Mathematical Programming(EM 512)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EM 512 | Mathematical Programming | 1 | 4 | 0 | 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | İngilizce |
Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | E. Ertuğrul KARSAK ekarsak@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, matematiksel modelleme becerisinin geliştirilmesi ve matematiksel programlama yöntemlerinin tanıtılmasıdır. Bu araçlar mühendislik ve yönetim alanındaki birçok karar problemlerinin çözümünde kullanılabilmektedir. |
İçerik |
- Giriş - Modelleme aşamaları - Doğrusal programlamaya giriş - Grafik Çözüm - Doğrusal programlama modeli - Doğrusal programlamanın varsayımları - Doğrusal programlamaya ilişkin örnek problemler - Simpleks yöntemi - Doğrusal programlama modelinin standart formu - Sınırlandırılmamış değişkenler - Tablo simpleks yöntemi - Yapay başlangıç çözümü - Büyük M yöntemi - İki aşamalı yöntem - Simpleks yöntemi uygulamalarında özel durumlar - Yozlaşma; Alternatif optimum çözümler; Sınırlandırılmamış çözüm; Olurlu çözümün bulunmayışı - Optimallik sonrası analiz - LINDO yazılımının tanıtılması - Dualite - Dual problemin tanımı - Primal-dual ilişkisi - Dual simpleks yöntemi - Duyarlılık analizi - Ulaştırma problemi - Atama problemi - Ağ modellerine giriş - Ağ tanımları ve temel kavramlar - En küçük kapsarağaç problemi - Hedef programlama - Deterministik dinamik programlama - Giriş - Optimallik ilkesi - Örnek problemler |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
ÖÇ 1: Matematiksel modelleme ÖÇ 2: Doğrusal programlama ve simpleks yöntemi ÖÇ 3: Ulaştırma ve atama modelleri ÖÇ 4: Ağ modelleri ÖÇ 5: Hedef programlama ÖÇ 6: Deterministik dinamik programlama |
Öğretim Yöntemleri | Konu anlatımı; örnek problem ve uygulamalar; soru-cevap; bireysel çalışma. |
Kaynaklar |
- Hillier, F.S., Lieberman, G.J., Introduction to Mathematical Programming, McGraw-Hill, 1995. - Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Sixth edition, Prentice-Hall, 1997. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş. Modelleme aşamaları. Doğrusal programlamaya giriş. Grafik çözüm. |
2 | Doğrusal programlama modeli. Doğrusal programlamanın varsayımları. Doğrusal programlamaya ilişkin örnek problemler. |
3 | Simpleks yöntemi. Doğrusal programlama modelinin standart formu. Sınırlandırılmamış değişkenler. Tablo simpleks yöntemi. |
4 | Yapay başlangıç çözümü. Büyük M yöntemi. İki aşamalı yöntem. |
5 | Simpleks yöntemi uygulamalarında özel durumlar. Yozlaşma, alternatif optimum çözümler, sınırlandırılmamış çözüm, olurlu çözümün bulunmayışı. Optimallik sonrası analiz. |
6 | LINDO yazılımının tanıtılması. Dualite. Dual problemin tanımı. Primal-dual ilişkisi. |
7 | Ara sınav |
8 | Dual simpleks yöntemi. Duyarlılık analizi. |
9 | Ulaştırma problemi. Atama problemi. |
10 | Ağ modellerine giriş. Ağ tanımları ve temel kavramlar. En küçük kapsarağaç problemi. Hedef programlama. |
11 | Deterministik dinamik programlama. Giriş. Optimallik ilkesi. Örnek problemler. |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 0 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 0 | 0 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mühendislik yönetimi alanının çok disiplinli geniş kapsamını ve ilgili disiplinler arasıdaki etkileşimi tanımlar. | X | ||||
2 | Mühendislik yönetimi alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur. | X | ||||
3 | Mühendislik yönetimi alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve uygular. | X | ||||
4 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | X | ||||
5 | Tanımlanmış mühendislik yönetimi problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | X | ||||
6 | İş hayatı problemlerini modeller ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler. | X | ||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | ||||
8 | Mühendislik yönetimi alanının yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | X | ||||
9 | İş hayatı problemleri ile ilgili olası çözümleri etkin bir biçimde tartışabilir ve fikirlerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | X | ||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portfoyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
11 | Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik boyutlarını dikkate alarak iş hayatı uygulamalarını gerçekleştirebilir. | X | ||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 0,00 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |