal kimlik inşasında sinema (1) -Genç Cumhuriyet’in propaganda filmi: “Ankara, Türkiye’nin kalbi” |
14 | Ulusal kimlik inşasında sinema (2) -Halkevlerinde sinema faaliyetleri (1930 ve 1940'lı yıllar) |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 100 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 1 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. | X | ||||
2 | Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. | X | ||||
4 | Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. | X | ||||
5 | Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. | X | ||||
6 | Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. | X | ||||
7 | Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. | X | ||||
8 | Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | |||||
9 | Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. | |||||
10 | Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. | |||||
11 | Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 12 | 3 | 36 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |