Microprocessors(INF340-A)
| Course Code | Course Name | Semester | Theory | Practice | Lab | Credit | ECTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| INF340-A | Microprocessors | 6 | 2 | 0 | 2 | 3 | 5 |
| Prerequisites | |
| Admission Requirements |
| Language of Instruction | Turkish |
| Course Type | Compulsory |
| Course Level | Bachelor Degree |
| Course Instructor(s) | REİS BURAK ARSLAN buarslan@gsu.edu.tr (Email) |
| Assistant | |
| Objective | The aim of this course is to study the functioning of a microprocessor and microprocessor based systems also their programming in assembly language. |
| Content |
w1 Introduction and history w2 Review of digital systems w3 Microprocessor based systems w4 8085 architecture w5 Input/Output interfacing w6 8085 assembly programming w7 Midterm w8 Programming: instruction set w9 Memory and register management instructions w10 Program execution control instructions w11 Stacks and subroutines w12 Interrupts w13 16-32 bit microprocessors and microcontrollers w14 Project presentations |
| Course Learning Outcomes |
student should be able to : 1. understand the fundamentals of digital circuitry in microprocessors, 2. recognize the architecture of microprocessors, microcontrollers and microprocessor based systems; 3. write efficient assembly programs using : instructions, directives, addressing modes and interrupts 4. utilize interfacing methods and materials for data input and output |
| Teaching and Learning Methods |
oral presentation with slides student presentations lab experiments homeworks term project |
| References | Microprocessor Architecture, Programming, and Applications with the 8085 (4th Edition), Ramesh S. Gaonkar, Prentice Hall 1998 |
Theory Topics
| Week | Weekly Contents |
|---|---|
| 1 | Introduction and history |
| 2 | Review of digital systems |
| 3 | Microprocessor based systems |
| 4 | 8085 architecture |
| 5 | Input/Output interfacing |
| 6 | 8085 assembly programming |
| 7 | Midterm |
| 8 | Programming: instruction set |
| 9 | Memory and register management instructions |
| 10 | Program execution control instructions |
| 11 | Stacks and subroutines |
| 12 | Interrupts |
| 13 | 16-32 bit microprocessors and microcontrollers |
| 14 | Project presentations |
Practice Topics
| Week | Weekly Contents |
|---|
Contribution to Overall Grade
| Number | Contribution | |
|---|---|---|
| Contribution of in-term studies to overall grade | 1 | 60 |
| Contribution of final exam to overall grade | 1 | 40 |
| Toplam | 2 | 100 |
In-Term Studies
| Number | Contribution | |
|---|---|---|
| Assignments | 0 | 0 |
| Presentation | 0 | 0 |
| Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 20 |
| Project | 1 | 20 |
| Laboratory | 1 | 20 |
| Other Applications | 0 | 0 |
| Quiz | 0 | 0 |
| Term Paper/ Project | 0 | 0 |
| Portfolio Study | 0 | 0 |
| Reports | 0 | 0 |
| Learning Diary | 0 | 0 |
| Thesis/ Project | 0 | 0 |
| Seminar | 0 | 0 |
| Other | 0 | 0 |
| Toplam | 3 | 60 |
| No | Program Learning Outcomes | Contribution | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
| 2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
| 3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
| 5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
| 8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
| 10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
| Activities | Number | Period | Total Workload |
|---|---|---|---|
| Class Hours | 14 | 2 | 28 |
| Working Hours out of Class | 13 | 2 | 26 |
| Presentation | 1 | 5 | 5 |
| Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 6 | 6 |
| Project | 1 | 10 | 10 |
| Laboratory | 13 | 2 | 26 |
| Final Examinations (including preparation) | 1 | 8 | 8 |
| Total Workload | 109 | ||
| Total Workload / 25 | 4.36 | ||
| Credits ECTS | 4 | ||


