Microprocessors(INF340-A)
Course Code | Course Name | Semester | Theory | Practice | Lab | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
INF340-A | Microprocessors | 6 | 2 | 0 | 2 | 3 | 5 |
Prerequisites | |
Admission Requirements |
Language of Instruction | French |
Course Type | Compulsory |
Course Level | Bachelor Degree |
Course Instructor(s) | REİS BURAK ARSLAN buarslan@gsu.edu.tr (Email) |
Assistant | Şükrü Demir İnan ÖZER (Email) |
Objective | The aim of this course is to study the functioning of a microprocessor and microprocessor based systems also their programming in assembly language. |
Content |
w1 Introduction and history w2 Review of digital systems w3 Microprocessor based systems w4 8085 architecture w5 Input/Output interfacing w6 8085 assembly programming w7 Midterm w8 Programming: instruction set w9 Memory and register management instructions w10 Program execution control instructions w11 Stacks and subroutines w12 Interrupts w13 16-32 bit microprocessors and microcontrollers w14 Project presentations |
Course Learning Outcomes |
student should be able to : 1. understand the fundamentals of digital circuitry in microprocessors, 2. recognize the architecture of microprocessors, microcontrollers and microprocessor based systems; 3. write efficient assembly programs using : instructions, directives, addressing modes and interrupts 4. utilize interfacing methods and materials for data input and output |
Teaching and Learning Methods |
oral presentation with slides student presentations lab experiments homeworks term project |
References | Microprocessor Architecture, Programming, and Applications with the 8085 (4th Edition), Ramesh S. Gaonkar, Prentice Hall 1998 |
Theory Topics
Week | Weekly Contents |
---|---|
1 | Introduction and history |
2 | Review of digital systems |
3 | Microprocessor based systems |
4 | 8085 architecture |
5 | Input/Output interfacing |
6 | 8085 assembly programming |
7 | Midterm |
8 | Programming: instruction set |
9 | Memory and register management instructions |
10 | Program execution control instructions |
11 | Stacks and subroutines |
12 | Interrupts |
13 | 16-32 bit microprocessors and microcontrollers |
14 | Project presentations |
Practice Topics
Week | Weekly Contents |
---|
Contribution to Overall Grade
Number | Contribution | |
---|---|---|
Contribution of in-term studies to overall grade | 1 | 60 |
Contribution of final exam to overall grade | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
In-Term Studies
Number | Contribution | |
---|---|---|
Assignments | 0 | 0 |
Presentation | 0 | 0 |
Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 20 |
Project | 1 | 20 |
Laboratory | 1 | 20 |
Other Applications | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Term Paper/ Project | 0 | 0 |
Portfolio Study | 0 | 0 |
Reports | 0 | 0 |
Learning Diary | 0 | 0 |
Thesis/ Project | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 |
Other | 0 | 0 |
Toplam | 3 | 60 |
No | Program Learning Outcomes | Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
Activities | Number | Period | Total Workload |
---|---|---|---|
Class Hours | 14 | 2 | 28 |
Working Hours out of Class | 13 | 2 | 26 |
Presentation | 1 | 5 | 5 |
Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 6 | 6 |
Project | 1 | 10 | 10 |
Laboratory | 13 | 2 | 26 |
Final Examinations (including preparation) | 1 | 8 | 8 |
Total Workload | 109 | ||
Total Workload / 25 | 4.36 | ||
Credits ECTS | 4 |