Doctoral Program in Media and Communication Studies

Human-Computer Interaction(COM 771)

Course Code Course Name Semester Theory Practice Lab Credit ECTS
COM 771 Human-Computer Interaction 1 3 0 0 3 8
Prerequisites
Admission Requirements
Language of Instruction Turkish
Course Type Elective
Course Level Doctoral Degree
Course Instructor(s) Kerem RIZVANOĞLU krizvanoglu@gsu.edu.tr (Email)
Assistant
Objective HCI is an interdisciplinary field that integrates theories, methods, and techniques from computer science, ergonomics, psychology, cognitive science, human factors, and design. This course provides an overview of the inter-disciplinary HCI theory, describing perceptual, cognitive, physical, and social skills and abilities of users in HCI. Besides, the participants will be introduced with the research and design techniques used in user-centered research and design process through hands-on empirical user studies in lab environments.
Each class session is divided into three parts:
1) Reading Assignment Review and Discussion
2) Lecture on Theory and Methods
3) In-Class Practice on Research Techniques
Content 1. Giriş Dersi

2. İnsan-Bilgisayar Etkileşimi ve ilgili Anahtar Kavramlar

? İnsan-bilgisayar etkileşimi (Human-Computer Interaction (HCI))
? Grafik kullanıcı arayüzü (Graphical User Interface (GUI))
? Kullanılabilirlik
? Kullanıcı deneyimi
? Bir süreç olarak “Etkileşim Tasarımı”

3. Evrensel Kullanılabilirlik ve Tasarım: İlgili Kavramlar, Rehber Kurallar, Standartlar

? Herkes için Web ne kadar mümkün?
? Evrensel Kullanılabilirlik Stratejileri
? Kültürelleştirme ve Küresel Web Siteleri
? Erişilebilirlik (Accessibility)

4. Kullanılabilirlik Perspektifinde Etkileşim Tasarımını Okumak: Bilgi Mimarisi

? Uzun-kuyruk fenomeni
? Tıklayarak dolaşma vs. Arama
? Arama Motoru Optimizasyonu

5. Kullanılabilirlik Perspektifinde Etkileşim Tasarımını Okumak: Sayfa Yapısı ve Tasarımı

? Masaüstü Arayüz Bileşenleri ve Tasarım İlkeleri
? Mobil Arayüz Bileşenleri ve Tasarım İlkeleri

6. Kullanılabilirlik Perspektifinde Etkileşim Tasarımını Okumak: Tipografi , Görsel Kullanımı ve Multimedya

? Web’de Yazı
? Editoryal Yaklaşım
? Görsel Malzeme
? Multimedya
? Formlar ve Uygulamalar

VİZE: Uzman Değerlendirme (Heuristics Evaluation)

7. Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Medya Geliştirme Süreci

? Aşamalar
o Learn
o Design
o Build
o Evaluate

? İş Akışı
o Ideation
o Concepting
o UI Design
o Development
o Live Operation

8. Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Medya Geliştirme Sürecinde Kullanılan Araştırma ve Tasarım Teknikleri 1

? Learn
o Benchmarking
o User interview
o Shadowing
o Diary study
o User trend research
o Card sorting
o Focus Group

9. Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Medya Geliştirme Sürecinde Kullanılan Araştırma ve Tasarım Teknikleri 2

? Design
o Ideation
o Persona Creation
o User scenario
o Feature roadmap
o Mood board
o Content map
o User flows
o Wireframes


10. Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Medya Geliştirme Sürecinde Kullanılan Araştırma ve Tasarım Teknikleri 3

? Build
o Vision poster
o Paper Prototypes
o Throw-Away Prototypes
o Evolutionary Prototypes

? Evaluate
o Internal review
o User evaluation
o On-line analysis
o Expert Review
o Usability testing


11. Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Medya Geliştirme Sürecinde Kullanılan Araştırma Teknikleri 4

? Evaluate
o Kullanılabilirlik Testi
? Kullanılabilirlik testlerinde kullanılan veri toplama süreçleri ve araçları
• Dolaşım sürecinin kaydedilmesi
• “Yüksek sesle düşünme” prosedürü içinde ses kaydı (Think-aloud / Retrospective think-aloud)
• Klavye etkinliğinin kaydedilmesi
• Ekran etkinliğinin kaydedilmesi
• Davranışsal verilerin toplanması
• Göz hareketlerinin kaydedilmesi
• Yüz ve beden hareketlerinin video ile kaydedilmesi

? Kullanılabilirlik Test Türleri
• Prototip testleri
• A/B testleri
• Beş saniye testleri
• Çevrim-içi kullanılabilirlik testleri
• Gerilla kullanılabilirlik testleri
• Göz izleme cihazı ile kullanılabilirlik testleri

? Kullanılabilirlik testi tasarımı ve planlama
o Scope
o Purpose
o User Profile
o Methodology and Test Design
o Background questionnaire
o Task Observation
o Debriefing Interview
o Test Environment and Equipment
o Roles of team members and procedure
o Schedule

