Toplumsal Hareketler ve Medya(COM 779)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
COM 779 | Toplumsal Hareketler ve Medya | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Doktora |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | -Bu dersin genel amacı sosyal hareketler tarihi ile medya tarihinin kırılma noktalarını birlikte okuyarak sosyal hareketler ve medya sistemi arasındaki ilişkileri anlamaya çalışmaktır. Bunun yanı sıra bu ders, medyanın politik değişim ve sosyal hakları savunmak için bir araç olarak nasıl kullanıldığı ve olası potansiyellerini araştırmayı hedeflemektedir. Ders kapsamında ayrıca toplumsal hareketler ve medya çalışmaları alanlarında disiplinler arası politik ve metodolojik yaklaşımların benzerlikleri ve farklılıkları ortaya konularak güncel sorunlara dair literatüre katkı sunacak araştırmaların desteklenmesi amaçlanmıştır. |
İçerik |
-Giriş: Tarihi ve kuramsal açıdan toplumsal hareketler Toplumsal Hareketler Araştırmalarında Yöntem Tartışmaları Sınıf Hareketleri ve Yayıncılık ABD'de Sosyal Hareketler: Kaynak Mobilizasyonu ve Siyasi Süreç Teorileri Yeni Sosyal Hareketler: Teori ve kolektif kimlik, duygular üzerine inşa edilen isyan Toplumsal Cinsiyet (Gender) Hareketleri ve Medya Sosyal Hareketlerin Koalisyonu ve Ulusötesiliği Sosyal Hareketler Medyasının Ekonomik ve Organizasyonel Sorunları Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler Sağ Popülist Hareketler ve Medya Stratejileri Toplumsal Hareketler ve Direnişe Farklı Yaklaşımlar |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu ders sonunda öğrenci: - Toplumsal hareketlerin tarihsel ve teorik alt yapısını, - Medyanın toplumsal hareketlerdeki rolünü, - Medyanın yapısal dönüşümünün toplumsal hareketler açısından anlamını farklı yaklaşımlar ve deneyimler üzerinden kavrar. - Toplumsal hareketler ve medya sistemlerinin güncel durumunu sorunlar ve fırsatlar üzerinden tartışır. - Toplumsal hareketler ve medya ilişkisine dair yöntemsel yaklaşımları karşılaştırarak literatüre özgün bir katkı yapmanın olanaklarını araştırır. |
Öğretim Yöntemleri | Katılımcı Konferans |
Kaynaklar |
Kitaplar: Barker, C., Cox, L., Krinsky, J., & Nilsen, A. G. (2013). Marxism and social movements. Brill. Banet-Weiser, S. (2018). Empowered: Popular feminism and popular misogyny. Duke University Press. Baumgarten, B., Daphi, P., & Ullrich, P. (Eds.). (2014). Conceptualizing culture in social movement research. Springer. Cox, L., & Nilsen, A. G. (2014). We make our own history: Marxism and social movements in the twilight of neoliberalism. London: Pluto Press. Çayır, K. (Ed.). (1999). Yeni sosyal hareketler. İstanbul: Kaknüs yayınları. Çetinkaya, D. (2008). Toplumsal hareketler. Tarih, Teori ve Deneyim. İstanbul: İletişim Yayınevi Della Porta, D. (Ed.). (2014). Methodological practices in social movement research. OUP Oxford. Fenton, N., Freedman, D., Schlosberg, J., & Dencik, L. (2020). The media manifesto. Polity Press. Ostertag, B. (2007). People's movements, people's press: The journalism of social justice movements. Beacon Press. McAdam, D. (1999). Political process and the development of black insurgency, 1930-1970. University of Chicago Press. Meyer, D. S., Whittier, N., & Robnett, B. (Eds.). (2002). Social movements: Identity, culture, and the state. Oxford University Press. Tilly, C., Castañeda, E., & Wood, L. J. (2019). Social Movements, 1768-2018. Routledge. Tilly, C. (1995). Avrupa'da devrimler, 1492-1992. (çev.) & Arıkan, Ö. İstanbul: Afa Yayınevi. Vanden, H. E., Funke, P. N., & Prevost, G. (2017). The New Global Politics. New York: Routledge. Okuma Listesi Dışında Makale Önerisi: Dirlik, Arif, "Pasifik Perspektifinde Toplumsal Hareketler: Çağdaş Radikal Siyasetin Soyağacı Üzerine Düşünceler" Toplumsal Hareketler, Tarih, Teori ve Deneyim (pp.65-84), İstanbul: İletişim Yayınevi. Chun, J. J. (2012) ‘The Power of the Powerless: New Schemas and Resources for Organizing Workers in Neoliberal Times’ in Suzuki, A. (ed.) Cross-National Comparisons of Social Movement Unionism: Diversities of Labour Movement Revitalization in Japan, Korea and the United States (Bern: Peter Lang), pp. 37–60. Melucci, A. (1989). Nomads of the Present: Social Movements and Individual Needs in Contemporary Society. Philadelphia, PA: Temple University Press. Melucci, A. (1996). Challenging Codes: Collective Action in the Information Age. New York, NY: Cambridge University Press. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | Giriş: Tarihi ve kuramsal açıdan toplumsal hareketler |
2 | Toplumsal Hareketler Araştırmalarında Yöntem Tartışmaları |
3 | Sınıf Hareketleri ve Yayıncılık |
4 | ABD'de Sosyal Hareketler: Kaynak Mobilizasyonu ve Siyasi Süreç Teorileri |
5 | Yeni Sosyal Hareketler: Teori ve kolektif kimlik, duygular üzerine inşa edilen isyan |
6 | Toplumsal Cinsiyet (Gender) Hareketleri ve Medya |
7 | Ara Değerlendirme |
8 | Ara Değerlendirme |
9 | Sosyal Hareketlerin Koalisyonu ve Ulusötesiliği |
10 | Sosyal Hareketler Medyasının Ekonomik ve Organizasyonel Sorunları |
11 | Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler |
12 | Sağ Popülist Hareketler ve Medya Stratejileri |
13 | Toplumsal Hareketler ve Direnişe Farklı Yaklaşımlar |
14 | Sunumlar |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 12 | 50 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 2 | 50 |
Toplam | 14 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 2 | 50 |
Sunum | 12 | 50 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 14 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci bilimsel düşüncenin temellerini ve gelişimini kavrayabilir. | X | ||||
2 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci doğru referansları kullanarak mevcut kuramsal yaklaşımları irdeleyip, yorumlayabilir ve yeni sentezlere ulaşabilir. | X | ||||
3 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci uzmanlık alanındaki donanımını farklı fonksiyonlara (gazetecilik, halkla ilişkiler, reklam, pazarlama, radyo, televizyon, sinema, yeni medya) ilişkin bilgi ve becerilerle destekleyebilir. | X | ||||
4 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci eleştirel düşünceyi, medya ve iletişim alanındaki etik değerleri, kamu yararı doğrultusunda insan ve topluluk haklarına saygıyı benimser. | X | ||||
5 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci seçtiği uzmanlık alanında ileri düzeyde ve güncel, kuramsal ve pratik bilgiyi çalışmalarına eklemleyebilir. | X | ||||
6 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci farklı yöntem yaklaşımlarını kullanarak özgün bilimsel araştırmalar yapabilir. | X | ||||
7 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci nitel ve nicel araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanabilir. | X | ||||
8 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci yeni yöntemler geliştirerek ya da bilinen yöntemleri yeni alanlara uygulayarak bilimsel metotlara yenilik getirebilir. | X | ||||
9 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını uluslararası saygın bilimsel platformlarda sunabilir ve yayımlayabilir. | X | ||||
10 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci farklı uluslardan ve farklı bilim dallarından gelen uzmanlarla araştırma ve eğitim işbirlikleri yapabilir. | X | ||||
11 | Programı başarıyla tamamlayan öğrenci çalışmalarını sürdürürken bilimsel etiği öncelikle gözetir. | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Sunum | 2 | 20 | 40 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 0 | 0 | 0 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 192 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 7.68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |