Digital Design(ING220-B)
Course Code | Course Name | Semester | Theory | Practice | Lab | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ING220-B | Digital Design | 4 | 2 | 0 | 2 | 3 | 4 |
Prerequisites | |
Admission Requirements |
Language of Instruction | French |
Course Type | Compulsory |
Course Level | Bachelor Degree |
Course Instructor(s) | REİS BURAK ARSLAN buarslan@gsu.edu.tr (Email) |
Assistant | Timoteos Onur ÖZÇELİK (Email) |
Objective | This course is a general introduction to digital design concepts. İt aims to show the main differences between analog and digital processing of signals also teach the analysis and design of combinatory and sequential logic circuits. |
Content |
w1 Intoduction to digital systems w2 Numerical representation w3 Boolean algebra w4 Logic gates w5 Boolean function simplification w6 Combinatory systems w7 Analysis and synthesis of combinatory systems w8 Midterm w9 MSI circuits w10 Programmable logic devices w11 Synchronous sequential systems w12 Synchronous sequential system design w13 Counters and registers w14 Memory elements |
Course Learning Outcomes |
The student should: 1. learn to use appropriate design rules 2. be able to select the optimum circuit components required 3. understand and predict time variations of binary circuit signals 4. be able to evaluate and use manufacturer technical specifications |
Teaching and Learning Methods |
oral presentation with slides student presentations lab experiments homeworks term project |
References | "Digital Design", Morris Mano |
Theory Topics
Week | Weekly Contents |
---|---|
1 | Intoduction to digital systems |
2 | Review of digital systems |
3 | Boolean algebra |
4 | Logic gates |
5 | Boolean function simplification |
6 | Combinatory systems |
7 | Analysis and synthesis of combinatory systems |
8 | Midterm |
9 | MSI circuits |
10 | Programmable logic devices |
11 | Synchronous sequential systems |
12 | Synchronous sequential system design |
13 | Counters and registers |
14 | Memory elements |
Practice Topics
Week | Weekly Contents |
---|---|
1 | Presentation |
2 | Experimental tools |
3 | Numerical representation |
4 | Boolean algebra |
5 | Logic gates |
6 | Boolean function simplification |
7 | Combinatory systems |
9 | Analysis and synthesis of combinatory systems |
10 | MSI circuits |
11 | Synchronous sequential systems |
12 | Synchronous sequential systems |
13 | Counters and registers |
14 | Counters and registers |
Contribution to Overall Grade
Number | Contribution | |
---|---|---|
Contribution of in-term studies to overall grade | 1 | 60 |
Contribution of final exam to overall grade | 1 | 40 |
Toplam | 2 | 100 |
In-Term Studies
Number | Contribution | |
---|---|---|
Assignments | 0 | 0 |
Presentation | 0 | 0 |
Midterm Examinations (including preparation) | 1 | 20 |
Project | 0 | 0 |
Laboratory | 10 | 20 |
Other Applications | 0 | 0 |
Quiz | 4 | 20 |
Term Paper/ Project | 0 | 0 |
Portfolio Study | 0 | 0 |
Reports | 0 | 0 |
Learning Diary | 0 | 0 |
Thesis/ Project | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 |
Other | 0 | 0 |
Toplam | 15 | 60 |
No | Program Learning Outcomes | Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fizik ve mühendislik bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerinin modellenmesi ve çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Yazılımsal veya donanımsal karmaşık bir sistemi, süreci veya donanımı gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Analitik düşünce ile bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme, modelleme, deney tasarlama ve yapma, veri toplama, çözüm algoritmaları üretebilme, uygulamaya alma ve geliştirme becerileri. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az iki yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yazılım ve donanım tasarımını, gerekirse teknik resim metotları kullanarak raporlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi. | X | ||||
8 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
10 | Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X |
Activities | Number | Period | Total Workload |
---|---|---|---|
Total Workload | 0 | ||
Total Workload / 25 | 0.00 | ||
Credits ECTS | 0 |