Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı

Zorunlu Göç ve Mülteciler(RI 647)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RI 647 Zorunlu Göç ve Mülteciler 1 3 0 0 3 5
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili İngilizce
Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Dersi Veren(ler) Beyza Çağatay TEKİN btekin@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, yüksek lisans öğrencilerini uluslararası göç, zorunlu göç, sığınma ve mülteci hareketleri hakkında bilgilendirmektir. Derste, uluslararası mülteci koruma rejimi ve zorunlu göç ve mülteci hareketlerini yönetmek için ulusal, bölgesel ve uluslararası düzeyde izlenen politikalar analiz edilecektir. Ders kapsamında, göç ve mülteci hareketlerinin güvenlikleştirilmesi, sınır duvarları, sınır yönetimi, sığınmacılar ve zorla yerinden edilmiş kişilere yönelik dışlayıcı politikalar, kitlesel mülteci hareketlerinden kaynaklanan insani krizler ve iklim mültecileri üzerine kapsamlı okumalar yapılacaktır.
İçerik Bu ders, Jean Monnet Chair in Migration Governance for Sustainability and Resilience (MIGOSUR) / Sürdürülebilirlik ve Dayanıklılık için Göç Yönetişimi Jean Monnet Kürsüsü'nün bir parçasıdır ve Avrupa Birliği Erasmus+ Programı tarafından desteklenmektedir. Ders, zorunlu göç ve mülteci hareketlerinin dinamiklerini, uluslararası sığınma rejiminin temel prensiplerini, Avrupa Birliği ve Türkiye'nin göç ve sığınma politikalarını derinlemesine incelemektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları 1. Zorunlu göç ve mülteci hareketleri konusundaki küresel gelişmeleri değerlendirebilmek
2. Uluslararası mülteci hukuku ve sığınma rejiminin güncel gelişmeler karşısında eksik kaldığı noktaları açıklayabilmek
3. Uzun süreli mültecilik durumuyla ilgili zorlukları değerlendirebilmek ve kalıcı çözüm tartışmalarını takip edebilmek
4. Zorunlu göç olgusunu toplumsal cinsiyet boyutuyla değerlendirebilmek
5. İklim değişikliğinin kitlesel göç ve mülteci hareketleri üzerindeki etkilerini değerlendirebilmek
6. Kendi kendine yeterlik, dayanıklılık ve gönüllü, güvenli ve onurlu geri dönüşün sağlanabilmesine yönelik politika önerilerini değerlendirebilmek
Öğretim Yöntemleri Ders anlatımı, öğrenci sunumları, sınıf-içi tartışmalar, grup çalışması, saha gezileri ve gözlemlere dayanan işbirlikçi bir öğrenme yaklaşımı.
Kaynaklar Okumalar haftalık olarak duyurulacaktır.

Örnek niteliğinde bazı kaynaklar:

Agamben, Giorgio. (1995)."We refugees," Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures. Vol. 49. No. 2, pp. 111-119.

Arendt, H. (2007). “We Refugees”. The Jewish Writings. (Ed. J. Kohn ve R. H. Feldman). New York: Schocken Books, 264-275.

Fiddian-Qasmiyeh, E., Loescher, G., Long, K., & Sigona, N. (Eds.). (2014). The Oxford handbook of refugee and forced migration studies. OUP Oxford.

Gold, Steven J., and Stephanie J. Nawyn, (eds.) (2019). Routledge international handbook of migration studies. Routledge.

Hollifield, James and Neil F. Foley, (eds).(2022). Understanding Global Migration. Stanford, California : Stanford University Press.

Jacobsen, K., & Majidi, N. (Eds.). (2023). Handbook on forced migration. Edward Elgar Publishing.

Triandafyllidou, A. (Ed.). (2022). Routledge handbook of immigration and refugee studies. Taylor & Francis.

UNHCR (2021). Global Trends Report Forced Displacement in 2021. https://www.unhcr.org/62a9d1494/global-trends-report-2021
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Dersin tanıtımı ve sunumu
2 Uluslararası Mülteci Koruma Rejimi. Zorunlu Göç: Tarihsel bir perspektif
3 Siyasal Kuram, Etik ve Zorunlu Göç. Zorunlu Göç Araştırmalarında Etik
4 Güncel Mülteci Krizleri. Avrupa'nın Mülteci Krizi ve AB'nin İzlediği Politikalar I
5 Güncel Mülteci Krizleri. Avrupa'nın Mülteci Krizi ve AB'nin İzlediği Politikalar II
6 Ülke İçinde Yerinden Edilmiş Kişiler ve Koruma Sorunları
7 Ara Sınav
8 Uzun Süreli Mültecilik Durumu. Mülteci Kampları
9 Entegrasyon, Diasporalar ve Transnasyonalizm
10 İklim Mültecileri: Çevre ve Zorunlu Göç
11 Toplumsal Cinsiyet ve Zorunlu Göç
12 Kalıcı Çözüm, Kendi Kendine Yeterlik ve Dayanıklılık
13 Gönüllü, Güvenli ve Onurlu Geri Dönüş
14 Genel Değerlendirme
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 4 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 1 10
Sunum 1 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 20
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 1 10
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Bütünleme 0 0
Toplam 4 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 2 40 80
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 0 0 0
Kısa Sınavlar 0 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0 0
Raporlar 0 0 0
Öğrenme Günlükleri 0 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0 0
Seminer 0 0 0
Diğer 0 0 0
Bütünleme 0 0 0
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 4.88
Dersin AKTS Kredisi 5
Scroll to Top