Artificial Intelligence(INF444)
Course Code | Course Name | Semester | Theory | Practice | Lab | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF444 | Artificial Intelligence | 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Prerequisites | INF223 |
Admission Requirements | INF223 |
Language of Instruction | |
Course Type | Compulsory |
Course Level | Bachelor Degree |
Course Instructor(s) | Pınar ULUER puluer@gsu.edu.tr (Email) |
Assistant | |
Objective | This course is an introduction to artificial intelligence and its applications. The objective of the course is to introduce the fundamental methods and approaches to define, formularize and solve AI problems through simple examples and applications. |
Content |
1. Intro to AI 2. Intelligents agents and environments 3. Problem formularization 4. Introduction to search algorithms 5. Uninformed search algorithms 6. Informed search algorithms 7. Adverserial search and game theory 8. Constraint satisfaction problems 9. Intro to knowledge, reasoning and planning 10. Propositional logic 11. First-order logic 12. Neurons and artificial neural networks 13. Uncertainty and probabilistic approaches 14. Project presentations |
Course Learning Outcomes |
- The knowledge about the basic concepts and approaches in AI - The ability to define an AI problem, propose and implement a solution based on fundamental methods - The experience of applying the theoretical knowledge gained through the course on real AI problems |
Teaching and Learning Methods | Presentation, discussion, question-answer, problem solving, lab and project |
References |
Artificial Intelligence: A Modern Approach, 4th edition, Stuart Russel & Peter Norvig, Pearson, 2020. Intelligence artificielle et informatique théorique, 2ème édition, J-M.Alliot & T.Schiex, Cépaduès, 2002. |
Theory Topics
Week | Weekly Contents |
---|---|
1 | Intro to AI |
2 | Intelligents agents and environments |
3 | Problem formularization |
4 | Introduction to search algorithms |
5 | Uninformed search algorithms |
6 | Informed search algorithms |
7 | Adverserial search and game theory |
8 | Constraint satisfaction problems |
9 | Intro to knowledge, reasoning and planning |
10 | Propositional logic |
11 | First-order logic |
12 | Neurons and artificial neural networks |
13 | Uncertainty and probabilistic approaches |
14 | Project presentations |
Practice Topics
Week | Weekly Contents |
---|---|
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | |
12 | |
13 | |
14 |
Contribution to Overall Grade
Number | Contribution | |
---|---|---|
Contribution of in-term studies to overall grade | 1 | 60 |
Contribution of final exam to overall grade | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
In-Term Studies
Number | Contribution | |
---|---|---|
Assignments | 0 | 0 |
Presentation | 0 | 0 |
Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 40 |
Project | 1 | 20 |
Laboratory | 0 | 0 |
Other Applications | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Term Paper/ Project | 0 | 0 |
Portfolio Study | 0 | 0 |
Reports | 0 | 0 |
Learning Diary | 0 | 0 |
Thesis/ Project | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 |
Other | 0 | 0 |
Toplam | 2 | 60 |
No | Program Learning Outcomes | Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. | X | ||||
13 | Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının hukuki ve etik boyutları konusunda farkındalık. | X |
Activities | Number | Period | Total Workload |
---|---|---|---|
Class Hours | 14 | 3 | 42 |
Working Hours out of Class | 14 | 3 | 42 |
Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 15 | 15 |
Project | 1 | 15 | 15 |
Final Examinations (including preparation) | 1 | 15 | 15 |
Total Workload | 129 | ||
Total Workload / 25 | 5.16 | ||
Credits ECTS | 5 |