Sahraaltı Afrika'da Siyasal Dinamikler(RI-627)
Ders Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Teori | Uygulama | Lab | Kredisi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RI-627 | Sahraaltı Afrika'da Siyasal Dinamikler | 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul | |
Derse Kabul Koşulları |
Dersin Dili | Türkçe |
Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans |
Dersi Veren(ler) | Zeynep ARIKANLI zarikanli@gsu.edu.tr (Email) |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin öncelikli amacı, Türkiye'de henüz 2000'li yıllardan itibaren daha yakından ilgilenilen bir bölge olan Sahraaltı Afrika'ya dair bilgileri arttırmak, bu bölgeye dair sistemli bir akademik bilgi üretilmesine katkıda bulunmaktır. Buradan hareketle, dersin bir diğer amacı, öğrencileri, Afrika kıtasını Avrupa güçlerinin egemenliğine sokan ve tabî kılan "sömürgeci sekans”tan günümüze uzanan bir süreçte, Sahra Altı Afrika’nın belli başlı meseleleri üzerine sorgulamaya teşvik etmektir. |
İçerik | Bölge tarihinin heterojenliğini (dolayısıyla da, her bir ülkenin kat ettiği tarihsel yolculuğu) dikkate alan bu ders, “Sahra Altı Afrika siyaseti”nin karşı karşıya olduğu temel sorunlar ile bölgenin dünya siyasetindeki yerine odaklanmaktadır. Bu çerçevede, demokrasi sorunları, devlet inşa süreçleri, sürekli şiddet durumu, az gelişmişlik gibi Sahra Altı Afrika’yla özdeşleştirilen sorunların yanı sıra, bölgenin ekonomik potansiyelleri ve dünya güçleriyle ilişkileri ele alınmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Bu dersin sonunda öğrenciler: - Sahra Altı Afrika'ya dair tarihsel bilgi edinirler; - Sahra Altı Afrika'nın günümüz uluslararası siyasetindeki yeri konusunda bilgi sahibi olurlar; - Sahra Altı Afrika'nın gelecekte nasıl bir önemi olacağına dair öngörüde bulunma becerisini edinirler. |
Öğretim Yöntemleri | Ders, iki bölümden oluşmaktadır: Çoğunlukla öğretim üyesinin anlatımına dayanan ve süreleri 5 ilâ 10 dakika arasında değişen belgesellerin de gösterileceği ilk bölüm, Sahra Altı Afrika’nın tarihine ayrılmıştır. İkinci bölümse, aralarında Sahra Altı Afrika'da görev yapmış/ yapmakta olan büyükelçilerin de olacağı konukların katılımı ve öğrenci sunumlarına ayrılmıştır. |
Kaynaklar |
UNESCO, The African Slave Trade from the Fiftheenth to the Ninetheenth Century. The General History of Africa. Studies and Reports -2, Reports and papers of the meeting of the experts organized by UNESCO at the Port-au-Prince, Haiti, 31 Ocak-4 Şubat 1948, Paris: UNESCO, 1979, 330 s. Kitaplar AMIN, Samir, Accumulation on a World Scale: A Critique of the Theory of Underdevelopment, Monthly Review Press, Ocak 1974, 640 s. ------------------- The Class Struggle in Africa, Africa Research Group, 1969, 46 s. COOPER, Frederick, Africa since 1940. The Past and the Present, New York: Cambridge University Press, 2009, 11. Baskı, 216 s. COOPER, Frederick et al. (ed.), Confronting Historical Paradigms. Peasants, Labor, and the Capitalist World System in Africa and Latin America, Madison: University of Wisconsin Press, 1993, vii+422 s. DİRLİK, Arif, Postkolonyal Aura. Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2005, 371 s. GOODY, Jack, Tarih Hırsızlığı, Çeviren: Gül Çağalı Güven, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Şubat 2017, 4. Basım, 420 s. GUHA, Ranajit, Dünya-Tarihinin Sınırında Tarih, Çeviren: Erkal Ünal, İstanbul: Metis Yayınları, 2006, 139 s. LOVEJOY, Paul (ed.), The Ideology of Slavery in Africa, Beverly Hills: Sage Publications, 1981, 307 s. MERT, Ali Osman (2012). Türkiye’nin Sahraaltı Ülkelerine Yönelik Kamu Diplomasisi Faaliyetleri (2005-2011), Uzmanlık Tezi, Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara. MIERS, Suzanne; KOPYTOFF, Igor, Slavery in Africa: Historical and Anthropological Perspectives, Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1977, xvii+474 s. MILLER, Joseph C., The Problem of Slavery as History: A Global Approach, New Haven; Londra: Yale University Press, 2009, 240 p. ------------------------ Slavery: A Comparative Teaching Biography, Waltham, Massachusetts: Crossroads/ African Studies Association, 1977. PATTERSON, Orlando, Slavery and Social Death. A Comparative Study, Cambridge: Harvard University Press, 1982, 511 s. SPIVAK, Gayatri Chakravorty, In Other Worlds. Essays in Cultural Politics, New York ve Londra: Methuen, 1987, 309 p. THORTON, John, Africa and Africans in the making of the Atlantic world, 1400-1800, Cambridge: Cambridge University Press, 1998, 2. Baskı, 380 s. WATSON, J. L. (ed.), Asian and African Systems of Slavery, Berkeley & Londra: University of California Press,1980, 384 p. YOUNG, Robert J., Postkolonyalizm. Tarihsel Bir Giriş, Çeviren: Burcu Toksabay Köprülü; Sertaç Şen, İstanbul, Matbu Kitap, 2016, 652 s. |
Teori Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | GİRİŞ |
2 | "Sömürgeci Sekans:" Afrika'nın Sömürgeleştirilmesinin Tarihi-I |
3 | "Sömürgeci Sekans:" Afrika'nın Sömürgeleştirilmesinin Tarihi-II |
4 | Birinci Dünya Savaşı ve Sonrası |
5 | İki Savaş Arası Dönem: Yeniden Paylaşım ve Değişen Tahakküm Biçimleri |
6 | İkinci Dünya Savaşı: Bağımsızlıklara Doğru |
7 | VİZE |
8 | KONUK SUNUMU |
9 | Öğrenci Sunumu-1 |
10 | Öğrenci Sunumu-2 |
11 | Öğrenci Sunumu-3 |
12 | Öğrenci Sunumu-4 |
13 | KONUK SUNUMU |
14 | Genel Değerlendirme |
Uygulama Konu Başlıkları
Hafta | Konu Başlıkları |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Başarı Notuna Etki Oranları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Yarıyıl içi çalışmaların başarı notuna katkısı | 9 | 60 |
Yarıyıl sonu çalışmaların başarı notuna katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 10 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları
Sayı | Katkı Payı | |
---|---|---|
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 4 | 10 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 30 |
Proje | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Diğer Uygulamalar | 0 | 0 |
Kısa Sınavlar | 0 | 0 |
Dönem Ödevi / Projesi | 1 | 40 |
Portfolyo Çalışmaları | 0 | 0 |
Raporlar | 0 | 0 |
Öğrenme Günlükleri | 0 | 0 |
Bitirme Tezi/Projesi | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 |
Toplam | 10 | 100 |
Numara | Program Yeterlilikleri | Puan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans düzeyinde almış olduğu eğitimi derinleştirmiş olabilmeli; | X | ||||
2 | Uluslararası İlişkiler disiplininin gerektirdiği siyaset bilimi ve felsefesi, tarih, hukuk, iktisat, sosyoloji temeline hâkimiyetinden hareketle çok yönlü analiz kapasitesini geliştirmiş olabilmeli; | X | ||||
3 | Bu düzeyde edinmiş olduğu bilgiyi pekiştirmiş olarak uzmanlık düzeyinde pratiğe dökebilecek durumda olmalı; | X | ||||
4 | Belirli bir tema ve/veya bölge üzerinde uzmanlık alanını belirlemiş olmalı ve yüksek lisans çalışmalarını bu seçim doğrultusunda derinleştirmeli, analitik kapasitesini arttırmalı; | X | ||||
5 | Araştırma yöntemleri konusunda uzmanlık düzeyinde yetkinleşmiş olmalı, araştırmalarından elde etmiş olduğu bulguları bilimsel kıstaslara uygun bir şekilde değerlendirebilmeli; | X | ||||
6 | Galatasaray Üniversitesi’nin, Avrupa ile kurumsal ilişkileri ışığında, Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliğine somut katkıda bulunabilecek yetkinliğe sahip olabilmeli; | X | ||||
7 | Akademik ve/ veya uluslararası alanda faaliyet gösteren kuruluşlarda etkin bir yer alacak bilgi ve beceriye sahip olabilmeli; | X | ||||
8 | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip etmekle kalmayıp, bu yayınlara katkıda bulunabilecek akademik ve dil (Fransızca, İngilizce, Türkçe) yetisine ve donanımına sahip olabilmeli; | X | ||||
9 | Araştırmacı yönü gelişmiş olmalı; bu amaç doğrultusunda edindiği bilgi ve becerileri, niteliksel ve niceliksel çalışmalarda etkin biçimde kullanabilecek seviyede olmalı; | X |
Etkinlikler | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Sunum | 4 | 3 | 12 |
Arasınavlar (Hazırlık Süresi Dahil) | 1 | 11 | 11 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |