Siyaset Bilimi Lisans Programı

Güncel Küresel Meseleler(SP402)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
SP402 Güncel Küresel Meseleler 5 3 0 0 3 6
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Türkçe
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans
Dersi Veren(ler) Cemil YILDIZCAN cemilyildizcan@gmail.com (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı, öğrencilere küreselleşme ve demokrasiyle ilgili önemli tartışmaları tanıtmaktır. Bunun için, giderek küreselleşen ve karşılıklı olarak bağımlılıkların arttığı günümüz dünyası bağlamında güncel meselelerin bir panoraması sunulacak ve incelenecektir. Bu bağlamda, başat eğilimlerin ve meselelerin eleştirel bir incelemesinden hareketle, küresel kapitalizmin mevcut biçiminin geçirdiği sosyal ve siyasal dönüşümün ve günümüz dünyasının karşı karşıya olduğu meydan okumaların daha iyi anlaşılması hedefleniyor.
İçerik Bu derste her seans küreselleşme ile bağlantılı olarak farklı bir konu başlığı işlenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları Küreselleşme ve demokrasi kavramları üzerine düşünmek
Küreselleşmenin sosyal bilimlerin farklı alanları ile olan ilişkisini değerlendirmek
Küreselleşmenin demokrasi ile olan bağını değerlendirmek
Öğretim Yöntemleri Ders ağırlıklı olarak belirlenmiş konuların öğretim üyesi tarafından anlatımına dayanacaktır. İncelenilen konuya ilişkin daha önceden öğrencilere verilmiş okuma metinleri üzerine tartışılacaktır. Öğrenciler seanslar bünyesinde işlenen konu başlıklarından seçtikleri bir tanesi hakkında araştırma yaparak bu konuda yazılı bir ödev hazırlayacaktır.
Kaynaklar Acemoğlu, D. (2020), The Post-COVID State. Project Syndicate. https://www.project-syndicate.org/onpoint/four-possible-trajectories-after-covid19-daron-acemoglu-2
020-06
Adadağ, Ö. & Yıldızcan, C. (Der.) (2011). Küreselleşme ve Demokrasi-Küreselleşmenin Farklı Yüzleri, Ankara: Dipnot Yayınları.
Aronowitz, S., Esposito, D., DiFazio, W., & Yard, M. (1998). The post-work manifesto. Post-Work.The wages of cybernation. New York: Routledge.
Barkun, M. (2013). A culture of conspiracy: Apocalyptic visions in contemporary America (Vol. 15). Univ of California Press, 1-14.
Barrow, C. W. (2005). The return of the state: globalization, state theory, and the new imperialism. New Political Science , 27 (2), 123-145.
Brenner, J., & Fraser, N. (2017). What Is Progressive Neoliberalism?: A Debate. Dissent 64(2), 130. doi:10.1353/dss.2017.0051.
Crouch, C. (2019). Post-democracy and populism. The Political Quarterly , 90 (S1), 124-137.
Crouch, C. (2016). The march towards post-democracy, ten years on. The political quarterly , 87 (1),71-75.
Dardot, P., & Laval, C. (2010). Du public au commun. Revue du MAUSS , (1), 111-122.
Dardot, P., & Laval, C. (2010). Néolibéralisme et subjectivation capitaliste. Cités , (1), 35-50.
Foster, J. B., & Suwandi, I. (2020). COVID-19 and Catastrophe Capitalism Commodity Chains and Ecological-Epidemiological-Economic Crises. Monthly Review , 72(2), 1-20.
Haiven, M. (2016). The commons against neoliberalism, the commons of neoliberalism, the commons beyond neoliberalism. In Handbook of Neoliberalism (pp. 271-293). Routledge.
Harvey, D. (2014). Seventeen contradictions and the end of capitalism . Oxford University Press, USA, 282-297.
Hawley, G. (2018). The alt-right: what everyone needs to know® . Oxford University Press, pp. 4-30.
İnsel, A. (2005). La post démocratie. Revue du MAUSS , (2), 121-136.
Kallis, G., Demaria, F., D’Alisa, G. (2015) “Introduction: degrowth” D’Alisa, G., Demaria, F., Kallis, G. (ed.) Degrowth: a vocabulary for a new era içinde, Routledge, Abingdon, 1-17.
O’Brien, T. (2015) Populism, protest and democracy in the twenty-first century, ContemporarySocial Science, 10:4, 337-348, DOI: 10.1080/21582041.2016.1237438.
Mathers, A. (2020). Universal basic income and cognitive capitalism: A post-work dystopia in the making?. Capital & Class , 44 (3), 325-343.
Morgan, J. (2019). Will we work in twenty-first century capitalism? A critique of the fourth industrial revolution literature. Economy and Society , 48 (3), 371-398.
Peck, J., Brenner, N., & Theodore, N. (2018). Actually existing neoliberalism. The Sage handbook of neoliberalism , 1 , 3-15.
Peck, J., Theodore, N., & Brenner, N. (2010). Post-neoliberalism and its malcontents. Antipode , 41, 94-116.
Rancière, J. (1995). La mésentente. Philosophie et politique . Paris: Galilée, 134-165.
Read, J. (2009). A Genealogy of Homo-Economicus: Neoliberalism and the Production of Subjectivity. Foucault Studies , 6, pp. 25-36.
Robinson, W. I. (2020). Global capitalism post-pandemic. Race & Class , 62 (2), 3–13. https://doi.org/10.1177/0306396820951999
Robinson, W. I. (2007). Theories of globalization. The Blackwell companion to globalization, 125-143.
Srnicek, N., & Williams, A. (2015). A New Common Sense. In Inventing the Future. Postcapitalism and a World without Work . London: Verso Books.
Stohl, M. (2008). Old myths, new fantasies and the enduring realities of terrorism. Critical Studies on Terrorism , 1 (1), 5-16.
Strange, S. (1996). The Declining Authority of States. The Retreat of the State . Cambridge:Cambridge UniversityPress, pp. 3-15.
Swyngedouw, E. (2010). Apocalypse forever?. Theory, culture & society, 27(2-3), 213-232.Jessop, B. (2012). Economic and ecological crises: Green new deals and no-growth economies.Development , 55 (1), 17-24.
Taguieff, P. A. (2006). L'imaginaire du complot mondial: aspects d'un mythe moderne . Fayard/Mille et une nuits, 11-46.
Urbinati, N. (2008). Démocratie dépolitisée. Critique , 4(4), 275-290. https://doi.org/10.3917/criti.731.0275
Wolin, S. S. (2017). The New World of Terror. In Democracy Incorporated: Managed Democracy and the Specter of Inverted Totalitarianism-New Edition . Princeton University Press, pp. 69-81.
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Küresel toplumsal değişimi yeniden düşünmek
2 Küreselleşme teorilerine eleştirel bakış
3 Küreselleşen dünyada ulus-devletin krizi: sınıflar, iktidar ve çatışma
4 Neoliberalizm(ler)
5 Küresel neoliberal sistemin krizi ve post-neoliberalizm
6 Paylaşım ekonomisi: küresel bir fırsat mı tehdit mi?
7 Post-demokrasi tartışmaları: post-politik durumun eleştirisi
8 Popülizmler çağı: demokratikleşme mi demokratikleşmenin tersine çevrilmesi mi?
9 Neden kıyamet senaryolarını seviyoruz?
10 Ekolojik kriz
11 Yapay zeka ve robotizasyon: post-endüstri toplumu kıyamet mi ütopya mı?
12 Bir yerle sınırlı olmayan küresel bir düşmanın icadı: terörizm
13 Küresel kapitalizmin sonrası?
14 Genel değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 3 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 2 30
Sunum 1 30
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 3 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Siyaset Bilimi alanındaki başlıca kuramları, kavramları, yaklaşımları ve yöntemleri anlayabilir. X
2 Türkiye'deki sisyasal sistemin ve dünyadaki diğer siyasal sistemlerin yapısını ve işleyişini tanımlayabilir. X
3 Siyaset Bilimi alanında çalışma yaparken birincil ve ikincil kaynaklardan yararlanarak gerekli bilgileri saptayabilir, bunlarla analiz ve sentez yapabilir. X
4 Siyasal süreçler, kurumlar, mekanizmalar ve ilişkiler hakkında hipotezler oluşturarak bunları ampirik düzlemde sınayabilir. X
5 Temel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırmayı bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda tasarlayabilir, yürütebilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayarak taraflara ulaştırabilir. X
6 Demokrasi, insan hakları ve toplumsal barışa ilişkin meselelere farkındalık ve duyarlılıkla yaklaşabilir. X
7 Toplumsal çatışmaların nedenlerini değerlendirerek çözümlerini araştırabilir. X
8 Küresel siyasal toplumda değişimin doğasını ve küreselleşme gibi karmaşık süreçlerin oluşumunu eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. X
9 Siyaset Bilimi ve ilişkili diğer disiplinlerin temel alanlarında ekip çalışmaları yapabilir. X
10 Galatasaray Üniversitesi’nin öğrenim dili olan Fransızca’yı ve zorunlu yabancı dili olan İngilizce’yi kültürlerarası iletişimin gereklerini karşılayacak şekilde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslekdaşlarıyla iletişim kurabilir. X
11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 3 5 15
Sunum 1 15 15
Diğer 1 25 25
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6
Scroll to Top