Uluslararası İlişkiler Doktora Programı

Uluslararası İlişkilerde Tarihsel Perspektifler(RI-725)

Ders Kodu Dersin Adı Yarıyıl Teori Uygulama Lab Kredisi AKTS
RI-725 Uluslararası İlişkilerde Tarihsel Perspektifler 1 3 0 0 3 7
Ön Koşul
Derse Kabul Koşulları
Dersin Dili Fransızca
Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Doktora
Dersi Veren(ler) Erhan Şahap BÜYÜKAKINCI ebuyukakinci@gsu.edu.tr (Email)
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Uluslararası ilişkiler disiplinin ortaya çıkış motivasyonlarından modern devlet tartışmalarına dair öncesi ve sonrası dönemlerden hareketle farklı tarihyazım tekniklerini ve analiz yöntemlerini ele almak ve bunlardan yola çıkarak vaka etütlerini geliştirmek.
İçerik Bkz. haftalık program
Dersin Öğrenme Çıktıları Dünya tarihinde ön plana çıkmış büyük uygarlıklar ve kültürlerden hareketle politika ve tarihyazımı arasındaki iliişkileri farklı metodolojik yaklaşımlar ve tartışmaları ele almak; vaka etütleri gerçekleştirmek.
Öğretim Yöntemleri Farklı tarihyazım yöntemlerinden hareketle (ilerlemeci, döngüsel, nitel ve nicel, vs) analiz yöntemlerini ele almak. Vaka ve kuramsal tartışmalar arasında bağlantılar kurmak ve sorgulamalarda bulunmak.
Kaynaklar
Ders İçeriğini Yazdır
Teori Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1 Hafta 1 – Tarihyazım yaklaşımları – Giriş: Antik çağlardan modern dönemlere
2 Hafta 2 – Tarihyazım yaklaşımlarında çağdaş tartışmalar: Nicel ve nitel tartışmalar
3 Hafta 3 – Antik çağlardan Ulus-devlete güç-hegemonya tartışması
4 Hafta 4 – Otuz Yıl Savaşları ve Vestfalya Düzeni – H. Münkler tartışmaları
5 Hafta 5 – Devrimler, Demokrasi ve Halklar: Rousseau’dan A de Tocqueville’e – Ütopyadan liberalizme
6 Hafta 6 – Emperyalizm, Hegemonya ve İmparatorluklar Çağı: Liberal ve Marksist tartışmalar – Kolonyal bakış açıları
7 Hafta 7 – Büyük uygarlıklar üzerinden tarih okumaları: Toynbee ve takipçileri – İlerlemeci ve döngüsel tartışmalar / G. Modelski
8 Hafta 8 – Savaşlar ve Barış düzenlemeleri: Kuramsal tartışmalar / Faşist rejimlerin tarihsel bakış açıları – H. Arendt sorgulamaları
9 Hafta 9 – ARASINAV
10 Hafta 10 – Annales Okulu ve Frankfurt Ekolü tartışmaları: Braudel’den Foucault’ya – Habermas’tan Adorno’ya
11 Hafta 11 – Soğuk Savaş dönemini yeniden okumak ve tartışmak – Nükleer rekabet ve caydırıcılıktan Vietnam ve Afganistan travmalarına – Üçüncü Dünyacılık ve Kuzey-Güney diyaloğu
12 Hafta 12 – Soğuk Savaş sonrası dünya I: İç çatışmaları okuma biçimleri – Medeniyetler çatışması ve kimlikler
13 Hafta 13 – Soğuk Savaş sonrası dünya II: Güçler dengesi, demokratikleşme ve ekonomik rekabetler
14 Hafta 14 – Teknoloji, İletişim Devrimi, Bireyler ve Modern toplumda tarihsel sorgulamalar – Postmodern yorumlama teknikleri (Der Derian)
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta Konu Başlıkları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Başarı Notuna Etki Oranları
  Sayı Katkı Payı
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı 2 60
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmaları
  Sayı Katkı Payı
Ödevler 2 20
Sunum 2 20
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10
Proje 0 0
Laboratuar 0 0
Diğer Uygulamalar 0 0
Kısa Sınavlar 0 0
Dönem Ödevi / Projesi 0 0
Portfolyo Çalışmaları 0 0
Raporlar 2 10
Öğrenme Günlükleri 0 0
Bitirme Tezi/Projesi 0 0
Seminer 0 0
Diğer 0 0
Toplam 7 60
Numara Program Yeterlilikleri Puan
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyinde almış olduğu eğitimi derinleştirmiş olabilmeli; X
2 Uluslararası İlişkiler disiplininin çoğulculuk ve çok yönlülük niteliklerine uygun olarak, siyaset bilimi ve felsefesi, tarih, hukuk, iktisat, sosyoloji temeline hâkimiyetinden hareketle çok yönlü analiz kapasitesini geliştirmiş olabilmeli; X
3 Uluslararası ilişkilerin bileşenlerinden ve paradigmalar çerçevesinde karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilmeli; X
4 Araştırmacı kapasitelerini yetkinleştirmiş olabilmeli, akademik etik kurallar çerçevesinde, çalışmalarında özgünlük arayışını esas alabilmeli; X
5 Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmalarına dahil edebilme yetkinliğe sahip olabilmeli; X
6 Uluslararası İlişkiler teorilerine katkıda bulunabilmeli ve/ veya eğitimi süresince derinleştirdiği teorik bilgileri uygulayabilmeli; X
7 Dış politika alanındaki analiz becerilerini geliştirebilmeli, bu alanda gerek literatürdeki, gerekse uygulamadaki eksikliklere ve somut sorunlara dair çözümler üretebilecek donanımda olmalı; X
8 Türkiye’nin AB üyeliği sürecine ve genel olarak AB bütünleşmesine somut olarak katkıda bulunabilecek uluslararası ilişkiler, hukuk, dış politika, tarih, iktisat alanlarında donanımına ve yetkinliğine sahip olabilmeli; X
9 Türkiye ve dünya gündemini yakından takip etmeli; güncel sorunları analitik bir derinlikle tartışabilecek; bu sorunların tespit ve çözümüne somut katkıda bulunabilecek donanıma sahip olabilmeli; X
10 Uzmanlık alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip etmekle kalmayıp, bu yayınlara katkıda bulunabilecek akademik ve dil yeterliliğine (Fransızca, İngilizce, Türkçe) ve donanımına sahip olabilmeli; X
11 Aynı doğrultuda, bireysel ve/ veya ekip olarak yayın yapabilmeli, literatüre katkı sağlayabilmeli X
12 Uzmanlık alanı ile ilgili somut bir vizyon geliştirebilmeli, her türlü proje veya hedefi planlayıp yönetebilmeli. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, sorun çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası ve disiplinler arası çalışmalarda kullanabilmeli. X
Etkinlikler Sayı Süre Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Çalışma Süresi 3 20 60
Ödevler 3 15 45
Sunum 2 2 4
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı (Hazırlık Süresi Dahil) 1 12 12
Toplam İş Yükü 173
Toplam İş Yükü / 25 6.92
Dersin AKTS Kredisi 7
Scroll to Top