12. Kullanıcı Araştırması Planlama _ SUNUM

13. Kullanıcı Araştırması Veri Toplama Araçlarının hazırlanması _ SUNUM

14. Kullanıcı Araştırması Protokollerinin Hazırlanması _ SUNUM

FİNAL: Kullanıcı Araştırmasının bulgularının bilimsel makale formatında sunulması
Course Learning Outcomes Katılımcılar, insan-bilgisayar etkileşimi etrafında gelişen kavramların önemi ve çok boyutlu etkileri konusunda temel bir bilgi ve farkındalık sahibi olacaklardır. Buna ek olarak, katılımcılar, ister masaüstü, ister mobil olsun, farklı ortamlardaki arayüzleri ilgili rehber kurallarına bağlı kalarak analiz ve değerlendirme doğrultusunda temel bilgi ve becerileri kazanacaklardır. Buna ek olarak, “kullanıcı deneyimi merkezli ürün tasarımı ve geliştirme süreci”nde kullanılan yöntem ve teknikleri bizzat deneyimleyerek öğrenen öğrencilerin doktora tezinde kullanıcı merkezli ampirik araştırmalara yönelmeleri mümkün olabilecektir.
Teaching and Learning Methods Aktarım ve laboratuvar ortamında test.
References • Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, “Human-Computer Interaction, 3rd Edition”, Prentice Hall, 2004, ISBN: 0-13-046109-1
• Dov Te’eni, Jane Carey, Phing Zhang, “Human Computer Interaction: Developing Effective Organizational Information Systems”, Wiley & Sons, 2006, ISBN: 978-0471677659
• Douglas Whitman, “Cognition, 1st Ed. ”; Wiley & Sons, 2010, ISBN: 978-0471715665
• Margaret W. Matlin, “Cognitive Psychology, International Student Version, 7th Ed.”, Wiley & Sons, ISBN: 978-0470409473
• Carroll,J.M.(2002) Human-Computer Interaction in the New Millennium, ACM Pres, New York NY.(Introduction and Part II& III)
• Johnson, J. (2007). GUI Bloopers 2.0: Common User Interface Design: Don’t and Do’s for Software Developers and Web Designers, Morgan Kaufmann Publishers- Academic Pres, San Diego, CA.
• Shneiderman, B; Plaisant, C.. (2004). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Addison-Wesley.
• Interaction Design: Beyond Human - Computer Interaction (3rd ed.), by Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece. Wiley, 2011. (Required)
• The Design of Everyday Things, by Donald Norman. Currency/Doubleday, 1990.
Print the course contents
Theory Topics
Week Weekly Contents
1 Introduction
2 Human-Computer Interaction and Key Concepts
3 Universal Usability: Key Concepts, Guidelines, Standarts
4 Information Architecture
5 Page Design in Desktop and Mobile Environments
6 Use of Typography, Graphics and Multimedia and Form Design
7 User-Centered Design Process
8 Research and Design Techniques Used in User-Centered Design 1
9 Research and Design Techniques Used in User-Centered Design 2
10 Research and Design Techniques Used in User-Centered Design 3
11 Research and Design Techniques Used in User-Centered Design 4
12 Planning a User Research
13 Preparation of the Data Collection Instruments
14 Preparation of the Test Protocols
Practice Topics
Week Weekly Contents
1 Discussion
2 Discussion
3 Interface Analysis
4 Interface Analysis
5 Interface Analysis
6 Interface Analysis
7 Interface Analysis
8 Interface Analysis
9 Interface Analysis
10 Interface Analysis
11 Interface Analysis
12 Presentation of the Study
13 Presentation of the Study
14 Presentation of the Study
Contribution to Overall Grade
  Number Contribution
Contribution of in-term studies to overall grade 1 40
Contribution of final exam to overall grade 1 60
Toplam 2 100
In-Term Studies
  Number Contribution
Assignments 0 0
Presentation 0 0
Midterm Examinations (including preparation) 0 0
Project 1 40
Laboratory 0 0
Other Applications 0 0
Quiz 0 0
Term Paper/ Project 0 0
Portfolio Study 0 0
Reports 0 0
Learning Diary 0 0
Thesis/ Project 0 0
Seminar 0 0
Other 0 0
Toplam 1 40
No Program Learning Outcomes Contribution
1 2 3 4 5
1 After successfully completing the program, the student can understand the principles and development of scientific thought. X
2 After successfully completing the program, the student can examine and interpret existing theoretical approaches using correct references to produce new syntheses. X
3 After successfully completing the program, the student can consolidate his/her skills in his/her field of specialization with knowledge and skills related to the different functions (journalism, public relations, advertising, marketing, radio, television, cinema, new media). X
4 After successfully completing the program, the student adheres to critical thinking, ethical values in the media and communication field, and to the principles of respect for all individuals and communities for the public good. X
5 After successfully completing the program, the student may integrate advanced and current theoretical and practical knowledge into his/her work related to his/her area of specialization. X
6 After successfully completing the program, the student can carry out original scientific research using different methodological approaches. X
7 After successfully completing the program, the student can employ advanced qualitative and quantitative methods of research. X
8 After successfully completing the program, the student can bring innovation to the scientific methods by developing new methods or applying known methods to new areas. X
9 After successfully completing the program, the student can present and publish his/her work on prestigious international platforms. X
10 After successfully completing the program, the student can collaborate on research and education with experts from different nationalities and scientific disciplines. X
11 After successfully completing the program, the student prioritizes scientific ethics in his/her work. X
Activities Number Period Total Workload
Class Hours 14 3 42
Working Hours out of Class 14 2 28
Project 1 12 12
Term Paper/ Project 1 24 24
Total Workload 106
Total Workload / 25 4,24
Credits ECTS 4
Scroll to Top